گروه بورس: درحالی‌که آمارها از کند شدن روند خصوصی‌سازی‌ در سال‌جاری حکایت دارد، مسئولان وزارت اقتصاد تاکید دارند اجرای برنامه واگذاری سهام، متوقف نشده و وقفه‌ای در روند اجرای آن ایجاد نشده است.

بورس

با وجود این تکذیب‌ها، پیمان نوری رئیس جدید هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌صورت تلویحی به تایید ماجرا می‌پردازد و اوضاع سازمان خصوصی‌سازی‌ را به هواپیمایی تشبیه می‌کند که به تعمیر اساسی نیاز دارد. او می‌گوید: حکایت حال سازمان خصوصی‌سازی مانند این است که هواپیمایی در حال پرواز به همراه سرنشینان احتیاج به بازسازی و تعمیر دارد.

اگر بخواهیم تعمیرات را در آشیانه انجام دهیم به معنای توقف است که شدنی نخواهد بود و اگر هم این روند ادامه‌ یابد ممکن است دچار مشکل شود و هواپیما سقوط کند.او با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌افزاید: بنابراین سختی‌کار اینجاست.

این سازمان و کارکرد‌های آن نیاز به بازنگری جدی دارد و این بازنگری باید بدون توقف در کار حجیم فعلی، صورت پذیرد. یعنی سرعت‌ کار نه تنها کم نشود بلکه باید حین اصلاح افزایش منطقی هم پیدا کند. من اعتقاد به کار سیستمی دارم.

تکذیب وزارت اقتصاد

اما معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: نه تنها‌ وقفه‌ای در روند اجرای برنامه خصوصی‌سازی ایجاد نشده بلکه جلسات هیات‌واگذاری به‌صورت مرتب برگزار می‌شود. اصغر ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایرنا، با رد متوقف شدن اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، می‌افزاید: به محض آنکه شرکت‌های دولتی مراحل واگذاری خود را طی کنند، عرضه آنها انجام می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

او ادامه می‌دهد:‌ برای خصوصی‌سازی هر شرکت دولتی مراحلی مانند آماده‌سازی، قیمت‌گذاری و همچنین تصویب در هیات واگذاری باید صورت‌گیرد تا امکان عرضه آنها به یکی از روش‌های بورس، مزایده، مذاکره و... فراهم شود. این مراحل همواره وجود داشته و زمانی که یک شرکت، ‌کارخانه یا مجموعه فعال اقتصادی که در گروه یک یا 2 قرار دارند برای واگذاری تصویب می‌شوند، روند کار ادامه می‌یابد. معاون وزیر اقتصاد تاکید می‌کند: ‌هیات واگذاری هر هفته جلساتی را برای تصویب واگذاری سهام شرکت‌های دولتی برگزار می‌کند.

عقب‌ماندگی طبیعی

ابوالحسنی در پاسخ به پرسش‌های مکرر درباره برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری 524 شرکت در سال‌جاری و گذشت 6ماه از این سال و اجرایی نشدن حتی نیمی از این برنامه، می‌گوید: هرچند این امر طبیعی است ولی شرکت‌های قابل واگذاری تاکنون مشخص و برنامه واگذاری به آنها اعلام شده و بر همین اساس منابع درآمدی ناشی از واگذاری آنها در بودجه سال‌جاری لحاظ شده است.

او توضیح می‌دهد:‌ درصورتی‌که شرایط بازار، وضعیت اقتصادی‌ بورس و محیط اقتصادی داخل و خارج از کشور به‌گونه‌ای باشد که امکان واگذاری این شرکت‌ها وجود داشته باشد واگذاری صورت خواهد گرفت در غیر این صورت الزامی برای واگذاری آنها با هر قیمت و یا کیفیتی وجود ندارد.

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید‌:‌ هرتعداد از شرکت‌هایی که براساس برنامه‌ریزی سال‌جاری باید واگذار شود امسال به فروش نرود در سال‌های بعد واگذاری آنها انجام خواهد شد. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر توقف اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ منتشر شده بود.

شرکت‌های آماده واگذاری

با این حال طبق برنامه از قبل طراحی شده سازمان خصوصی‌سازی‌ فهرست مهم‌ترین شرکت‌هایی که قرار است در فصل پاییز واگذار شوند شامل پالایشگاه تبریز، پالایشگاه نفت لاوان، ذوب‌آهن اصفهان، احداث صنعت، پست بانک، بازرگانی نفت ایران نیکو، دارویی و خدمات پزشکی کشور و مهندسین مشاور مهاب قدس از طریق بورس است. واگذاری پالایشگاه تبریز با وجود پذیرش در بورس، به‌دلیل مقاومت مسئولان پالایشگاهی در سپرده کردن سهام تاکنون محقق نشده است و مشخص نیست که سهام دومین پالایشگاه چه زمانی وارد بورس می‌شود.

علاوه بر این قرار است در فصل برگ ریزان سهام شرکت‌های پشتیبانی و امور دام کشور، توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، کارگاز سیستم، سازمان مدیریت صنعتی، مؤسسه مطالعات و بهره‌برداری منابع انسانی، ملی فولاد ایران، مجتمع آلومینیوم جنوب، ذغال‌سنگ البرز مرکزی، توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران، آلومینیوم کاوه خوزستان، بازرگانی معدن و صنایع معدنی ایران، تعمیرات نیروگاهی ایران، صنایع برق، مدیریت تولید و بهره‌برداری از سد و نیروگاه مسجد سلیمان، سد و نیروگاه دز، سد و نیروگاه شهید عباسپور، شرکت قطارهای مسافرتی رجا، پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران و خدمات ترابری و پشتیبانی نفت از طریق مزایده واگذار شود.

سهام شرکت‌های تولید نیروی برق کهگیلویه‌وبویراحمد، تولید برق استان گیلان، تهران بزرگ، قم، استان زنجان، استان مازندران، شیراز، آذربایجان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان، قزوین، ایلام، اردبیل، لرستان، خراسان شمالی، سمنان، فارس، گلستان، تبریز، همدان و جنوب خراسان نیز طبق برنامه باید به روش پیمان مدیریتی واگذار شود.

از دیگر شرکت‌های بورس که باید در این فصل واگذار شود می‌توان به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، عمران و مسکن‌سازان منطقه مرکزی، منطقه غرب، منطقه جنوب، منطقه شمال غرب، ذغال سنگ کرمان، ذغال سنگ البرز غربی و مهندسی ساختمان صنایع نفت اشاره کرد.

سنگ‌آهن مرکزی نیز قرار است بابت رد دیون واگذار شود. طبق آمار سازمان خصوصی‌سازی‌ از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه 68 شرکت به ارزش 14 هزار و 331 میلیارد ریال از طریق مزایده و بورس واگذار شده است که 11هزار و 473 میلیارد تومان آن به‌صورت بلوکی و هزار و 137 میلیارد تومان آن به‌صورت تدریجی بوده است. همچنین 6 هزار و 523 میلیارد ریال از طریق بورس و 7 هزار و 808 میلیارد ریال از طریق مزایده واگذار شده است.

کارشناسان می‌گویند: به‌رغم اینکه واگذاری 456 شرکت باقیمانده طی 6 ماه و تحقق بودجه 7 هزار و500 میلیارد تومانی تا پایان سال دور از ذهن است، بهتر است سازمان خصوصی‌سازی‌ از رونق بورس استفاده کرده و علاوه بر تحقق اهداف مدنظر، به‌دلیل عطش بازار، شرکت‌های در حال انتظار را با قیمت مناسب واگذار کند.

برنامه واگذاری100 شرکت در پاییز

آمارها نشان می‌دهد نیمی از برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در نیمه اول سال محقق نشده است، این سازمان با وجود رونق بازار سرمایه فقط سهام 68 شرکت را واگذار کرد که فقط معدودی از این شرکت‌ها در بورس عرضه شدند. حالا متولی خصوصی‌سازی‌ قصد دارد در فصل پاییز تعداد100 شرکت را از طریق بورس و مزایده واگذار کند.

به گزارش ایسنا، در قانون بودجه امسال کسب درآمد 7هزار و 500 میلیارد تومانی از محل واگذاری 524 شرکت دولتی شامل 489 شرکت‌ گروه یک و 35 شرکت گروه 2 پیش‌بینی شده است که از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه به‌رغم رونق بازار سرمایه فقط 68 شرکت واگذار شده است؛ طبق برنامه قرار است در 3 ماه سوم سال 100 شرکت واگذار شود که با توجه به روند حرکت واگذاری‌ها تحقق این میزان بعید به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 117769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز