یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: با فروپاشی شوروی، در آلمان‌شرقی، اریش هونکر استعفا داد و اگون کرنتس به جای او نشست.

کرنتس مرزها را باز کرد و دیوار برلین تخریب شد. در آلمان‌غربی هلموت کهل صدراعظم وقت، خواستار الحاق دو آلمان شد. در سوم اکتبر1990 جمهوری فدرال آلمان با اتحاد دو آلمان رسما اعلام موجودیت کرد.

درباره جشن‌های مهرگان

روزهای ماه در ایران باستان دارای نام خاص بودند که شانزدهم هر ماه «روز مهر» بود و روز مهر در ماه مهر مهم‌ترین روز آیین‌های مهرگان بوده است. جشن‌ها و آیین‌های شش روزه مهرگان در ایران باستان در روز مهر از ماه مهر (شانزدهم مهرماه) پایان می‌یافت. ایرانیان از هزاره دوم پیش از میلاد مهرگان را هم ردیف نوروز گرامی داشته و شروع کارهای مهم را به این ایام موکول و مدارس از همین ماه آغاز به کار می‌کردند که دولت روم شرقی (قسطنطنیه = استانبول) بعدا این رسم (بازگشایی سال تحصیلی) را از ایران اقتباس کرد که با چند روز تفاوت جهانی شده است. آیین‌های مهر (جشن مهرگان) پس از نوروز مهم‌ترین اعیاد ملی ایرانیان بوده است که نوروز با بهار و شکوفه و نوید برکت آغاز می‌شد و مهرگان به خاطر پایان جمع‌آوری محصول و آغاز شش ماهه شب‌های طولانی‌تر و سرما.

ایتالیا، پیش به سوی احیای امپراتوری روم

سوم اکتبر سال 1935ـ درست 65 سال پس از انتقال پایتخت ایتالیا به شهر رم و تکمیل تأمین وحدت ایتالیا- این دولت درجریان تجدید عظمت گذشته و احیای امپراتوری روم، کشور اتیوپی را مورد حمله نظامی قرار داد و روز بعد هواپیماهای ایتالیایی به دو شهر اتیوپی حمله کردندکه ضمن آن 1700 تن کشته شدند. تانک‌های ایتالیا هر روز 80 کیلومتر در خاک اتیوپی و سرزمین مجاور آن، سومالی پیشروی می‌کردند. در این میان امپراتور حبشه در انتظار باران بود تا پیشروی ایتالیایی‌ها متوقف شود! در اجرای این سیاست، ایتالیا ابتدا لیبی را تسخیر و بعدا آلبانی را تصرف کرد. دولت انگلستان که با پیشروی ایتالیا، مستعمره خود ـ کنیا ـ را در مخاطره دید به جامعه ملل شکایت برد و دولت ایتالیا انگلستان را تهدید به مسدود کردن مدیترانه به روی کشتی‌های انگلیسی کرد. جامعه ملل 16 روز بعد (19 اکتبر) روزی که هواپیماهای ایتالیا کاخ امپراتور اتیوپی را بمباران می‌کردند تصمیم به تحریم اقتصادی ایتالیا گرفت و... .

تعرض تمام عیار آلمان برای تصرف مسکو

در این روز در 1941 (38 روز پس از حمله متفقین به ایران که متهم به جانبداری از آلمان شده بود) حمله تمام عیار آلمان برای تصرف شهر مسکو آغاز شد. این حمله در فاصله‌ای نه چندان دور از مسکو با ضد‌حمله مارشال ژوکوف، قهرمان نظامی روس‌ها، درهم شکسته شد و این شکست به روحیه نظامیان آلمانی شدیدا آسیب وارد آورد. ژوکوف آلمانی‌ها را تا شهر برلین دنبال کرد و نیروهای شوروی با برافراشتن پرچم خود بر فراز برلین در آوریل 1945 به عمر رایش سوم پایان دادند. این پیروزی ارزان به دست نیامد و ملل شوروی برای آن، نزدیک به 27 میلیون کشته دادند. 45 سال بعد و به فاصله چند ماه، گورباچف و سپس یلتسین مرگ 27 میلیون اتباع شوروی را نادیده گرفتند و دستاوردهای آن پیروزی را به مفت از دست دادند که دولت مسکو اینک گرفتار مشکلاتی است که آن دو و دستیارانشان از آن رهگذر برایش به ارث گذارده‌اند.

کد خبر 117394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز