همشهری آنلاین: کتاب «همراه قرآن» به عنوان دایرةالمعارف علوم و معارف قرآن به زبان جوانان، به همت اداره پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تا پایان هفته جاری منتشر می‌شود

قرآن

«مسعود فهامی»، مدیر اداره پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این خبر تصریح کرد: کتاب «همراه قرآن» در واقع دایرةالمعارفی در ارتباط با علوم و معارف قرآن کریم است که تلاش شده در آن با ادبیات ساده و به اصطلاح جوان‌پسند این مباحث آماده و ارائه شود.

وی در بیان ضرورت تألیف این کتاب با اشاره به سبک و سطح روان آن، افزود: از آن‌جا که کتاب‌هایی که در زمینه علوم و معارف قرآن کریم در بازار هستند، برای جوانان اندکی ثقیل و محتویات آنان پیچیده و تخصصی است، سعی کردیم ادبیات این کتاب را تلطیف کنیم.

فهامی در پاسخ به این پرسش که آیا این کتاب برای دانشجویان رشته الهیات طراحی شده یا برای عموم جوانان، اظهار کرد: این کتاب برای عموم جوانان طراحی شده است؛ نه تنها دانشجویان، بلکه دانش‌آموزانی در مقطع دبیرستان که علاقه‌مند به کسب اطلاعاتی درباره معارف و علوم قرآنی هستند، می‌توانند از مطالب این کتاب بهره ببرند.

مدیر اداره پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور با بیان این‌که در دسته‌بندی مطالب این کتاب از یک منحنی علمی استفاده کردیم، تصریح کرد: منظور این است که از یک سطح ساده شروع کردیم تا به یک سطح علمی‌تر و تخصصی‌تر برسیم. این کتاب همراه با یک سی‌دی عرضه شده است که مطالب آن در دو بخش است.

فهامی افزود: مطالبی که تا حدودی مخاطبان را اقناع می‌کند، در داخل کتاب آمده است و مطالب مفصل و کامل‌تر آن در لوح فشرده است؛ زیرا برخی از مطالب و مسائل نیاز به مطالعه بیشتری دارد و از آن‌جا که این موضوع ما را از هدف اصلی باز می‌داشت و حجم کتاب را بسیار وسیع می‌کرد، این مطالب در داخل لوح فشرده آورده شد تا با حفظ سطح کمی و کیفی کتاب، مطالب تخصصی‌تر نیز به عنوان منبعی دیگر عرضه شود.

وی در بیان محتویات این کتاب عنوان کرد: این کتاب در دو بخش اصلی طراحی شده است؛ در بخش علوم قرآنی مسائلی همچون فضیلت قرآن، اسامی و اوصاف قرآن، قرائت، نزول قرآن، اعجاز قرآن و همچنین مباحثی تحت عنوان محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، وجوه و نظائر، قصص قرآن، امثال قرآن، سوگندهای قرآنی، دفع شبهه تحریف، ترجمه و تفسیر قرآن آمده است.

مدیر اداره پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در معرفی بخش معارف قرآنی بیان کرد: مباحثی چون خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، راه‌شناسی و راهنماشناسی و اخلاق و احکام عبادی، فردی و اجتماعی در بخش معارف قرآنی مطرح شده و به‌طور کلی کتاب در دو بخش اصلی با موضوعات مختلف آماده شده است.

وی تصریح کرد: برای تدوین این کتاب گروهی از پژوهشگران تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشتند. اکثریت آن‌ها دانشجویان ارشد علوم قرآنی بودند که تحت نظارت و راهنمایی حجت‌الاسلام «تقوی»، مشاور سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، فعالیت کردند.

وی بیان کرد: از آن‌جا که گروه‌های مختلفی در تدوین این کتاب کار می‌کردند به هر حال این آسیب وجود داشت که سبک‌های متفاوتی در بخش‌هایی از کتاب مطرح شود؛ اما با نظارتی که اعمال شد، سعی شد تا با مخاطب خودمان ارتباط برقرار کنیم و یکنواخت‌سازی انجام شود تا سطح و سبک مطالب با قالب یکسانی ارائه شود.

فهامی با بیان این‌که کتاب همراه قرآن در بیش از 500 صفحه منتشر شده است، اظهار کرد: همراه با این کتاب یک لوح فشرده عرضه می‌شود. این کتاب با مشارکت مرکز تحقیقاتی المهدی(عج)، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت آموزش و تبلیغ و مؤسسه طبع و نشر قرآن کریم و با همکاری انتشارات «همراهان جوان» منتشر می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: بنا بر این است که این اثر به بازار عرضه شود و پژوهشگران و صاحب‌نظران و تمامی کسانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، این کتاب را ملاحظه کنند و نقطه‌نظرات و دیدگاه‌ها و بازخوردها را مورد بررسی قرار دهیم و در چاپ‌های بعدی ویرایش‌هایی انجام خواهد شد. 

کد خبر 117291
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز