همشهری آنلاین: گونه غزال اوریکس، در حال انقراض است به طوری‌که در کل دنیا تعداد آن به 1000 راس نمی‌رسد و تنها در فلسطین، عربستان و قطر وجود دارد.

orix

روز سه‌شنبه (6 مهر) پارک پردیسان میزبان وزیر محیط‌زیست قطر بود، اما این وزیر دست خالی نیامد و دو راس غزال اوریکس را به همراه آورده بود، دو راس غزالی که در راستای همکاری‌های زیست‌محیطی دو کشوربه ایران آورده شده‌اند.

محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم‌ تحویل دو راس غزال اوریکس با بیان این که ورود این دو غزال شروعی بر همکاری‌های زیست‌محیطی دو کشور است، افزود: طبق توافق‌نامه‌ای که با کشور قطر در زمینه محیط‌زیست به امضاء رسیده است، ایران و قطر در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل گونه‌ها، حفظ تنوع‌ زیستی، تحقیقات علمی و غنی‌سازی گونه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

او ادامه داد: گونه غزال اوریکس، در حال انقراض است به طوری که در کل دنیا تعداد آن به 1000 راس نمی‌رسد و تنها در کشورهایی مانند فلسطین، عربستان و قطر وجود دارد.

محمدی‌زاده گفت: غزال اریکس گونه‌ای است که چه به لحاظ زیباشناختی و چه به لحاظ علمی و تحقیقات ژنتیکی منحصر به فرد است، به طوری که این آهو نماد بازهای آسیایی قطر بوده است.
او تاکید کرد: شرایط اقلیمی جنوب ایران مطابق با شرایط محل زندگی اوریکس در قطر است و از این لحاظ موقعیت ایده‌آلی برای زندگی این گونه در این نواحی وجود دارد.

محمدی‌زاده تاکید کرد: بر روی این غزال مطالعات ژنتیکی انجام شده است و نتایج آزمایشات بر روی DNA این‌گونه تا 85 درصد مشخص شده، 15 درصد مابقی هم به زودی مشخص می‌شود.

عبدالله عبودالمعاذی، وزیر جوان محیط‌زیست قطر هم در این مراسم گفت: این تبادل در چارچوب و راستای یادداشت تفاهمی است که بین دو کشور امضاء شده است و امیدوارم که این همکاری‌ها روز به روز افزوده شود.

او تاکید کرد: قطر توافق‌‌نامه‌های زیادی در زمینه محیط‌زیست با ایران دارد و هدف هر دو کشور فعال کردن این موافقت‌نامه است و این تنها ابتدای کار است.

محمدی‌زاده در مورد مسئله گرد و غبار هم گفت: ایران در حال حاضر مرکز تحولات در حوزه گرد و غبار است و روز چهارشنبه مذاکرات پنج‌جانبه قطر، سوریه، عراق، ترکیه و ایران آغاز می‌شود و اطلاعات جامعی در مورد اقدامات اجرایی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وزیر محیط‌زیست قطر در مورد دو آهو ایرانی که در قطر به سر می‌برند نیز گفت: وضع آهوهای ایران خوب است و شهروندان قطری و غیرقطری از آنها بازدید می‌کنند و امیدوارم سال آینده که به ایران بیایم خبر زایمان آهوهای ایران در قطر را به شما بدهم.

به گزارش ایلنا، غزال اوریکس جزء گونه‌های در خطر آهو در جهان به حساب می‌آید. در حال حاضر این دو غزال اوریکس به مدت 40 روز در قرنطینه سازمان محیط‌زیست در فضای به مساحت 600 مترمربع نگهداری می‌شوند و سپس به یکی از مناطق استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر و خوزستان و یا جایی مانند قشم و هندورابی برای مطالعات زیست‌محیطی انتقال می‌یابند.

به گفته محمود مرعشی، دامپزشک و مسئول قرنطینه پارک پردیسان، این غزال‌ها کاملا سالم و کلیه واکسن‌ها از جمله واکسن تب برفکی آنها در قطر انجام شده است.

غزال‌های اوریکس به خاطر این که گونه‌ای غیربومی هستند برای انجام مطالعات فعلا در محیط محصور نگهداری می‌شوند تا ورود آنها به زیستگاه‌هایی که در آن نگهداری می‌شوند مشکلی ایجاد نکند.

 

کد خبر 117385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز