یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آْنلاین: فریدون شهبازیان که شنبه (2 دی) به همراه نادر گلچین در دومین نشست نقد نغمه در فرهنگسرای شفق حاضر شده بود، از بلاتکلیفی بسیاری از مفاهیم در موسیقی انتقاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که به نقد آلبوم گریز اختصاص داشت وی این بلاتکلیفی را نتیجه عدم مدیریت درست عنوان کرد و  گفت: هر کسی به صرف اینکه یک ملودی را زمزمه می‌کند،‌ خود را آهنگساز می داند. ترانه سرا، ملودی ساز است و ملودی ساز، خواننده و خواننده هم در نهایت آهنگسازی می کند! می بینید که هیچ چیزی سر جایش نیست.

شهبازیان که آلبوم گریز را سی سال قبل با گلچین کار کرده بود در ادامه سخنانش گفت: حذف موسیقی در آغاز انقلاب و کم توجهی به آن درسال های بعدی، جامعه ما را به  جایی رسانده است که هنوز تعریف درست و روشنی از آهنگساز نداریم.

وی در ادامه افزود: پیش از انقلاب هنرمندان موسیقی هنری ایران، کارهای خوبی را تولید می‌کردند که پس از انقلاب، آن آثار پاسخگوی نیاز جامعه انقلابی نبود و طبیعتاً می بایست راه خود را عوض می کردند. اما این اتفاق هرگز نیافتاد و نتیجه آن شد که اینک پس از 27 سال هنوز مفاهیم ابتدایی برای ما ناروشن است.

  وی با اشاره به محدودیت های ایجاد شده پس از انقلاب برای بعضی از انواع موسیقی اضافه کرد: به اعتقاد من موسیقی مبتذل اساساً وجود ندارد. آنچه می تواند به یک موسیقی آسیب وارد کند یکی متن و شعر نامناسب است و یکی هم ملودی و ریتم های بیگانه با فرهنگ ملی. می شد با این ذهنیت به کمک موسیقی ایرانی آمد و کمک کرد تا این موسیقی در شرایط جدید، راه خود را بیابد که متأسفانه چنین نشد و آنگاه چگونه توقع داریم آثار ماندگار و تأثیر گذار به فراوانی تولید شود.

کد خبر 11720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز