همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، شخصا از رئیس‌جمهور گواتمالا به خاطر آزمایش‌هایی که پژوهشگران آمریکایی در دهه 1940 بر روی صدها نفر از شهروندان این کشور آمریکای لاتین انجام دادند و عامدانه این افراد را به بیماری‌های مقاربتی آلوده کرد، معذرت خواهی کرد.

us president

به گزارش خبرگزاری فرانسه اوباما در مکالمه‌ای تلفنی با رئیس‌جمهور گواتمالا، آلوارو کولوم، تاسف عمیق خود را در مورد آزمایش‌های انجام شده بوسیله پژوهشگران بهداشت عمومی آمریکا در سال‌های بین 1946 تا 1948 در گواتمالا اعلام کرد، و از "همه افرادی که به بیماری مبتلا شدند" معذرت‌خواهی کرد.[آزمایش آمریکا در گواتمالا علیه بشریت است]

سخنگوی کاخ سفید،‌ رابرت گیبس، خطاب به خبرنگاران گفت: "این واقعه تکان‌دهنده، تراژیک، و غیرقابل‌درک است." علاوه بر رئیس‌جمهور آمریکا،‌ هیلاری کلینتون،‌ وزیر خارجه و کاتلین سیبلیوس، وزیر بهداشت،‌ نیز معذرت‌خواهی و ناراحتی خود را در مورد این آزمایش‌ها اعلام کرده بودند.

روز جمعه اول اکتبر،‌ کولوم،‌ رئیس‌جمهور گواتمالا در مورد این آزمایش‌ها گفت:‌"آنچه در آن سال‌ها رخ داده است جنایت علیه بشریت است و دولت گواتمالا این حق را برای خود قائل است که شکایت قانونی رسمی در این مورد به عمل آورد."

اما او در عین حال افزود: "ما می‌دانیم که این آزمایش‌ها سیاست دولت آمریکا نیست.. و مدت‌ها قبل رخ داده است."

کلینتون و سیلبیوس روز جمعه در بیانیه‌ مشترکی این آزمایش‌ها را "آشکارا غیراخلاقی" خواندند و از افرادی که در نتیجه آنها به بیماری مبتلا شدند،‌ پوزش خواستند.

فرانسیس کالینز،‌ رئیس موسسه‌های بهداشتی ملی آمریکا، سازمان دولتی که د ر آن زمان هزینه این بررسی را فراهم کرده بود، این بررسی را "عمیقا ناراحت‌کننده" و "نمونه تکان‌دهنده در فصلی تاریک در تاریخ پزشکی" خواند.

این بررسی که نتایج آنها هیچگاه منتشر نشد، امسال پس از آن افشا شد که سوزان وربی، استاد ولسلی کالج به اسنادی بایگانی‌شده برخورد که در مورد آزمایش‌هایی بود که در دهه 1940 به سرپرستی جان کاتلر، دکتر بحث‌برانگیز بهداشت عمومی آمریکا،‌ انجام شده بود.

کاتلر و همکارانش افرادی در گواتمالا،‌ از جمله بیماران روانی، را وارد این تجربه کرده بودند که هدف آن مشخص‌کردن تاثیر بخشی پنی‌سیلین، که در دهه 1940 داروی جدیدی به حساب می‌آمد، برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی بود.

کالینز که خطاب به خبرنگاران گفت: "شاهدی در دست نیست که مشارکت‌کنندگان در این بررسی رضایت آگاهانه در مورد آن داشته‌اند، و در واقع اغلب این افراد در مورد کاری که روی آن‌ها داشت انجام می‌شد، فریب داده شده بودند.

کاتلر، پزشکی که سرپرست این بررسی در گوانمالا بود، همچنین در یک بررسی بحث‌برانگیز دیگر نیز دخیل بود که با نام "تجربه تاسکگی" (Tuskegee Experiment) شناخته می‌شود،‌و در آن صدها مرد آمریکایی آفریقایی‌‌تبار مبتلا به سیفیلیس پیشرفته در بین سال‌های 1932 تا 1972 برای 40 بدون اینکه درمانی دریافت کنند، تحت مشاهده قرار گرفتند.

در بررسی گواتمالا، پژوهشگران ابتدا روسپیان را به سوزاک یا سیفیلیس آلوده می‌کردند، و بعد اجازه می‌داند با سربازان یا زندانی‌ها رابطه جنسی بدون محافظت داشته باشند.

اسناد زمینه‌ای این بررسی می‌گویند: "از آنجایی که تنها معدودی از این مردان آلوده شدند، رویکرد پژوهشی به تلقیح مستقیم میکروب‌ها به ،‌ زندانی‌ها و بیماران روانی بستری تغییر داده شد."

در مجموع حدود 1500 نفر در این بررسی وارد شدند. دست کم یک بیمار در حین بررسی درگذشت، اما روشن نیست که این مرگ ناشی از این بررسی بوده یا به یک مشکل پزشکی زمینه‌ای مربوط بود است.

به گفته کالینز ظاهرا ناظر دولتی ارشد بهداشتی آمریکا در دهه 1940، تامس پارن،‌ و همچنین "عناصری" از دولت گواتمالا در آن زمان از این بررسی با خبر بوده‌اند.

سازمان بهداشت پان‌آمریکن، که سلف آن ، اداره بهداشت پان‌آمریکن، برای این بررسی پول تحقیق دریافت کرده بود، "تاسف عمیق خود را از تخطی‌های اخلاقی‌های گذشته ابراز کرد" و قول داد که در تحقیق دقیق‌تر در مورد این آزمایش‌ها به بازرسان کمک کند.

به گفته کالینز کارشناسان مستقل تحت پوشش انستیتو پزشکی آمریکا یک بررسی حقیقت‌یاب در مورد آزمایش‌های گواتمالا را اجرا خواهد کرد، و کمیسیون اخلاق‌زیستی ریاست‌ جمهوری آمریکا کارشناسان بین‌المللی را برای بازبینی در مورد استانداردهای پژوهش‌های پزشکی بر روی انسان‌ها گرد هم خواهد آورد.

کد خبر 117441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز