همشهری آنلاین : معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آزمون دکتری امسال با ماهیت نیمه متمرکز برگزار می‌شود، گفت: آزمون کتبی دکتری امسال به صورت سراسری برای کلیه دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود

آزمون

دکترحسین نادری‌منش درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آزمون کتبی دکتری که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود به صورت متمرکز و برای غربالگری دانشجویان انجام می‌گیرد، اظهارکرد: طی این آزمون، براساس اولویت و سطح دانشجویان سه برابر ظرفیت به هر دانشگاه معرفی می‌شود و دانشگاه‌ها براساس اولویت‌های خود از بین این تعداد، دانشجویان دکترای خود را پذیرش کنند.

وی درخصوص منابع آزمون کتبی دکتری، گفت: منابع آزمون، پس از اعلام جزییات کامل آیین‌نامه دکتری توسط وزارت علوم اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: آزمون کتبی دکتری داوطلبان شامل استعداد سنجی، یک یا دو درس تخصصی و زبان توسط سازمان سنجش سنجیده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با این اقدام آزمون کتبی دکتری می‌تواند همانند برخی دیگر از آزمون‌های عمومی، بیش از یک بار در سال برگزار شود.

نادری منش گفت: آیین‌نامه جدید آزمون دکتری تا پایان مهر ماه اعلام و ابلاغ می‌شود.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، در حال حاضر روش جذب دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های کشور بدین شکل است که نخست دانشجویان از طریق زبان عمومی یا تافل غربال می‌شوند، سپس ازطریق آزمون کتبی تعداد دیگری غربال می شوند و نهایتاً دوسه برابر ظرفیت نهایی وارد مرحله مصاحبه می‌شوند که گروه‌ها براساس انطباق موضوع وعلاقمندی استاد و دانشجو گزینش نهایی را انجام می دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه اظهار کرد: البته در مواردی نیز پذیرش دانشجوی دکتری در برخی دانشکده‌ها براساس سوابق تحصیلی است که دانشجویان نسبت به آن معترض هستند.  

کد خبر 116948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز