نوشیروان کیهانی زاده: وضع بحرانی و در حال انفجار کشور که از ادامه تبعید رهبر نهضت اسلامی ایران ناشی می‌شد و عدم تمایل دولت ترکیه به ادامه زندانبانی خود، رژیم پهلوی را بر آن داشت که تبعیدگاه امام(ره) را تغییر دهد؛

 از این روی طی مذاکره سری با دولت عراق در قبال این تعهد که دولت ایران دخالتی در سرنوشت، آزادی و مدت اقامت امام‌(ره) در عراق نداشته باشد، عراقی‌ها با انتقال امام(ره) به این کشور موافقت کردند. ورود امام(ره) در 13مهر 1344شمسی به عراق پس از 11 ماه اقامت در ترکیه که ابتدا به صورت ناشناس انجام گرفت، استقبال گرم و پرشور و بی‌سابقه‌ای را به دنبال داشت.

پیروزی ارتش روم بر ارتش مقدونیه

پنجم اکتبر سال‌197 پیش از میلاد (به حساب تقویم گریگوری)، ارتش روم در نبرد «سینو سفالائه» ارتش مقدونیه را شکست داد و پس از 140‌سال، سلطه مقدونی‌ها (جانشینان اسکندر) بر یونان، بخشی از جزایر مدیترانه و ایلری (یوگسلاوی سابق) پایان یافت. با اضمحلال حکومت جانشینان اسکندر بر اروپای جنوبی، رومی‌ها ابرقدرت غرب شدند و این مقام را قرن‌ها برای خود حفظ کردند. آنها در طول این مدت، چشم از تصرف شرق برنداشتند که منجر به ده‌ها جنگ با ایران شد که جز در دو جنگ، پیروزی همواره با ایرانیان بود.

روزی که عثمانی آقای مصر شد

سلطان سلیم، امپراتور عثمانی پنجم اکتبر‌1517 در قاهره اعلام کرد که از آن پس عثمانی آقای همه مصر خواهد بود. سلطان سلیم، پنجم ژوئیه‌1517 قاهره را تصرف کرده بود و 3ماه طول کشیده بود تا بقیه مصر را تسخیر کند. سلطه عثمانی بر مصر، نزدیک به 4قرن طول کشید. سلیم 3سال پیش از تصرف مصر، در جنگ چالدران بر شاه اسماعیل صفوی که فاقد اسلحه آتشین (توپ و تفنگ) بود غلبه کرده بود. سلیم در سال‌1512 با کمک جان‌نثارها (گارد ویژه عثمانی‌ها) دست به کودتا زده بود و برادران و عموزادگان خود و سایر مدعیان را کشته و در استانبول بر کرسی سلطنت نشسته بود. وی درست یک سال پس از برقراری یک حکومت مرکزی نیرومند در ایران که از کابل تا بغداد را زیر یک پرچم درآورد، روی کار آمده بود.

اعلامیه جامعه ملل: تمدن بشر تهدید می‌شود

پنجم اکتبر سال‌1937، جامعه ملل (نخستین سازمان ملل) اعلام کرد که قانون‌شکنی و بی‌اعتنایی به اصول و ارزش‌ها در سراسر جهان به‌صورت یک بیماری همه‌گیر در آمده است و تمدن بشری را تهدید می‌کند. در این اعلامیه تأکید شده بود که قضات باید دقت بیشتری در مبارزه با قانون‌شکنان داشته باشند و دستگاه قضایی، پلیس و سازمان‌های بازرسی و تحقیق هر کشور از اختیارات خود برای احقاق حق، قطع فعالیت متجاوزان به اموال افراد و جامعه (دولت) و برقراری نظم و امنیت نهایت بهره‌گیری را به عمل آورند و مدارس با اصلاح برنامه‌ها، انسان قانونمند و پایبند به اصول و ارزش‌ها بسازند.

سقوط نخستین جت

پنجم اکتبر 1944 یک جت جنگنده آلمانی از نوع «ام‌- ‌ای 262» ساخت «مسراشمیت» در جبهه فرانسه سرنگون شد. این نخستین جنگنده جت است که در طول تاریخ با آتش دشمن سرنگون شده است. در آن زمان آلمان (لوفت وافه) تنها کشور جهان بود که جت جنگنده در اختیار داشت و مهندسان آلمانی آن را اختراع کرده بودند.

کد خبر 117455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز