همشهری آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: افزایش قیمت سکه به افزایش قیمت جهانی طلا و ارز بر می گردد که با مدیریت و کنترل نرخ ارز و سکه در بازار کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت : سید شمس الدین حسینی روز  شنبه در جمع خبرنگاران به وضعیت بازار ارز و سکه اشاره کرد و اظهار داشت : هفته جاری، هفته ای است که این افزایش کنترل و کاهش پیدا کرده است که دولت باعرضه ارز مورد نیاز قیمت ارز را به حدود 1060 تومان بر می گردانیم زیرا سیاست ارزی کشور پرهیز و جلوگیری از افزایش قیمت ارز است.

شمس الدین حسینی به نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت نرخ سود بانکی همان چیزی است که در بسته سیاستی و نظارتی ابتدای سال توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده و هیچگونه تغییری اعم از افزایش و کاهش نخواهیم داشت.

وی به حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و تولید‌کنندگان از محل منابع مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، وجوهی در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد که یارانه سود تسهیلات در اختیار آن دسته از بنگاه‌هایی قرار می‌گیرد که به نوسازی خطوط تولید و کاهش مصرف انرژی پرداخته‌اند.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: دولت مصمم است سیاست چند سال گذشته مبنی بر اینکه سفته بازی در برخی حوزه‌ها که منجر به این می‌شود

تا سکه یا ارز تبدیل ابزارهای مالی شود جلوگیری کند. وی افزود: ارز وسیله ای است برای مبادله  که از افزایش آنها جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درادامه به کنترل بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: افزایش بهای سکه به افزایش جهانی قیمت طلا و ارز بر می گردد که با مدیریت نرخ ارز در بازار ، کاهش قیمت جهانی طلا و عرضه روزانه  سکه توسط بانک مرکزی و بانک کارگشایی بازار سکه مدیریت خواهد شد و سعی می کنیم قیمت سکه با قیمت جهانی آن تنظیم شود

وی از حمایت دولت از بازار سرمایه  خبر داد و افزود: حمایت از بازار سرمایه  در دستور کار دولت قرار گرفته است.

سید شمس‌الدین حسینی تصریح کرد: با راه‌اندازی فازهای مختلف پارس جنوبی و سپردن کار به پیمانکاران داخلی سود آوری آنها  افزایش خواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت در پایان به تدوین بسته حمایت و مدیریت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در راستای هدفمندی یارانه‌ها، این بسته تدوین و به اجرا گذاشته می شود.

رشد شاخص های اقتصادی در شش ماهه اول سال

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: شاخص های بازارهای پول، سرمایه و تجارت خارجی در شش ماه نخست امسال رشد داشته است.

سید شمس الدین حسینی امروز در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آمار رسمی خزانه داری کل در شش ماه نخست امسال دولت 39 هزار میلیارد تومان پرداختی داشت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5 درصد رشد نشان می دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت : شاخص کل بورس اوراق بهادار از 12 هزار و 537 واحد در ابتدای سال به 18 هزار و 549 واحد در پایان شهریور رسید که 48 درصد رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: رشد شاخص صنعت در این مدت نیز 47 درصد بود.

حسینی ارزش بورس را در ابتدای سال جاری 65 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ارزش بورس در پایان شهریور به 87 هزار و 500 میلیارد تومان رسید که 34 درصد رشد نشان می دهد.

افزایش 11 درصدی معاملات در بورس

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به معاملات بورس گفت: در شش ماهه اول امسال 70 میلیارد سهم معامله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 65 درصد رشد داشت.

حسینی گفت: در این مدت ارزش معاملات در بورس تهران به 12 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 115 درصد رشد نشان می دهد.

سید شمس الدین حسینی با اشاره به افزایش 11 درصدی معاملات در بورس کالا در شش ماه نخست امسال گفت : در این مدت 8 میلیون و 400 هزار تن در بورس کالا مبادله شد.

وی در خصوص بورس کالای تهران نیز گفت: عملکرد این بورس نیز در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد رشد داشت.

وزیر اقتصاد به رشد چشمگیر معاملات در فرابورس اشاره کرد و گفت : در شش ماه نخست امسال در این بازار یک و نیم میلیارد سهم به ارزش 1160 میلیارد تومان معامله شد که از لحاظ تعداد سهم ، 214 درصد و از لحاظ ارزش 470 درصد رشد داشت.

بهبود شاخص های نظام بانکی کشور

حسینی با اشاره به بهبود شاخص های نظام بانکی کشور نیز گفت : در 4 ماه نخست امسال، مانده سپرده بانک های دولتی 4 درصد رشد و مانده تسهیلات هم 7 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اجازه قانونگذار، بدهی 7 هزار و 200 میلیارد تومانی دولت به بانک های صادرات، تجارت، ملت و رفاه، تهاتر شد و وضع مالی این بانک ها نسبت به قبل بسیار مناسب تر شده است.

14 میلیارد دلار ارزش صادرات غیر نفتی 6 ماهه اول سال

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به رشد شاخص های تجارت خارجی کشور نیز گفت: صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول امسال از لحاظ وزنی از 32 میلیون تن فراتر رفت که نسبت به سال قبل 24 درصد رشد داشت.

صادرات غیرنفتی در این مدت به 14 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 23 درصد رشد داشته است.

وی در مورد واردات نیز گفت: واردات کشور در شش ماهه نخست امسال به 24 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد داشت.

از لحاظ ارزش نیز در همین مدت 29 میلیارد و 600 میلیون دلار واردات انجام شد که 24 درصد رشد نشان می دهد.

حسینی علت افزایش ارزش واردات کشور را افزایش قیمت بنزین وارداتی و بالا رفتن سهم واردات فلزات گرانبها ذکر کرد.

پرسش و پاسخ سخنگوی اقتصادی با خبرنگاران

به عنوان وزیر اقتصاد با رییس کل بانک مرکزی هماهنگ هستم

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص بحث تایید صلاحیت مدیران بانکی توسط بانک مرکزی افزود: مدیریت اقتصادی کشور مستلزم هماهنگی است و این هماهنگی منوط به همراهی مدیران است و من به عنوان وزیر اقتصاد با رییس کل بانک مرکزی کاملاً هماهنگ هستم.

نمره قبولی برای دولت در توزیع سهام عدالت

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در توزیع سهام عدالت از مجلس نمره قبولی گرفت، اظهار داشت: به زودی کانون سرمایه داران سهام عدالت تشکیل می‌شود تا دغدغه نمایندگان مجلس در مورد مدیریت سهام‌های واگذار شده نیز برطرف شود.

حسینی تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون در چهار مرحله اجرا شده و در مرحله چهارم 12 گروه از مشاغل مشمول این قانون می‌شود. از این 12 گروه 11 گروه ثبت نامه کرده‌اند و کار ثبت نام واحدهای طلا فروشی در بسیاری از استان‌ها آغاز شده است

دلیل افزایش قیمت ارز، رشد تقاضای نقدی در بازار

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی که در برابر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مقاومت می‌کنند، وضع مالیاتی خوبی ندارند و اگر به این روند ادامه دهند براساس قانون به حساب های آنان رسیدگی می‌شود.

وی افزایش قیمت ارز با هدف تامین منابع مالی دولت را بی‌اساس عنوان کرد و افزود: دلیل افزایش قیمت ارز، رشد تقاضای نقدی در بازار بوده که این نوسانات در این هفته با عرضه ارز مورد نیاز برطرف می‌شود

واریز یارانه‌ها به حساب مردم از نیمه دوم مهرماه

شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز یارانه‌ها به حساب مردم از نیمه دوم مهرماه خبر داد و  در پاسخ به اظهار نظر برخی نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، مبنی بر اینکه قیمت بنزین بدون سهمیه از آبان ماه امسال اصلاح خواهد شد، گفت: هر زمان که اصلاح قیمت حامل های انرژی اتفاق بیافتد، همان زمان نرخ ها اعلام خواهد شد.

وی افزود: سال ها قبل، زمانی که من در سازمان برنامه و بودجه سابق حضور داشتم، برای افزایش 20 درصدی نرخ بنزین، تنها یک ساعت قبل از اجرا خبر آن اعلام می شد که احتمالا هم اکنون نیز همان گونه خواهد شد.

وزیر اقتصاد در خصوص فعالیت ستادی برای ایجاد مشکل در مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها،افزود: وقتی بسیاری از منابع کشور از طریق قاچاق خارج و هدر می رود، به طور قطع ذی نفعان این موضوع برای جلوگیری از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بی کار نخواند نشست.

حسینی اضافه کرد: دولت برای رصد این فعالیت ها کارگروه ویژه ای به ریاست وزیر کشور تشکیل داده است.

آخرین وضعیت لایحه برنامه پنجم

سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت لایحه برنامه پنجم،گفت: جلسات دولت و مجلس برای بررسی موارد اختلافی از هفنته گذشته با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریییس جمهور تشکیل شده است.

 تدوین بسته حمایتی از بازار بازار سرمایه

وی همچنین از تدوین بسته حمایتی از بازار بازار سرمایه خبرداد و افزود: در جلسه شواری عالی بورس مقرر شد برای حمایت از بنگاه های انرژی بر در زمان اصلاح قیمت ها و اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانه ها حمایت لازم از این شرکت ها انجام شود.

حسینی با اشاره به این که صندوق توسعه ملی هنوز تشکیل نشده است،تصریح کرد: اساس نامه این صندوق هنوز ابلاغ نشده اما دولت براساس تصمیم گرفته شده 20 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را به حساب ذخیره ارزی واریز کرده است.

 کاهش هفت هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق بانکی

وی از کاهش هفت هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق بانکی خبر داد و گفت: تلاش دولت برای کاهش این مطالبات همچنان ادامه دارد.

حسینی در پاسخ به این سئوال که برخی نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس قیمت بنزین بدون سهمیه از آبان ماه امسال با اصلاح قیمت ها را 400 تومان اعلام کرده‌اند، گفت:هر زمان که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اتفاق بیافتد همان زمان نرخها اعلام خواهد شد. 15 سال پیش زمانی که در سازمان برنامه و بودجه وقت حضور داشتم برای افزایش مثلاً 20 درصدی قیمت بنزین یک ساعت قبل از اجرا اعلام می‌شد که هم اکنون نیز همان گونه است.

سخنگوی دولت در خصوص اتهام های رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص عملکرد وزارت نفت و کارشناسی نبودن طرح خودکفایی بنزین، تاکید کرد: دولت به یک ادعا جامه عمل پوشاند و ظرفیت های فنی کشور آنقدر بالا بود که هماکنون چند محموله بنزین به خارج صادر شده است.

وی ادامه داد: این طرح کاملا کارشناسی و فنی است و حتی با اجرای این طرح رشد تولید محصولات پتروشیمی ادامه داشته است.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: دولت مصمم است سفته‌بازی در برخی از حوزه‌ها که در سال‌های قبل بود مانند بازار سکه یا بازار ارز را از بین ببرد و با ابزارهای مالی از سفته‌بازی جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: ارز وسیله برای مبادله است نه ابزار سفته‌بازی و خرید و فروش آن و سکه با انگیزه سود درست نیست و با آن مقابله می‌شود.

وی افزود: وزیر اقتصاد تأکید کرد: با کاهش جهانی قیمت طلا و عرضه روزانه سکه توسط بانک کارگشایی قیمت سکه در چند روز آینده مدیریت می‌شود و حداکثر قیمت سکه مطابق قیمت جهانی طلا کنترل می‌شود عرضه سکه به قدر کافی صورت خواهد گرفت

استفاده از ارزهای محلی در مبادلات بین‌المللی ایران

وی در خصوص به کارگیری پولهای محلی در مبادلات بین‌المللی گفت: با طرح این سئوالات که چرا باید در موضع ضعف قرار بگیریم و تصور کنیم که ریال با پول سایر کشورها نمی‌تواند کار کند. امروز به کشورهای بزرگی که سهم بزرگی از اقتصاد دنیا را بر عهده دارند به توافقاتی برای کار کردن با پول‌های محلی نظیر کشورهای ترکیه، چین، امارات و عمان رسیده‌ایم و به هر میزان که مورد نیاز تجار باشد می‌تواند از این پول‌های محلی در مبادلات خود استفاده نماید.

وی با تاکید بر اینکه پول کشورمان با پول سایر کشورها هماوردی می‌کند افزود: همان گونه که نوسانات نرخ ارز و دلار پذیرفته می‌شود نوسانات سایر ارزها نیز باید پذیرفته شود.

تشکر از رسانه‌ها و سردبیران و خبرنگاران در مورد مبحث قانون مالیات بر ارزش افزوده

حسینی همچنین با تشکر از رسانه‌ها و سردبیران و خبرنگاران در مورد مبحث قانون مالیات بر ارزش افزوده که پشتوانه دولت در اجرای قانون بوده‌اند، گفت: در کنار فضای رسانه‌ای حمایت مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس باعث شد دولت در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصمم‌تر شود.

کد خبر 117421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز