شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: صنعت نساجی از جمله صنایع کشور است که طی سال‌های اخیر به‌دلیل واردات بی‌رویه منسوجات و مشکلات ایجاد شده در مسیر تأمین مواد اولیه، تولید و نقدینگی مورد نیاز برای بازسازی، با مشکلات بسیاری مواجه بوده است.

نساجی

 نارضایتی دست‌اندرکاران صنعت نساجی از نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی پرداختی به این بخش، از جمله موضوعاتی بود که طی چند سال گذشته به محل مناقشه تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران بخش صنعت و معدن تبدیل شد و با وجود پیگیری نمایندگان مجلس و دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر رفع این مشکل هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است.

با این شرایط اخیرا مشکلات ایجادشده در مسیر واردات پنبه به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید منسوجات موجب شده است تا دست‌اندرکاران این صنعت از شکل‌گیری بحرانی قریب‌الوقوع در صنایع نساجی و تعطیلی 80درصد واحدهای مرتبط با این صنعت خبر دهند. قرار گرفتن پنبه در ردیف محصولات کشاورزی و کالاهایی که چندی پیش وزارت جهاد‌کشاورزی بر اساس فهرستی به وزارت بازرگانی ارائه کرده و ثمربخش نبودن درخواست‌های این صنعتگران برای مطرح کردن آثار و نتایج اتخاذ چنین تصمیمی با وزیر صنایع و معادن و جهاد کشاورزی موجب شده است که این صنعت در آستانه بحرانی تازه قرار گیرد.

چندی پیش دبیر و رئیس انجمن صنایع نساجی با برپایی نشستی خبری اعلام کردند: چنانچه ممنوعیت واردات پنبه مرتفع نشود از آنجا که پنبه محصولی فصلی بوده و اکنون ذخیره پنبه واحد‌های ریسندگی کشور رو به اتمام است تا کمتر از 2هفته دیگر پنبه‌ای برای ادامه فعالیت این واحد‌ها وجود نداشته و 100هزار موقعیت شغلی مرتبط با این صنعت با تهدید مواجه می‌شود. انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه تاکنون درخواست این انجمن برای مذاکره با وزرای جهادکشاورزی و صنایع و معادن ثمربخش نبوده است، گفت: استمداد صنایع نساجی از دولت آن است که برای جلوگیری از بروز چالش‌های جدی در صنایع نساجی کشور این محدودیت لغو شود.

علیرضا حائری افزود: در فهرست اخیر کالاهای ممنوعه وارداتی که وزارت جهادکشاورزی به وزارت بازرگانی ارائه کرده واردات پنبه بدون هیچ‌گونه توجیه فنی و اقتصادی ممنوع اعلام شده که این امر نگرانی فعالان صنعت نساجی و سردرگمی آنان را به‌دنبال داشته است. وی گفت: نیاز سالانه صنایع نساجی به پنبه حداقل 150هزار تن است و تولید امسال پنبه کشور در خوش‌بینانه‌‌‌‌‌ترین شرایط بالغ بر50هزار تن خواهد شد، از این رو درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای اخذ مجوز واردات پنبه که کالایی راهبردی محسوب می‌شود درست نیست. وی تصریح کرد: با این روند به‌زودی بازار سیاه پنبه نیز در کشور شکل خواهد گرفت و با سودجویی برخی افراد قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی رشد فزاینده‌ای خواهد داشت.

در این نشست همچنین رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل کشور و به‌رغم تعیین نرخ تضمینی 7هزار و 500ریالی برای هر کیلو وش، اکنون این محصول به قیمت‌هایی بیش از 10هزار ریال خرید و فروش می‌شود و این امر موجب افزایش قیمت پنبه محلوج تا هر کیلو 25هزار ریال شده است.به گفته محمد مروج حسینی، در سال‌های گذشته به بهانه وجود آفت کرم سرخ، واردات پنبه از برخی کشورها ممنوع شده و تولیدکنندگان ایرانی فقط مجاز به واردات پنبه از کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هستند.

کد خبر 117377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز