گروه ادب و هنر - کامران محمدی: جشنواره‌های ادبی کتاب سال دفاع مقدس، شعر فجر و گام اول به آخرین مراحل کار و برگزاری نهایی نزدیک می‌شوند.

کتاب سال دفاع مقدس که بیشترین بار خبری را در چند هفته گذشته به‌خود اختصاص داده است، روز گذشته پایان داوری در 14 گروه از 15 گروه دوسالانه را اعلام کرد. آنطور که دبیر این جایزه به مهر خبر داده است، بیشترین تعداد برگزیده، همانطور که کاملا قابل پیش‌بینی بود،

در گروه خاطره قرار گرفته‌اند؛ کاملا قابل پیش‌بینی به این علت که در 2 سال گذشته، یعنی دوره‌ای که جایزه کتاب سال دفاع مقدس مورد نظرش است، کمیت و کیفیت آثار خاطره‌ای دفاع مقدس، ناگهان به شکل اعجاب‌آوری افزایش یافت. دا، بابانظر، کوچه نقاش‌ها، شنام، فرمانده من و... از جمله موفق‌ترین‌های این حوزه‌اند که همگی از کارهای گروه ادبیات پایداری سوره مهر حوزه هنری ‌ هستند؛ هرچند که‌ برخی از این آثار در داوری دوسالانه امسال قرار نمی‌گیرند، زیرا همین امسال منتشر شده‌اند و داوری دوسالانه، به 2سال 87 و 88 اختصاص دارد.

آنطور که محمدرضا سنگری دیروز گفت، آخرین گروه داوری یعنی «زندگی‌نامه و وصیت‌نامه» نیز تا حالا باید کارش تمام شده باشد و درواقع نتایج نهایی این دوسالانه، هم‌اکنون کاملا روشن است. دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس که برای نخستین بار به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود، درباره بخش خاطره می‌گوید: در بخش خاطرات اسارت،2 اثر حائز رتبه‌های دوم و سوم و یک اثر هم حائز عنوان تقدیری شد.

در بخش خودنوشت هم 2اثر حائز رتبه‌های دوم و سوم و یک اثر حائز عنوان تقدیری شد. در بخش خاطرات دیگرنوشت هم 3اثر حائز رتبه‌های برگزیده اول، دوم و سوم و یک اثر هم حائز عنوان تقدیری شد. سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس 24 آبان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

جشنواره شعر فجر

اما تا 2-3 روز پیش از انتشار آخرین نتایج داوری در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس (که البته تنها به اعلام داشتن یا نداشتن برگزیده خلاصه می‌شود و هنوز نه نامزدی معرفی شده و نه برگزیده‌ای)، محل برگزاری پنجمین جشنواره شعر فجر در هاله‌ای از ابهام بود.

جشنواره شعر فجر که در یک چشم‌به‌هم‌زدن به دوره پنجم رسید، تا همین 4 روز پیش از نظر محل برگزاری، بلاتکلیف بود؛ هرچند که امسال برای نخستین بار، قائم مقام وزیر در امور شعر نیز وجود دارد و می‌توان به برگزاری بهتر و باشکوه‌تر امیدوار بود.

چهارشنبه هفته گذشته، یحیی طالبیان که طبیعتا رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره شعر فجر هم هست، در این باره به ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره گفت: با توجه به پتانسیل و امکانات موجود در تهران امسال اعضای شورای سیاستگذاری بعد از بحث و بررسی در یک جلسه 2ساعته تصمیم به برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره در تهران گرفتند.

تا پیش از این جلسه، بیشترین احتمال، بندرعباس بود، هرچند که جشنواره شعر فجر اصولا جشنواره‌ای کشوری است و همه استان‌ها در آن درگیرند. درواقع مسئله تنها تعیین محل برگزاری افتتاحیه و اختتامیه است. به جز این مورد، تا همین جلسه هنوز فراخوان جشنواره پنجم نیز نهایی نشده بود که در جلسه ششم اعضای سیاستگذاری، شد.

طالبیان در این باره می‌گوید: اعتنا به استان‌ها جزء دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قطعاً در جشنواره نگاهی ویژه به استان‌ها خواهیم داشت که از جمله آن می‌توان به برگزاری 30 شب شعر در 30 استان در ایام برگزاری جشنواره و حضور شاعران نام آشنای کشور در استان‌ها اشاره کرد.

فراخوان شرکت در پنجمین جشنواره شعر فجر در این جلسه نهایی شد که از طریق رسانه‌ها و سایت جشنواره در اختیار شاعران و علاقه‌مندان به حوزه شعر قرار خواهد گرفت.این فراخوان، 2 روز پس از سخنان طالبیان یعنی 2 روز پیش (جمعه)، منتشر شد. براساس این فراخوان، امسال جشنواره کاملاً رقابتی است و تمام سنین، تمام مضامین و تمام قالب‌ها در آن رقابت می‌کنند.

جایزه گام اول

دیروز خبر پایان مرحله نخست داوری چهارمین دوره جایزه «گام اول» هم منتشر شد و آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این جایزه معرفی شدند. جایزه گام اول که هم به شعر و هم به داستان می‌پردازد، به شاعران و نویسندگانی اختصاص دارد که نخستین کتابشان را منتشر کرده‌اند.

نامزدهای گروه شعر بزرگسال این جایزه، کتاب‌های «لبخند تو نهایت زیبایی است» وحید برزگر قهفرخی، «بی‌خوابی عمیق» محمدمهدی سیار، «آلبوم» یونا دهقانیان، «کمی بهار و پنجره» محسن عابدی ‌جزی، «لبخند روی دیوار» میرشمس‌الدین فلاح‌ هاشمی، «آیه‌های مشرقی» سیدحشمت موسوی، «بیرقی بر شانه‌های باد» سیدمحمد بابامیری، «نسکافه‌های بعدازظهر» علیرضا لبش، «تشنج کلمات» صالح سجادی و «قرمز همیشه انار نیست» رؤیا شاه‌حسین‌زاده معرفی شده‌اند.

در گروه داستان بزرگسال نیز کتاب‌های «هفت» مختار عبداللهی، «پرسه زیر درختان تاغ» علی چنگیزی، «ایام بی‌شوهری» نسترن رها، «خوابیدن در هوای آزاد» فرحناز شریفی، «بنین» فرشته امینی، ««دیلمزاد» محمد رودگر، «خیال‌بازی» ساناز سید‌اصفهانی، «و حالا عصر است» طیبه گوهری، «یوسف‌آباد خیابان بیست‌وسوم» سینا دادخواه، «راننده تاکسی» محمود فرجامی و «پرتره مرد ناتمام» امیرحسین یزدان‌بد راه‌یافتگان به مرحله نهایی هستند.

کد خبر 117429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز