همشهری آنلاین: سر و کله اسکنرهای بدن نما در آلمان هم پیدا شد؛ البته در این مرحله از آنها به صورت آزمایشی استفاده می شود.

body scanner

شبکه خبری زد د اف آلمان گزارش داد، فرودگاه هامبورگ از امروز این نوع اسکنرها را به کار گرفته است که در این مرحله مسافران می توانند در صورت تمایل به این شیوه مورد بازرسی بدنی قرار گیرند.

توماس دو مایسیره (Thomas de Maizière)، وزیر کشور فدرال آلمان در مراسم افتتاح استفاده از این دو اسکنر شرکت کرد که قرار است به مدت شش ماه آزمایشی کار کنند.

به کارگیری این نوع دستگاه ها پس از تلاش برای حمله تروریستی در اواخر سال 2009 در دیترویت مطرح شد، زمانی که یک جوان 23 ساله نیجریه ای موفق شد مواد منفجره را دور از چشم ماموران بازرسی به داخل هواپیما ببرد.

البته در حال حاضر از این نوع اسکنرها در برخی دیگر از کشورها هم استفاده می شود که از جمله آنها می توان به هلند، آمریکا و روسیه اشاره کرد. ایتالیا هم شش ماه از این دستگاه به صورت آزمایشی استفاده کرد اما نتوانست به نتایج خوبی دست یابد.

فیلیپ اشپائوشوز (Philipp Spauschus)، سخنگوی وزارت کشور آلمان می گوید استفاده سراسری از این اسکنر بدن نما در آلمان بستگی به نتایج مرحله آزمایشی در هامبورگ دارد.

این نوع اسکنر با استفاده از انعکاس امواج تصویر عریانی از بدن فرد را ارایه می دهد که مشخص می کند آیا او حامل جسم دیگری هم با خود هست یا خیر. کل این بازرسی که میلیمتر به میلیمتر صورت می گیرد، حدود سه ثانیه به طول می انجامد.

مسئولان آلمانی گفته اند تصاویری که به وسیله این دستگاه تهیه می شود، قرار نیست ذخیره شود و به همین خاطر پس از عبور فرد از مبادی بازرسی از روی دستگاه حذف می شود.

اما انتقادها از اسکنرهای بدن نما پایانی ندارد. منتقدان از نقض حقوق فردی مسافران گلایه دارند، زیرا تصاویری عریان از آنها در برابر ماموران بازرسی نقش می بندد.

منتقدان در همین حال، به موفقیت آمیز بودن استفاده از این دستگاه در جلوگیری از اقدامات احتمالی تروریستی مشکوک هستند.

همچنین یکی دیگر از جنبه های انتقاد از استفاده از این دستگاه ها، در گزارشی که روزنامه فرانکفورتر روندشا نوشت، مطرح شد که بر اساس این گزارش تولید اسکنرهای بدن نما شرکتی است که مهمات خوشه ای تولید می کند. مهمات خوشه ای از اول ماه اوت 2010 بر اساس توافقنامه ای که 106 کشور آن را امضا کردند، ممنوع شده است.

کد خبر 117011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز