همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی در اول آبان 89 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، خبر داد و گفت:

لوگوی چهارمین جشنواره فارابی

جشنواره فارابی آغازی بر زمینه سازی اجتماعی و بالا بردن ضریب اعتماد میان دانشمندان و صاحب نظران حوزه علوم انسانی و مدیریت کلان کشور است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  دکتر غلامرضا خواجه سروی در نشستی خبری با اشاره به تقویت حوزه علوم انسانی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت علوم در دولت نهم ، اظهار داشت: حضور علوم انسانی و آثار مفاخر برگزیده جهت معرفی و تقدیر، از جمله اهداف جشنواره فارابی است که در چند جهت از جمله محتوا و مبانی، آثاررا ارزیابی می‌کند.

وی کاربردی شدن علوم انسانی را از اولویت‌های مهم وزارت علوم دانست و گفت: جشنواره فارابی در پی تقویت نگاه دینی و بومی به علوم انسانی است و این جشنواره آغازی بر نهضت تحول در منابع و متون علوم انسانی است و شائبه های موجود درباره سیاسی کاری در حوزه دانش علوم انسانی را از میان می‌برد.

دکتر خواجه سروی افزود : در گذشته علوم انسانی جزو گروه‌های فرعی جشنواره خوارزمی محسوب می‌شد که دولت نهم برای ارتقای این حوزه، جشنواره‌ای جدید و مستقل تعریف کرد تا آثار دانشمندان علوم انسانی مورد ارزیابی و تقدیر قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: با توجه به اهمیت حوزه علوم انسانی در سال های اخیر، مرکز اسنادی جهان اسلام (isc) تاسیس شد که مرکز آن درمرکز اطلاع رسانی منطقه ای در شیراز قرار دارد.

دکترخواجه‌سروی با بیان اینکه هیئت ممیزه ویژه رشته‌های علوم انسانی نیز در وزارت علوم تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نیز به رشته‌های علوم انسانی بهای بیشتری داده شده است .

دبیر جشنواره فارابی با بیان اینکه بخش‌‌های مختلفی از ارگان‌های کشور از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم، از جشنواره فارابی حمایت کرده‌اند، افزود: جوایز این جشنواره از 500 میلیون تومان سال گذشته به 580 میلیون تومان رسیده است که با گرنت های پژوهشی، حدود یک میلیارد تومان جوایز اهدا خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اقداماتی برای تدوین 230 رشته میان‌رشته‌ای کاربردی در حوزه علوم انسانی در مقاطع بالاتر از ارشد انجام شده است که اکنون در انتظار تصویب شورای گسترش آموزش عالی هستند.

دکترخواجه سروی کاربردی کردن و ورود حوزه علوم انسانی جهت حل مشکلات جامعه و خارج شدن از محدودیت را از جمله تاثیرها و آثار جشنواره فارابی خواند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از نتایج برگزاری جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی ایجاد نگرش مثبت در جامعه و افزایش انگیزه جوانان است .

دبیر جشنواره فارابی تعداد آثار رسیده به جشنواره فارابی را 2381 عنوان اثر عنوان کرد و گفت: بیشترین آثار رسیده با 440 اثر مربوط به گروه فقه، ‌اصول و علوم قرآنی و کمترین آثار با 46 اثر مربوط به گروه مطالعات انقلاب اسلامی است.

وی در خصوص کم بودن آثار رسیده در گروه مطالعات انقلاب اسلامی اظهار داشت: این گروه برای نخستین بار در این جشنواره راه‌اندازی شده و فراخوان ارسال آثار نیز از اوایل سال جاری انجام شده است که در نتیجه زمان کمتری برای تهیه و ارسال آثار وجود داشته است.

دکترخواجه سروی تصریح کرد: جشنواره چهارم پذیرای 261 اثر خارجی از کشورهای مختلف است که برگزیدگان این دوره از کشورهای اتریش، آلمان، ‌آمریکا، روسیه، ژاپن، عراق و سوریه هستند.

وی تعداد برگزیدگان داخلی را 37 نفر و تعداد برگزیدگان خارجی را 9 نفر اعلام کرد و گفت: در این جشنواره از یک پیشکسوت و یک مفاخر پژوه برجسته، مترجم برجسته در بخش لاتین و عربی هر کدام یک نفر، مصحح برتر و موسسه علمی- پژوهشی و نشریه علوم انسانی برتر نیز تقدیر خواهند شد.

دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی همچنین به تجلیل از نفر برگزیده نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در این بخش، هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی فرد برتر را انتخاب کرده و به جشنواره معرفی خواهد کرد که این کار نیز در جهت حمایت از برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره در حوزه اساتید دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. 

 دکترخواجه‌سروی در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره لوح و قلم زرین فارابی به نفر برتر که بیشترین نمره را کسب کند تقدیم  تندیس فارابی به مفاخرپژوهش و مدال جهانی ابن‌سینا از طرف سازمان جهانی یونسکو و مدال جهانی آیسسکو نیز به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

کد خبر 117954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز