گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه روند راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به‌خوبی پیش می‌رود گفت: فرایند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به‌دلیل نشت استخر جنب رآکتور به‌مدت یک هفته به تاخیر افتاد.

salehi

علی‌اکبر صالحی که در حاشیه چهارمین همایش نخبگان جوان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت و مهر خبر آن‌را منتشر کرد، با تاکید بر اینکه روند راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به‌خوبی پیش می‌رود، ادامه داد: فرایند راه‌اندازی این نیروگاه به‌دلیل نشت مخزن در استخر جنب رآکتور به‌مدت یک هفته به تاخیر افتاد.

او در توضیح این تأخیر گفت: قبل از نقل و انتقال رآکتورها به این استخر، قلب رآکتور با اسید شست‌وشو و پس از آن با آب پر می‌شود تا اگر نقصی باشد برطرف شود. پس از این مرحله سوخت‌های مجازی را وقتی که پر از آب می‌شود جابه‌جا می‌کنیم تا به این وسیله ماشین سوختگذاری تست شود.

طی اجرای این فرایند متوجه شدیم که در استخر جنب قلب رآکتور نشتی وجود دارد و از آنجا که ایمنی بر راه‌اندازی سریع نیروگاه اولویت دارد اقدام به رفع نقص در این استخر کردیم.رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه این نقص سبب به تاخیر انداختن پروژه شده است ابراز امیدواری کرد که تا آذر ماه نیروگاه هسته‌ای بوشهر راه‌اندازی شود.

صالحی همچنین با تاکید بر اینکه در سال‌جاری کل سوخت به قلب رآکتور منتقل می‌شود تاکید کرد: در حال حاضر فرایند راه‌اندازی این نیروگاه به‌خوبی پیش می‌رود که امیدواریم تا آخر آذر ماه و یا زودتر شاهد وصل شدن این نیروگاه به شبکه سراسری تولید برق باشیم. او با بیان اینکه تاریخ‌های اعلام شده تقریبی هستند، گفت: این نیروگاه تا بهار سال آینده به توان اسمی خود خواهد رسید.

صالحی همچنین با اشاره به توانمندی کشور در تولید رادیوداروهای جدید به مهر خبر داد: تعداد رادیوداروهای تولید شده در کشور به 22 مورد رسیده و کشور گام‌های جدیدی در جهت تولید رادیوداروهای جدید برداشته است. او توضیح داد: تعداد قابل توجهی از رادیوداروهای تولید شده به مرحله بالینی رسیده که پس از اخذ مجوزهای لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد. صالحی در ادامه خبر داد: همان طور که قبلاً نیز وعده داده شد سعی کردیم که کشور با کمبود رادیودارو مواجه نشود از این رو یک هفته در میان رآکتور تحقیقاتی تهران راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 117680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز