یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: دولت آمریکا 4 هزار و 287 بار در طول 6ماه اول سال 2010 خواستار ارائه اطلاعات گوگل درباره کاربران خود شده است.

گوگل

طی همین مدت زمان، دولت انگلیس هزار درخواست مشابه دولت آمریکا را به گوگل ارائه داده است.این دو مورد تنها دو مورد کوچک از گزارش گوگل هستند که تحت عنوان شفافیت، انتشار داده شده است.

گوگل با انتشار این گزارش درصدد نشان دادن میزان سانسور در اقصی نقاط جهان بوده است. گوگل همچنین ابزاری را تهیه کرده که توسط آن می‌توان از نقشه‌ای استفاده کرد که در آن میزان سانسور در نقاط مختلف دنیا نشان داده می‌شود.

گوگل با طراحی نقشه‌ و ابزار استفاده از آن، این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا بتوانند با یک کلیک روی نقشه کشورهای دنیا به این نکته پی ببرند که اطلاعات چند نفر از کاربران به درخواست کشورها برداشته شده و به دولت‌های درخواست‌کننده تحویل داده شده است.

بر مبنای اطلاعات موجود در نقشه اطلاعاتی گوگل، 7 حکم قضایی از ژوئیه سال2009 تا پایان همان سال در آمریکا به‌منظور حذف تصاویر خاص ویدئویی از یوتیوب صادر شده است.


در کنار این نقشه همچنین نموداری

طراحی شده که در آن ترافیک کاربران وب نمایش داده شده و همچنین در آن نشان داده می‌شود کدام خدمات گوگل توسط دولت‌ها در کشورهای مختلف دنیا مسدود شده و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست.

بر مبنای آمار انتشار یافته در گزارش اخیر گوگل، دولت برزیل با 3هزار 663 درخواست، بیشترین اطلاعات کاربران را از گوگل دریافت کرده است.

بسیاری از تقاضاها برای برداشتن اطلاعات، از برزیل هستند که سرویس شبکه اجتماعی اورکات گوگل بیشترین کاربر را در آن دارد و به افرادی مربوط است که دولت این کشور مدعی است مرتکب جرایم جعل هویت یا افترا شده‌اند.

یک دادگاه برزیلی اوایل سال‌جاری به‌دنبال شکایتی که در آن ادعا شده بود سایت عکس پیکاسای گوگل، حاوی تصاویری از کتاب‌های دارای کپی‌رایت است، به این سایت دستور داد بیش از 18هزار عکس را بردارد.

این کشور در نیمه دوم سال2009 نیز در صدر تقاضاهای دولتی بود. تقاضاهای دولتی برای برداشتن محتوا در نیمه اول سال 2010 نسبت به 6ماه قبل از آن 37 درصد افزایش یافت.

آلمان، هند و آمریکا به‌ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم پس از برزیل قرار دارند.
لیلیان ادواردز، از اساتید حقوق اینترنت در دانشگاه شفیلد می‌گوید: تصور می‌کنم انتشار گزارش مرتبط با درخواست دولت‌ها برای سانسور اطلاعات در گوگل یا اطلاعات و مطالب کاربران در اینترنت گام بسیار بزرگی است که از سوی گوگل برداشته شده است.
او می‌افزاید: تصور می‌کنم اطلاعات ناامید‌کننده زیادی در زمینه سانسور اینترنتی وجود داشته باشد و فکر می‌کنم سانسور اینترنت و جلوگیری از تبادل آزاد اطلاعات در هر کشوری متفاوت است.

دیوید درام موند، سرپرست حقوقی گوگل نیز با اشاره به گزارش انتشار یافته از سوی مؤسسه خود می‌گوید: بیشتر درخواست‌های مطرح شده، درخواست‌های موجهی هستند که جهت انجام تحقیقات جنایی یا حذف مطالب مربوط به هرزه‌نگاری یا اسپم‌نگاری کودکان مطرح می‌شوند.

درام موند در ادامه ابراز امیدواری کرد که اقدام گوگل مبنی بر انتشار گزارش اطلاعات موارد سانسور در دنیا به کاهش سانسور در اینترنت منجر شود.

او هشدار داد: اگر شرکت‌ها، دولت‌ها و افراد کاری نکنند، دسترسی به اطلاعات در اینترنت محدودتر خواهد شد و با سلب حق اختیار از کاربران، قدرت بیشتری را در اختیار کسانی خواهد گذاشت که خواستار محدود کردن دسترسی به اطلاعات هستند.

فیلترینگ کامپیوتر و مصادیق آن

گسترش اینترنت زمینه‌ای را به‌وجود آورده که طیف وسیعی از اطلاعات بدون هیچگونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر شده و به نحو چشمگیری به یک رسانه ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل شود؛ ضمن اینکه مخاطبان و کاربران اینترنت هم به همان اندازه افزایش مداومی داشته‌اند.

خصوصیت و ویژگی اینترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات و علاوه بر آن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده‌های گرافیکی متنوع، به اندازه‌ای شدت یافته است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری نیز در وب منتشر می‌شود که زمینه سوءاستفاده‌های مختلف را فراهم آورده است.

هرزه‌نگاری‌ها به‌خصوص در زمینه سوءاستفاده از کودکان، ترویج خشونت و فساد، خرید و فروش مواد‌مخدر و زیانبار، اشاعه اطلاعات خصوصی افراد و سازمان‌ها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروریستی و موارد مشابه، ضرورت کنترل محتوای وب را ناگزیر ساخته است، ولی این کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات در جوامع مختلف و بر حسب خط‌مشی‌های سیاسی و فرهنگی هر جامعه‌ای نمودهای متفاوتی داشته است. در برخی جوامع تأکید بیشتر بر عدم‌سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی افراد و جلوگیری از انتشار تصاویر جنسی کودکان و ممانعت از دسترسی سازمان‌های تروریستی به اطلاعات خاص و مهم است.

عمده دلایل فیلتر کردن اینترنت که یکی از مصادیق اصلی سانسور در دنیای مجازی محسوب می‌شود، در کشورهای مختلف را می‌توان در 4تقسیم‌بندی کلی گنجاند؛ مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی، مسائل امنیتی و مسائل اخلاقی.

آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ می‌شود، ارزش‌های بنیادین مورد توجه در هر مقوله در آن کشورهاست. در مجموع می‌توان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به‌نحوی با مسئله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند نسبتاً قابل توجه است.

کشورهایی مانند سوئد، فرانسه و آلمان در قاره اروپا و کشورهایی مانند هند، عربستان، کره‌جنوبی، مالزی در آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین قاره دنیا و نیز کانادا دارای گسترده‌ترین میزان تنوع فیلترینگ هستند.

کد خبر 116933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز