گروه شهری: شهردار تهران گفت: وقتی می‌گوییم امروز نیازمند مدیریتی انقلابی هستیم،

قالیباف

  این امر نیازمند 2رکن جدی است؛ اول آنکه مردم‌مدارانه حرکت کنیم و اندیشه مردم مداری در وجودمان باشد و از طرف دیگر توجه کنیم که این اندیشه مبتنی بر کرامت انسانی باشد.دکتر محمد باقر قالیباف، در همایش ناحیه‌محوری، رویکردها، چالش‌ها و پیشنهادها که با حضور معاونان، شهرداران مناطق و نواحی شهرداری تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، ضمن تشکر از همه کسانی که گمنام و صادقانه برای خدمت به مردم تلاش می‌کنند،

گفت: اگر امروز شهرداری اعتباری دارد و شهروندان رضایتمندی نسبی از عملکرد مدیریت شهری دارند به‌دلیل زحمات خالصانه یکایک شما عزیزان است و امیدوارم همه ما بتوانیم صادقانه خدمت کنیم.وی فرهنگ دوران دفاع مقدس را گنجینه‌ای عظیم دانست و افزود: باید در همه ابعاد به این گنجینه توجه کنیم و از آن درس بگیریم؛

چراکه این فرهنگ گنجی تمام‌نشدنی است و گمگشته امروز ما همین فرهنگ است. قالیباف با بیان اینکه موضوع کرامت از عدالت نیز مهم‌تر است، افزود: عدالت به این دلیل اهمیت دارد که می‌خواهد کرامت را در جامعه حفظ کند و عدالتی که کرامت را حفظ نکند، عدالت نیست.

شهردار پایتخت در ادامه با اشاره به رویکرد ناحیه‌محوری و محله گرایی در شهرداری تهران گفت: این رویکردها با مبانی نظری فرهنگ غرب و رویکردهای آن جوامع متفاوت است؛ هرچند از همه تجارب استفاده می‌کنیم اما فرهنگ غرب مبنای تصمیم‌گیری ما نیست. با محله گرایی و ناحیه‌محوری می‌خواهیم خود را در عرصه مدیریت براساس باورهای دینی و فرهنگی ببینیم که هدفش انسان است و خود را به این هدف نزدیک کنیم.

وی افزود: در فرهنگ امام(ره) و فقه شیعه آمده است که با مردم نباید با هیچ مانع و پرده‌ای سخن گفت و مولا علی (ع) نیز فرموده‌اند که هیچ‌چیز جز چهره‌ات نباید بین تو و مردم باشد و بی‌واسطه باید با مردم سخن گفت؛ البته باید توجه داشت این کارها را به‌صورت شکلی هم نمی‌توان انجام داد و باید در جوهره افراد وجود داشته باشد که خداوند آن را در فطرت همه ما قرار داده و اگر غباری بر آن نشسته باید سعی کنیم آن را بزداییم و بروز دهیم.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر می‌گوییم ناحیه‌محوری، هویت‌بخشی، محله گرایی، مدیریت انقلابی و... همه اینها باید در راستای حفظ کرامت مردم باشد.شهردار پایتخت با اشاره به طرح مدیریت محله با اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: کار مردم باید به‌خود آنها واگذار شود و مردم بهتر از هرکسی می‌توانند محله خود را مدیریت کنند و به گفته امام (ره) هرکاری را که مردم خودشان می‌توانند انجام دهند نباید دولت انجام دهد و این یک سند است که باید از آن تبعیت کنیم.

ناحیه محوری را با باور واقعی دنبال کردیم

تعدادی از شهرداران مناطق و نواحی شهر در همایش« ناحیه محوری، رویکردها، چالش‌ها و پیشنهادها» به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه ناحیه محوری پرداختند. احمدی بافنده شهردار منطقه یک تهران با اشاره به اینکه ناحیه محوری می‌تواند الگویی علمی برای شهرهای ایران و همچنین جهان اسلام باشد،

تاکید کرد: هم‌اکنون ناحیه محوری و ویژگی‌های آن به‌عنوان یک دانش و علم تعریف و حتی در دانشگاه‌ها هم تدریس می‌شود و ادامه این روند می‌تواند آن را الگویی برای شهرهای جوامع انسانی کند. مجتبی یزدانی شهردار منطقه 15 تهران نیز با اشاره به پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر اینکه ناحیه محوری را نباید به‌عنوان یک دستور بلکه به‌عنوان یک باور باید پیگیری کرد، گفت: در شهرداری منطقه 15 تمام افرادی که ناحیه محوری را به‌عنوان یک باور می‌پنداشتند به کار گرفته شدند تا روند فعالیت‌ها باسرعت مناسب پیش برود.

رشد قابل‌قبول طرح ناحیه‌محوری در دور دوم اجرا

براساس گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران، اجرای طرح ناحیه‌محوری در دور دوم طی بازه زمانی 6 ماهه و پس از ارزیابی 123 ناحیه شهر تهران، نسبت به دور اول رشد قابل‌قبولی داشته است.در مرحله دوم ارزیابی طرح ناحیه‌محوری، 22 تیم بازرسی این موضوع را پیگیری کردند و حرکت از شکل به محتوا با 130 شاخص تعیین‌شده پیگیری شد.

بر این اساس، خرد جمعی برای تعالی از جمله ویژگی‌ها بود و همچنین کارنامه مرحله اول ارزیابی مبنای ارزیابی در مرحله دوم نیز قرار گرفت. نتایج در 3 دسته گروه برتر، مناسب و ضعیف اعلام شد که بر این اساس 18 ناحیه در گروه برتر، 96 ناحیه در گروه مناسب و 9 ناحیه در گروه ضعیف قرار گرفتند و همچنین ادارات برتر در نواحی نیز معرفی شدند.از جمله شاخص‌های برتری این ارزیابی نسبت به مرحله اول افزایش تعداد نواحی برتر از 12 ناحیه در مرحله اول به 18 ناحیه و کاهش 13 ناحیه ضعیف به 9 ناحیه بوده است.

بیادی: رضایت مردم، رضایت خداست

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه رضایت مردم رضایت خداست، خطاب به مدیران شهری گفت: اگر برای رضایت مردم گام بردارید، شک نکنید خدا در کارها به شما برکت می‌دهد. حسن بیادی در همایش ناحیه محوری، رویکردها، چالش‌ها و پیشنهادها، گفت: ناحیه‌محوری نتیجه‌اش مردم‌محوری است و شک نکنید چون در این کار مردم را می‌بینید پس خدامحوری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه رضایت مردم رضایت خداست، افزود: اگر برای رضایت مردم گام بردارید شک نکنید خدا به شما برکت می‌دهد. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرموده موجب زینت ما باشید و ما را خوار نکنید؛ طوری عمل کنیم که وقتی اعمال ما را می‌بینند به مرجع اصلی که به ما آموزش داده است پی ببرند، پس سعی کنیم برای حل مشکلات مردم قدم برداریم و طوری عمل کنیم که بتوانیم زینت اهل‌بیت(ع) باشیم.

کد خبر 117845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز