مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو دانشمند روس‌‌تبار به خاطر آزمایش‌های راهگشای‌شان با محکم‌ترین و نازک‌ترین ماده‌ای ساخته بشر- که بالقوه می‌تواند واحد ساختمانی کامپیوترهای سریع‌تر و هواپیماها و ماهواره‌های سبک‌تر شود- به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک شدند.

Nobel Physics

به گزارش آسوشیتدپرس آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد آندره گیم و کنستانتین نووسلوف از دانشگاه منچستر در انگلیس از یک نوار چسب اسکاچ برای جدا کردن "گرافن" ،شکلی از کربن که ضخامت آن تنها یک اتم است،‌اما 100 بار قوی‌تر از فولاد است، ‌استفاده کردند، و خواص استثنایی این ماده را نشان دادند.

این آکادمی که در اعلامیه خود در مورد اهدای این جایزه یک و نیم میلیون دلاری می‌گوید تجربیات با گرافن می تواند به تولید مواد فوق‌مستحکم و سبک وزن برای ساختن ماهواره‌‌ها، هواپیماها و ماشین‌ها بینجامد.

خواص منحصر به فرد این ماده شفاف می‌تواند به ایجاد وسائل الکترونیکی نوین مانند صفحات نمایش شفاف لمسی، کامپیوترها و سلول‌های خورشیدی کارآمدتر کمک کند،‌ اما تا به حال هنوز از این ماده استفاده تجاری به عمل نیامده است.

گیم در این باره گفت:‌ "این ماده بالقوه می‌تواند مانند اختراع پلاستیک زندگی شما را دگرگون کند. این ماده واقعا جالب توجه است."

گیم، 51 ساله ملیت هلندی دارد و نووسلوف 36 ساله هم شهروند انگلیس و هم شهروند روسیه است. هر دوی آنها در روسیه به دنیا آمده‌اند، و کارشان در فیزیک را از همان جا آغاز کردند.

آنها پیش از نقل مکان به انگلیس با یکدیگر در هلند کار می‌کردند، و در آنجا بود که در سال 2004 جدا کردن گرافن را گزارش کردند.

نووسلوف که جوان‌ترین برنده جایزه نوبل از سال 1973 است، جایزه‌ای که معمولا به دانشمندانی داده می‌شود که ده ها سال تجربه دارند. جوانترین برنده جایزه نوبل لاورنس براگ، است که در سال 1915 در 25 سالگی با پدرش ویلیام براگ به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

نووسلوف درباره برنده‌شدنش گفت: "تکان‌دهنده است. من روزم را چت کردن روی اسکایپ در مورد تحولات تازه شروع کرده بودم که خبر به من رسید- کاملا غیرمنتظره بود."

گیم نیز گفت او انتظار نداشت امسال برنده جایزه نوبل شود و هنگامی که کمیته جایزه از استکهلم به او تلفن زد،‌ اصلا یادش نبود که زمان اهدای جوایز نوبل است.

این دو دانشمند با استفاده از یک نوار چسب اسکاچ ساده به عنوان یک ابزار تعیین‌کننده در تجربیات‌شان، تراشه‌های باریک از گرافن را از یک قطعه گرافیت، همان ماده‌ای که در مغز مداد قرار دارد، را جدا کردند.

گیم گفت: "تکنیک ساده‌ای است. اما کار سخت در مرحله بعد باید انجام شود."

پائولو رادالی، استاد فیریک در دانشگاه اکسفورد از روش‌های ساده‌ای که این دو دانشمند استفاده می‌کردند،‌ ابراز شگفتی کرد.

رادالی گفت:‌"در این عصر پیچیدگی، با ماشین‌های مانند ابر شتاب‌دهنده‌ها، آنها با کاربرد نوار چسب اسکاچ جایز نوبل گرفتند."

به گفته دانشگاه منچستر گیم سال گذشته "جایزه علمی اروپایی کوبر" را برای این کشف دریافت کرده بود.

فیلیپ اف شوو، سخنگوی انستیتوی فیزیک آمریکا در کالج پارک مریلند گفت گیم و نووسلوف مستحق دریافت این جایزه بودند.
شوو گفت: "گرافن نازک‌ترین ماده موجود در جهان و نیز یکی از مستحکم‌ترین مواد در جهان است. رسانایی فوق‌العاده‌ای دارد. الکترون‌ها با سرعت بسیار در آن حرکت می‌کنند، خصوصیتی که آن را برای ساختن مدارها مناسب می‌کند."

او گفت گرافن ممکن است ماده مناسبی برای ساختن مدارهای یکپارچه (آی‌سی ها)، تراشه‌های کوچک با میلیون‌ها ترانزیستور باشد که اساس ساختمانی مخابرات مدرن هستند. گرافن همچنین می‌تواند کاربردهای بالقوه‌ای به عنوان یک ماده ساختمانی داشته باشد. البته شوو افزود برای کاربردهای تجاری این تکنولوژی جدید مدتی باید زمان بگذرد.

لارس ساموئلسون، استاد فیزیک دانشگاه لاند سوئد، گفت استفاده از گرافن در چندین حوزه از جمله ساختن صفحه‌های تلویزیونی در جریان است.

او گفت: "این ماده فوق‌العاده شفاف است، و 98 درصد نور را از خود می‌گذراند، بنابراین برای ساختن صفحه‌های تلویزیونی بزرگ ایدئال است."

کمیته نوبل با تاکید بر بازیگوشی این دو دانشمند، کی‌گوید انها هفت سال پیش یک "نوار به شدت چسبنده" با الهام از توانایی مارمولک برای چسبیدن به حتی صاف‌ترین سطوح اختراع کرده بودند.

لاورنس اوانس، استاد فیزیک دانشگاه ناتینگهام در انگلیس، گفت این دو نشان دادند که چگونه کار علمی را باید انجام داد.

او گفت: ‌"آنها تنها دو نفر بودند که بر اساس کنجکاوی‌شان برانگیخته می‌شدند و کاری را انجام می‌دادند که فکر می‌کردند جالب است، و درنهایت این ماده شگفت‌آور را اختراع کردند."

کد خبر 117682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز