گروه ادب و هنر: سمپوزیوم ساخت سردیس 9 سردار شهید‌ با حضور سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیران سازمان زیباسازی، هنرمندان مجسمه‌ساز و خانواده شهدا در گالری برگ برگزار شد.

 هنر ساخت مجسمه

به گزارش ایسنا، محوطه باز گالری «برگ» با غرفه‌های مجزا مزین شده بود. بالای سردر هر غرفه نام شهیدی جای گرفته و داخل غرفه با وسایل شخصی و عکس‌های شهیدان پر شده بود. مجسمه‌های نیمه کاره گلی نیز گوشه این غرفه‌ها جای گرفته بودند. هنرمندان مجسمه‌ساز ساخت سردیس این 9 شهید را همزمان با هفته دفاع مقدس آغاز کردند و تا پایان این هفته کار خود را به پایان می‌رسانند.

سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم با قدردانی از هنرمندان و مسئولان بیان کرد: هفته دفاع مقدس گنجینه‌ای است که هر چه به آن بپردازیم باز هم تمام ناشدنی است و بی‌شک بسیاری از ابعاد آن از دیدهای ما پنهان خواهد ماند.

وی تصریح کرد:دفاع مقدس هنری است که در 8 سال مداوم اتفاق افتاده و هر کس از ظن خود داستان این دفاع را تفسیر نمود. خوشحالیم که به‌رغم تمام مشکلات و مسائل بین‌المللی، همچنان ایستاده‌ایم و زندگی آرامی مملو از امنیت داریم. لذا برپایی این سمپوزیوم تقدیر از کسانی است که سهم عمده‌ای در این دفاع داشته و ما به‌دلیل محدودیت تنها 9 نفر از این افراد را برای ساخت این سردیس انتخاب کرده‌ایم.

شوشتری تصریح کرد: وقتی از جنگ و دفاع مقدس صحبت می‌کنیم بحث ما دفاع از وطن، ناموس، مملکت و مردمان آن است. پس برپایی چنین سمپوزیومی قدردانی ناچیز از آنهایی است که جان خود را در دست گرفته‌اند و برای تک تک ما دفاع کرده‌اند. او همچنین از رونمایی نمادهای یادبودی برای نصب در مناطقی که مورد اصابت موشک قرار گرفته بودند خبر داد و افزود: ‌ نصب این نمادها را در مناطق شناسایی شده آغاز کردیم و به‌دنبال آن سمپوزیوم ساخت سردیس‌ سرداران شهید را نیز به‌مدت یک هفته پی خواهیم گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در پایان به دیگر برنامه‌های این مجموعه اشاره کرد و افزود: کتاب «شاهدان شهر» با گزیده‌ای از نقاشی‌ المان‌های شهری برای شهدا رونمایی خواهد شد و نشست «تاثیر دفاع مقدس بر هنرهای شهری» و همچنین نکوداشت زنده یاد ابوالفضل‌عالی از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته آنها را برپا خواهیم کرد. دکترسیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم یادآور شد: در آستانه سی‌امین سالگرد دفاع مقدس هستیم و آن را بزرگ می‌داریم،

زیرا وظیفه ماست که این رشادت و فداکاری رزمندگانمان را قدر بدانیم، چه بسا که دفاع جانانه آنان زبانزد تمام عالمیان است. او اضافه کرد: اگر اعتقادات و باورهای دینی این افراد نبود محال بود که آنها در چنین عرصه سرنوشت‌سازی حضور پیدا کنند. ما شاهد بودیم که عزیزانی آمدند و با اعتقاد به تکلیف دینی خود جان دادند تا استقلالشان را حفظ کنند. البته ‌یک مرجعیت بزرگ دینی‌ هدایت این جریان را بر عهده داشت.

ایازی خاطرنشان کرد: باید این سال‌های ایثارگری را مدام یادآوری کنیم، زیرا رزمندگان و جانبازان ما بدون هیچ چشمداشتی در صحنه‌های جنگ حضور پیدا کردند و متأسفانه بسیاری ازمسائلی که این روزها بازگو می‌شود در شأن این افراد نیست.امروز تکلیف ما این است که یاد آنها را بزرگ بداریم.

او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در گرامیداشت یاد و نام این شهدا و جانبازان عنوان کرد: تمام خیابان‌ها، معابر و میادین به نام این افراد تاثیرگذار نامگذاری می‌شود تا یادبودی شود برای آنهایی که به خاطر ما جنگیدند. اگر امروز هم این سردیس‌ها در چنین فضایی ساخته و نصب می‌شود برای آن است که تنها یاد این افراد را گرامی بداریم.

این وظیفه ماست، چه بسا که این افراد با نقش‌آفرینی خود نامشان را در طول تاریخ جاودانه کرده‌اند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران متذکر شد: 200 تصویر شهدای اسلامی در سطح شهر کشیده شده است و خوشحالیم که بالاخره این توفیق نصیب ما شد تا باغ موزه دفاع مقدس را هم راه‌اندازی کنیم.

در این سمپوزیوم قرار است سردیس سرداران شهید احمد متوسلیان، صیاد شیرازی، ورامینی، کشوری، موحددانش، شیرودی، ستاری، همت و باقری توسط هنرمندانی همچون مرتضی نعمت‌اللهی، دادیار گروسیان، حمید رضایی، جعفر نجیبی، نادر قشقایی، قدرت‌الله معماریان، ‌بیژن غنچه‌پور، علی لوایی و حسینعلی عسگری ساخته شود. همچنین در بخش پایانی این مراسم نمایشگاه عکس‌های دفاع مقدس نیز در گالری برگ افتتاح شد.

کد خبر 116762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز