گروه بورس: کارشناسان معتقدند که افزایش لحظه‌ای قیمت دلار قطعا روی صنایع بورس تهران تاثیر می‌گذارد.

بورس

به گزارش همشهری، قیمت انواع ارز به‌ویژه دلار و یورو هرلحظه بالاتر می‌رود، صادر‌کنندگان از این افزایش نفع می‌برند و شرکت‌هایی که وارد‌کننده قطعات و مواد اولیه هستند، مجبورند اجناس خود را گران‌تر بخرند، این موضوع به‌صورت مستقیم روی سودآوری صنایع بورس تهران تاثیر می‌گذارد.

هنوز برآورد دقیقی از میزان اثر پذیری بورس تهران از افزایش قیمت ارز انجام نشده اما به‌زودی باید شاهد تغییر پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس باشیم. این روند می‌تواند معادلات بازار سهام و بازی بزرگان بورس را در روز‌های آینده دستخوش تغییرات اساسی کند و باعث شود سهامداران حقوقی، نهاد‌های مالی وشرکت‌های سرمایه‌گذاری دست به تغییر ترکیب سبد سهام خود بزنند.

محمد رضا رهبر، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره بورس اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در این باره به همشهری گفت:یکی از عواملی که روی شاخص بورس تهران و سهام برخی شرکت‌های بورس اثر می‌گذارد نرخ ارز است.قیمت ارز روی سهام برخی شرکت‌های بورس اثر مثبت می‌گذارد و روی سهام برخی دیگر از شرکت‌ها اثر منفی دارد.

وی افزود: طبیعی است که شرکت‌هایی که محصولات‌شان را صادر می‌کنند و نسبت صادراتشان به تامین مواد اولیه‌شان بیشتر است از افزایش نرخ ارز سود می‌برند مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت‌های معدنی مانند چادرملو و گل گهر و برخی شرکت‌های پتروشیمی مانند پتروشیمی خارک.

به گفته وی، این شرکت‌ها که بخشی از محصولات‌شان را صادر می‌کنند از افزایش قیمت ارز سود خواهند کرد.
رهبر خاطرنشان کرد: اما در مقابل، آن‌دسته از شرکت‌هایی که صادرات ندارند و مواد اولیه‌شان را نیز وارد می‌کنند، با افزایش قیمت ارز با کاهش سودآوری مواجه می‌شوند چرا که هزینه تمام شده تولید افزایش پیدا می‌کند اما در مقابل درآمد حاصل از فروش‌شان تغییری نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:همچنین شرکت‌هایی هم وجود دارند که هم بخشی از مواداولیه شان را وارد می‌کنند و هم محصولات‌شان را صادر می‌کنند و بین این دو میزان تناسبی وجود دارد بنا بر این این شرکت‌ها کمتر از افزایش نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد تغییر در سودآوری شرکت‌ها منجر به تغییر در معاملات بورس تهران در روز‌های آتی خواهد شد یا خیر؟ گفت: مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌دلیل استفاده از نیرو‌های متخصص و حرفه‌ای به‌صورت لحظه‌ای نسبت به تغییر سبد سهام خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

طبیعی است که ایجاد تغییر در سودآوری سهام شرکت‌ها به‌دلیل تغییر نرخ ارز باعث می‌شود این شرکت‌ها نیز در روز‌های آتی نسبت به تغییر ترکیب سبد سهام خود اقدام کنند.رهبر تاکید کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها نیز با در نظرگرفتن ذخایر ارزی شان می‌تواند دچار تغییر شود و روی سهام این شرکت‌ها تاثیر بگذارد.

همچنین حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت: طبیعی است که هر چه قیمت ارز افزایش پیدا کند شرکت‌هایی که صادرات بیشتری دارند سود بیشتری می‌برند و شرکت‌هایی که مواداولیه محصولات‌شان از خارج وارد می‌شود با کاهش سود مواجه می‌شوند اما این موضوع باید با درنظرگرفتن واردات مواداولیه و قطعات شرکت‌ها و نسبت آن با صادرات درنظر گرفته شود.

وی تاکید کرد:در شرایط کلی شرکت‌هایی که صادر‌کننده هستند مانند ملی صنایع مس ایران، شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن مانند چادر ملو و گل گهر که نزدیک به 20 تا 30 درصد از محصولات‌شان صادر می‌شود از افزایش قیمت ارز سود خواهند کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های تولید‌کننده مواد پتروشیمی هم با افزایش سودآوری مواجه می‌شوند؟ گفت: لزوما برای همه شرکت‌های حاضر در این صنعت اینگونه نیست اما شرکتی مانند پتروشیمی خارک با افزایش سودآوری مواجه خواهد شد.

خزلی خرازی تصریح کرد:باید ارزیابی دقیقی از این موضوع انجام شود و نسبت واردات مواداولیه شرکت‌ها در مقابل صادرات‌شان اندازه‌گیری شود؛ به‌طور مثال قطعات خودروی ال90 به‌صورت سی کی دی از خارج وارد می‌شود بنابر این هزینه واردات افزایش می‌یابد اما به‌نظر می‌رسد به همین میزان تقاضا نیز در بازار وجود دارد و مشکلی به لحاظ فروش این محصول به‌وجود نمی‌آید.

کد خبر 117261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز