همشهری‌آنلاین: تصور وجود پا برای باکتری‌های کوچک و میکروسکوپی برای جرارد وونگ استاد مهندسی ژنتیکی دانشگاه کالیفرنیا که دانشجویانش رفتارهایی عجیب و غریب را در رفتارهای حرکتی برخی از میکروب‌ها دیده بودند کمی دشوار بود.

باکتری

به گزارش مهر، ونگ می‌گوید: دانشجویانم گفتند که برخی از باکتری‌ها در واقع بیشتر آنها به شکلی عجیب از جایی به جایی دیگر جهیده و متوقف می شوند و من به آنها گفتم درباره چه حرف می زنید؟

اما این پدیده در واقع تا اندازه‌ای درست است به گفته ونگ تصاویر ثبت شده از نشان می‌‌دهند این باکتری خود را به حالت عمودی در آورده و با ایجاد زائده‌هایی پا مانند که به تارهای نوع چهارم شهرت دارند برای پرسه زدن به این سو و آن سو استفاده می‌کنند.

به گفته ونگ این اولین باری است که چنین رفتاری در میان باکتری‌ها مشاهده شده است، زمانی صحبت‌هایی درباره این پدیده در جلسه ماه مارچ انجمن علوم طبیعی آمریکا مطرح شده بود و در این جلسه برخی از دانشمندان اشاره‌هایی به مشاهده این پدیده کرده بودند، البته این سخنان چندان جدی گرفته نشده بود.

باکتری ‌سدوموناس ایروگینوسا‌

نکته جالب توجه اینجا است که تیم ونگ مطالعات خود را با هدف مشاهده پاهای باکتری‌ها آغاز نکرد، در عوض الگوریتم پردازش تصویری را به وجود آورده بودند تا با استفاده از آن تصاویر به ثبت رسیده از تاثیر بهبودهای ژنتیکی بر روی باکتریها را دسته بندی کنند. باکتری مورد مطالعه ونگ از عوامل ابتلای کودکان به نوعی بیماری عفونی ریوی به نام ‌فیبروز سیستیک‌ است و در صورتی که بتوان با استفاده از تغییرات ژنتیکی نقش مخرب آن را از بین برد، درمانی جدید برای مقابله با این بیماری ابداع خواهد شد.

این باکتری‌ها برای حرکات جهت دار، خزیدن در مسیری افقی را ترجیح می دهند و می‌توانند از تارهای نوع چهارم خود برای راه رفتن در جهتهای افقی و عمودی استفاده کنند، راه رفتن بهترین روش برای پرسه زدن بر روی یک سطح است، شاید برای یافتن غذا و شاید برای ترکیب با باکتری دیگر به منظور ایجاد عوامل بیماریزا.

بر اساس گزارش ان بی سی، ونگ و تیم دانشجویانش به دنبال روشی برای ایجاد اختلال در روند ساخت عوامل بیماریزا یا بیوفیلمها توسط این باکتری هستند و درک رفتار این باکتریهای راه رونده می تواند به تدریج منجر به کشف این روش شود.

کد خبر 117865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز