سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در تظاهرات28سپتامبر2009 (6مهر) نیروهای امنیتی دولت نظامی «موسی دادین کمارا» با تظاهرکنندگانی که به دولت نظامی اعتراض داشتند، درگیر شدند...


 که در این درگیری‌ها افراد مسلح 157نفر از مردم را کشته و 1200نفر را در استادیوم کوناکری مجروح کردند. این مسئله موجب اعتراض مجامع بین‌المللی شد.

پیشنهاد روم به ایران: تقسیم خاورزمین میان دو دولت!

28سپتامبر سال 280میلادی بهرام دوم، شاه ساسانی، در آستانه برگزاری جشن مهرگان پیشنهاد «پروبوس» امپراتور روم را برای تقسیم خاورزمین میان دو ابرقدرت ایران و روم رد کرد و به فرستاده امپراتور روم تأکید کرد که دولت روم باید دست خود را از آسیا کوتاه کند و از مدیترانه شرقی پا فراتر نگذارد، ولی اضافه کرد که ایران آماده است با روم در صلح و صفا به سر برد. فرستاده امپراتور روم تقاضا کرده بود که نماینده‌ای با او به رم برود و این پیشنهاد را مستقیما در آنجا مطرح کند که بهرام، دبیر اول دفتر خود را با وی به رم فرستاد و یک صلح کوتاه مدت میان دو کشور برقرار شد.

روزی که پمپی، کنسول روم ترور شد

«پمپی» که بعدا ژنرال و کنسول روم شد 28سپتامبر سال 106پیش از میلاد به دنیا آمد و درست در همین روز در سال 48پیش از میلاد در مصر ترور شد. پمپی بر سر قدرت دست به یک مبارزه داخلی زده بود و به تحریک رقیب، پس از ورود به مصر ترور شد. وی به امید دریافت کمک نظامی از ایرانیان به شرق بازگشته بود. جنگ سال 53پیش از میلاد ایران و روم که ضمن آن کراسوس، کنسول دیگر روم،کشته شد و ارتش روم شدیدترین شکست را تحمل کرد، زمانی روی داد که پمپی و سزار دو کنسول(عضو شورای‌عالی) روم بودند. شکست کراسوس در جنگ «حران» بزرگ‌ترین تحقیر برای رومیان و در عین حال قاطع‌ترین پیروزی نظامی شرق بر غرب بوده است.

نبرد «یورک تاون» و تکمیل استقلال ایالات متحده

9هزار انقلابی مسلح مهاجر‌نشین 13گانه انگلیسی آمریکای شمالی 28سپتامبر سال1781 با کمک 6 هزار سرباز فرانسوی و حمایت توپ‌های ناوگان فرانسه، نیروهای انگلیسی را در «یورک تاون » واقع در ساحل خلیج چساپیک (ایالت ویرجینیا) مورد حمله قراردادند که این نبرد چند روزه به شکست انگلیسی‌ها و تأمین استقلال مهاجر‌نشین‌ها تحت نام «ایالات متحده آمریکا» انجامید. یورک تاون از شهر ویلیامزبورگ، پایتخت وقت حکومت انگلیسی آمریکا فاصله چندانی ندارد و هدف فرماندار انگلیسی از استقرار در یورک تاون این بود که از آتش ناوهای خود برخوردار شود که ناوگان اعزامی فرانسه ناوهای وی را غرق کرد. اگر دشمنی فرانسه با انگلستان در کار نبود، بعید بود که در آن زمان مهاجرنشین‌ها به تنهایی به پیروزی نظامی بر انگلیسی‌ها که بر آنها حکومت می‌کردند نایل ‌آیند. در آن زمان سران مهاجرنشین‌ها از خصومت آن دو کشور اروپایی و رقابت‌های استعماری‌شان بایکدیگر نهایت استفاده را بردند.

کد خبر 116993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز