شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 11 مهر در برزیل انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که اگر چه رئیس‌جمهوری فعلی این کشور در میان نامزدهای این انتخابات نیست اما موضوع این رای‌گیری شخص رئیس‌جمهور و سیاست‌های 8سال گذشته اوست.

برزیل

در این رأی‌گیری علاوه بر رئیس جمهور، دیگر مقامات اجرایی و قانونگذاری کشور هم انتخاب می‌شوند. نمایندگان کنگره، دوسوم نمایندگان سنا، فرمانداران و شهرداران در این انتخابات برگزیده می‌شوند.بر اساس قوانین برزیل، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری کنونی با وجود محبوبیت بالایی که دارد نمی‌تواند برای دور سوم در انتخابات شرکت کند. 9 نفر برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در این انتخابات با هم رقابت می‌کنند. در این میان امارقابت اصلی میان 3 نامزد است.

انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل که امروز برگزار می‌شود در مرحله اول رقابتی است با موضوع میراث رئیس‌جمهوری کنونی و در مرحله بعد، دوئلی است میان 2 نامزد زن. این انتخابات 3نامزد اصلی دارد که دو نفر از خوش‌اقبال‌ترین آنها زن هستند. یکی از این دو زن مارینا سیلوا، نامزد حزب سبزهاست و دیگری که گفته می‌شود نامزد مورد نظر داسیلوا و حزب حاکم کارگران است، دیلما روسف نام دارد. نامزد سوم خوزه سرا، فرماندار سابق سائوپائولو و یکی از اعضای حزب سوسیال دمکراسی برزیل است که با 2‌نامزد زن رقابت نزدیکی دارد.

اگر هیچ کدام از این نامزدها نتوانند در دور اول و انتخابات امروز اکثریت قاطع آرا را به دست آورند انتخابات به دور دوم یعنی 4هفته بعد کشیده خواهد شد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد روسف که ابتدای راه موقعیت خوبی داشت اکنون بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داده و پیروزی او در دور اول انتخابات اکنون دیگر قطعی نیست. با این حال او همچنان جلوتر از رقبایش قرار دارد. اگر چنین شود او در دور دوم انتخابات به احتمال خیلی زیاد با خوزه سرا رو‌به‌رو خواهد شد.

اما مارینا سیلوا ممکن است برنده رقابت نزدیک میان سرا و روسف باشد. سیلوا 2سال پیش از مقام وزارت محیط‌زیست دولت داسیلوا استعفا داد. اگر چه گفته می‌شود پرزیدنت لولا از حضور خانم سیلوا به‌عنوان وزیر محیط زیست خشنود بوده و از شرکت او در کنفرانس‌های بین‌المللی محیط زیست به‌عنوان نماینده دولت برزیل استقبال می‌کرده‌ اما در حقیقت روابط میان رئیس‌جمهوری و وزیر محیط‌زیست همواره پرکشمکش و تنش بوده‌است.

به همین دلیل لولا در این انتخابات رسما از روسف به‌عنوان نامزد مورد حمایت خود و حزب حاکم حمایت کرده‌است. روسف رابطه بسیار نزدیکی با داسیلوا دارد و در برزیل مشهور است که تنها نفوذ همسر رئیس‌جمهور بر او، بیشتر از خانم روسف است.

گزارش‌هایی که هفته گذشته درباره اتهام فساد مالی و اداری نزدیکان خانم روسف مطرح شد، محبوبیت او را به‌شدت کاهش داد. این گزارش‌ها نشان داد که یکی از نزدیک‌ترین همکاران روسف، دوستان و بستگان خود را به سمت‌های مهمی منصوب کرده‌است. به بعضی از این افراد هم قراردادهای پرسود دولتی سپرده شده‌است. دولت برزیل در گذشته هم با اتهام فساد اداری رو‌به‌رو بوده‌است. لولا اخیرا برای حمایت بیشتر از نامزدی روسف، با حزب میانه جنبش دمکراتیک برزیل که بزرگ‌ترین حزب این کشور است، ائتلاف کرد. این حزب هم درگیر اتهام فساد مالی و اداری است.

با این حال در برزیل مشهور است که لولا داسیلوا در مقابل اتهام فساد مانند تفلون می‌ماند؛ یعنی اتهامات زیادی مطرح است اما هیچ کدام به او نمی‌چسبد. دلیل آن هم این است که رشد اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم در کنار قدرت گرفتن برزیل در عرصه جهانی، محبوبیت رئیس‌جمهوری را افزایش داده‌است. برزیل هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و در 8 سال گذشته در دوران ریاست جمهوری داسیلوا رشد اقتصادی این کشور به سالانه 7 درصد رسیده است.

2 نامزد رقیب روسف در تبلیغات انتخاباتی قدرت مانور چندانی نداشتند و نمی‌توانستند در مقابل حمایت او از سیاست‌های دولت، انتقادی به سیاست‌های موفق لولا بکنند؛ به همین خاطر حملات به روسف بیشتر جنبه شخصی گرفت. روسف، کاریزمای لولا را ندارد. او در حزب حاکم هم با مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیاری رو‌به‌روست. چند سالی بیشتر از پیوستن روسف به حزب حاکم کارگران نمی‌گذرد و به همین خاطر بسیاری در حزب حاکم او را نامزد مناسبی برای این سمت نمی‌بینند.

در ماه‌های گذشته لولا تلاش زیادی کرد تا روسف را به نامزد اول این انتخابات تبدیل کند. کارشناسان تبلیغات و روابط عمومی، مشاوران رسانه‌ای و حتی جراحان پلاستیک و زیبایی زیادی در این زمینه به کار گرفته شدند تا چهره روسف را از بانوی آهنین به مادر ملت تغییر دهند. شخص لولا در ماه‌های گذشته همراه روسف به سراسر کشور سفر کرد تا او را به مردم بشناساند. ابتدا بسیاری فکر می‌کردند که روسف، همسر رئیس‌جمهور لولاست اما اکنون همه او را نامزد مورد نظر لولا خطاب می‌کنند. خانم روسف ابتدای هر نطق انتخاباتی و تبلیغاتی، اول از لولا نام می‌برد.

کد خبر 117435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز