سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلزایمر به معلولیت منجر می‌شود و غیرقابل درمان است؛ شمار مبتلایان به این بیماری تا سال 2030 دو برابر می‌شود و به 65.7 میلیون نفر می‌رسد.

Die Krankheit Alzheimer ist unheilbar

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل گزارش داد، به گفته کارشناسان امروز در جهان 35.6 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. پیش بینی افزایش دو برابری ابتلا به این بیماری را انجمن بین المللی بیماری آلزایمر (ADI)  به مناسبت روز جهانی آلزایمر در لندن اعلام کرد. به گفته این انجمن، این آمار تا سال 2050 چهار برابر می شود و به 115.4 میلیون نفر می‌رسد.

هزینه‌های مرتبط با این بیماری نیز به شدت افزایش خواهند یافت. این هزینه‌ها در حال حاضر بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی جهانی یا معادل 604 میلیارد دلار است.

کارشناسان کالج کینگ در لندن و موسسه سوئدی کارولینسکا خواستار تقویت تلاش ها به منظور مقابله با این بیماری شده اند. به گفته آنها، بودجه ای که برای تحقیقات علمی در این زمینه در نظر گرفته شده باید 15 برابر شود تا بتوان به سطح بودجه مشابهی با تحقیقات درباره بیماری های قلبی رسید. در مقایسه با تحقیقات مربوط به سرطان، این بودجه باید 30 برابر افزایش یابد. حدود نیم درصد جمعیت جهان امروز با شکلی از زوال عقل مواجه است که در این میان آلزایمر مشهورترین این بیماری‌هاست.

این بیماری که ذخایر موجود در حافظه و رفتار افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، غیرقابل درمان است و به معلولیت منجر می شود. این بیماری ارتباط نزدیکی با روند پیری دارد به طوری که خطر ابتلا به این بیماری با گذشت هر پنج سال از 65 سالگی دو برابر می شود.

به گفته ADI دولت ها باید مقابله با بیماری آلزایمر را یکی از اولویت ها در سیاستگذاری خود در بخش سلامت اعلام کنند. کشورهای مشخصی همچون فرانسه، استرالیا یا انگلیس تاکنون "طرح های آلزایمر" خود را منتشر کرده اند. سازمان بهداشت جهانی، کشورهای صنعتی عضو گروه هشت و همچنین گروه 20 هم باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

دیزی آکوستا (Daisy Acosta)، رییس ADI هشدار داد کشورها کمترین آمادگی را در برابر "بزرگ ترین بحران اجتماعی و پزشکی قرن 21" دارند.

کد خبر 116627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز