همشهری آنلاین: نخستین پرواز رسمی هواپیمای ارتقاءیافته سی -130در پنحمین روز از هفتة دفاع مقدس و در آستانة حماسه جاوید شکست حصر آبادان با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با موفقیت کامل انجام شد.

هواپیمای ارتقاءیافته سی -130

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع ، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در مراسمی که به همین مناسبت در صنایع هواپیمایی ایران وابسته به وزارت دفاع برگزار گردید، طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش متخصصان و کارشناسان توانمند و تحریم‌شکن سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و در آستانة سالروز شکست حصر آبادان شاهد شکست یکی از مهمترین ابعاد تحریم آمریکا علیه ایران اسلامی در حوزة هوایی هستیم.

 وزیر دفاع با بیان اینکه هواپیمای سی -130 در دهة 1970 وارد ناوگان هوائی نظامی ایران شده و می‌بایست پروژة ارتقای آن صورت می‌گرفت.

 بدلیل قطع رابطه کارخانه سازنده و تحریم بین‌المللی این امر متوقف و تاکنون صورت نگرفته بود، گفت: در این ارتباط مهندسین و متخصصین مجرب شرکتهای صنایع هواپیمایی ایران و صنایع اویونیک وابسته به وزارت دفاع در چارچوب پروژة شهید ستاری عزم خود را جزم کردند تا با طراحی، ساخت و جایگزینی سیستم‌های پیشرفته و حساس این پرنده تاکتیکی ضمن خنثی نمودن تحریمها نقایص مربوط به این هواپیما را رفع کنند.

وزیر دفاع تصریح کرد، متخصصان متعهد و کارآزموده صنایع هوایی وزارت دفاع نه تنها به توانمندیهای ارتقاء این هواپیما نایل شدند، بلکه با طراحی و تولید قطعات به مراتب پیشرفته‌تر با عمر طولانی تر به دستاوردهای مهمی در این حوزه دست یافتند.

سردار وحیدی گفت: فعالیتهای انجام گرفته در زمینة ارتقاء الکترواویونیک، بخشهای سازه‌ای، بال و بدنه، موتور و متعلقات که برای نخستین بار در سطح مطلوبی انجام گرفت، ضمن افزایش کارآئی در زمینه‌های مختلف ترابری و نظامی به مزیتهای ارزنده‌ای همچون تعمیران آسان، ازدیاد مقدار ساعات کاری قطعات، افزایش ضریب ایمنی و امنیتی پرواز منجر گردید.

سردار وحیدی، جلوگیری از زمین گیر شدن هواپیماها، تقلیل چشمگیر هزینه و سیستمهای پروازی و تعمیراتی، تقلیل تعداد قطعات الکترواویونیکی و به روز نمودن آن، سازگاری با مدیریت سیستم‌های ترافیکی غیرنظامی نوین، یکسان سازی در سیستم‌های الکترواویونیکی و چند منظوره شدن هواپیماهای سی 130 در مأموریتهای مختلف را بخشی از دستاوردهای این پروژه در ابعاد ملی برشمرد.

وزیر دفاع افزود: با اجرای این پروژه بسیار پیچیده‌ زیرساختهای لازم بمنظور ایمن سازی، بهینه‌سازی و ارتقاء ناوگان هوائی کشور نیز فراهم شده است.

سردار وحیدی، این دستاوردهای درخشان را مرهون جسارت، جهاد و جانبازی شهیدان بزرگ و نام‌آور دانست و تاکید کرد، توکل به خدا و تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت هست روحیه عزتمندی و ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم هست، تا وفاداری و پایبندی به آرمان امام شهیدان خمینی کبیر (ره) و شهیدان عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی هست، خودباوری، خوداتکائی و خلق دستاوردهای بزرگ و دوران ساز و پیروزی و سرافرازی نیز هست، تا حاکمیت ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس هست، پیشرفت و توسعه همه جانبه و متوازن هست و این همه دستاوردهای حماسه جاوید و درخشانی است که ملت ایران برای آن هزاران شهید و جانباز تقدیم کرده است.

سردار وحیدی جان مایه دفاع مقدس را جهد و جهاد برای ایجاد ایرانی امن، آباد و آزاد و اسلامی و مستقل ذکر کرد و گفت: امروز نیز  هر کس برای استقلال، خوداتکائی و سربلندی ایران اسلامی تلاش می‌کند در صف رزمندگان، شهیدان و جانبازان دفاع مقدس می‌باشد و در اجر و ثواب آنان شریک و سهیم است.وی افزود: متخصصان، دانشمندان و مدیران برنادل و متعهد وزارت دفاع مصمم هستند تا پایبندی به این ارزشهای بزرک موفقیتهای ایران اسلامی را در عرصه‌های گوناگون همچنان استمرار بخشند.

 وزیر دفاع در پایان از تلاش خداپسندانه و ماندگار متخصصان صنایع هواپیمایی ایران و نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: ایران و ایرانی به عزم و ایمان و دستاوردهای درخشان شما می‌بالد.

کد خبر 116961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز