سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

این اواخر برخی از خودرو‌های پیشرفته وارداتی مجهز به‌لامپ‌های HID (لامپ‌های‌باتوان تابشی بالا) معروف به‌زنون شده‌اند.

نور

این لامپ‌ها ویژه برخی خودرو‌ها و به‌صورت کیت‌کامل به همراه لنز، عدسی و فیلتر‌های خاص، سامانه خودکار پا‌ک‌کننده و سامانه کنترل اشعه طراحی و ساخته می‌شوند. با وجود این، چنانچه بدون این متعلقات استفاده شوند خطراتی همچون نابینا کردن راننده مقابل به مدت یک تا 4ثانیه، خطرات زیست‌محیطی مانند ورود سرب و جیوه به هوا و کاهش شدید‌ایمنی تردد و در مواردی تصادف‌های سهمگین را به‌دنبال خواهد داشت.

حال آنکه این روز‌ها ورود بی‌رویه لامپ‌های زنون غیراستاندارد و فاقد متعلقات یاد‌شده و از سوی دیگر گرایش روز‌افزون نسل‌جوان به استفاده از اینگونه لامپ‌ها می‌تواند ایمنی تردد را دچار اختلال کند.

خلأ تابلو

برخی شهروندان عادت دارند به‌محض ناپدید شدن سطل‌مکانیزه سر کوچه روزی چند بار با سامانه 137‌تماس بگیرند، حال آنکه نبود یک تابلوی راهنمایی و رانندگی چندان برای آنها محسوس نیست. این نوع نگرش به اموال‌عمومی شهر در حالی است که نبود چنین تابلو‌هایی گاه منجر به تصادف‌هایی می‌شود که قربانیان آن ساکنان همان محله هستند.

رنگی نشوید

بسیاری از نقاش‌های سازمان‌های شهری پس از رنگ‌آمیزی تجهیزات و بناهای گوناگون با هشدارهایی رهگذران را از تازه و خیس‌بودن رنگ‌ زده شده آگاه می‌کنند اما اغلب ساکنان مجتمع‌ها این موضوع را جدی نمی‌گیرند و هنگام رنگ‌آمیزی در و نرده‌های ورودی ساختمان، هیچ علامتی برای آگاهی رهگذران نصب نمی‌کنند.

این در حالی است که دست‌کم امکان تماس لباس رهگذران با در و نرده‌های رنگی وجود دارد. در پاره‌ای دیگر از موارد، کاغذ هشدار نصب شده روی یک وسیله‌عمومی مانند آنچه در تصویر می‌بینید آنقدر کوچک بوده و در جای نامشخصی نصب شده است که کمتر رهگذری را از خیس بودن رنگ آگاه می‌کند و می‌تواند ردپایی از رنگ تازه را روی لباس بسیاری افراد باقی بگذارد. به‌‌طور حتم نصب کاغذهایی کوچک در جایی مناسب می‌تواند از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

یا شور شور، یا بی‌نمک

با وجود اینکه هر روزه کارشناسان بهداشت و تغذیه، افراد را به استفاده از مواد‌غذایی بهداشتی و بسته‌بندی شده توصیه می‌کنند اما گویا بسیاری از مردم نمی‌توانند قید خرید برخی مواد‌غذایی باز مانند خیارشورهای فله‌ای را بزنند.

به‌گفته این گروه از افراد، خیارشورهای باز‌ مزه بهتری نسبت به انواع شیشه‌ای آنها دارند و با توجه به اینکه برای فرآوری خیارشور از نمک فراوان استفاده می‌شود، آنها را بدون آلودگی می‌دانند. این در حالی است که اگر آنها با دقت به گالن‌های حاوی خیارشور نگاه کنند، آلودگی را به‌وضوح در گالن‌های برخی از مغازه‌ها می‌بینند.

کد خبر 116625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز