ترجمه پگاه شفتی: دوستداران سریال‌های پلیسی استرالیایی، یکشنبه شب‌ها مشتری پر و پا قرص شبکه یک هستند!

سریال مردان آبی پوش

هر یکشنبه، ساعت 22 سریالی به نام «مأموران آبی‌پوش» از این شبکه پخش می‌شود که مخاطبین خاص خودش را دارد. این سریال که جایگزین یک سریال دیگر استرالیایی و خوش‌ساخت، یعنی دایره جنایی شده، تا حدودی بینندگان و دوستداران سریال «دایره جنایی» را ناامید کرده است؛ سریالی که از پاییز سال87 مخاطبان زیادی برای خودش دست‌وپا کرده بود و مطابق سنت همیشگی صداوسیما با پخش چند فصل ناقص، بالاخره پخش آن هم نیمه کاره رها شد! اما نکته جالب درباره دایره جنایی، این است که در استرالیا، این سریال بعد از پایان 13فصل از سریال مأموران آبی‌پوش، پخش شد و در واقع دنباله این سریال به حساب می‌آید که البته در صدا و سیما این اتفاق به‌صورت برعکس افتاده است!

مأموران آبی‌پوش از سال 1994 تا 2006 در 13 فصل ساخته و پخش شد. این سریال تا به حال برنده 32جایزه شده که 25 تای آن جایزه «لاگی» است؛ جایزه‌ای که از سال1959، هر سال به یک اثر تلویزیونی برتر در استرالیا تعلق می‌گیرد. این جایزه معتبر، طبقه‌بندی‌های متفاوتی دارد اما باارزش‌ترین نوع آن لاگی طلاست که سریال مأموران آبی‌پوش، 5بار برنده لاگی طلا و20بار برنده لاگی نقره شده است. این مجموعه یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های پلیسی در استرالیاست. با اینکه در این مجموعه چندان خبری از صحنه‌های مهیج و افکت‌های تصویری رایج در سریال‌های پلیسی نیست اما آنقدر جذاب و پرطرفدار شد که عوامل تولید تصمیم گرفتند، تا 13 فصل آن را ادامه دهند. مأموران آبی‌پوش تا به حال به بیش از 100کشور فروخته شده و در کشورهایی مثل انگلیس، کانادا، ایرلند و نیوزیلند بسیار مشهور و پرطرفدار است. البته در ایران، صدا و سیما پخش این سریال را از فصل 8 یا 9 آغاز کرده است.

مأموران آبی‌پوش در استرالیا، سکوی پرش بسیاری از بازیگران استرالیایی بوده است، از جمله «دیچ دیوی» بازیگر نقش «ایوان جونز» که از فصل8 تا آخرین فصل با این سریال همکاری می‌کند. دیوی البته در سریال پرستاران هم بازی کرده اما او بیشتر شهرتش را مدیون بازی در مأموران آبی‌پوش است. از طرف دیگر، درحالی که دیچ‌دیوی و دیگر بازیگران هم‌دوره‌‌اش داشتند با بازی در این سریال به شهرت می‌رسیدند، بازیگران قبلی با این مجموعه خداحافظی کرده و در هالیوود به شهرت رسیدند؛ بازیگرانی مانند«هیو جکمن»، «پیتر ابرایان» و «جان هوارد». گاهی در رسانه‌های سینمایی آنها را گروه «مانت توماس» می‌نامند. در سریال مأموران آبی‌پوش، مانت توماس نام شهری کوچک، خیالی و نیمه‌روستایی است؛ در نزدیکی ویکتوریا (یکی از شهرهای اصلی و پرجمعیت استرالیا)، که مأموران روز خود را از آنجا آغاز می‌کنند. در هر قسمت ماجرایی آغاز می‌شود که مأموران باید برای پیگیری‌های پلیسی محل کار خود را ترک کنند؛ از شکایت‌ها و دعواهای ساده روستایی بر سر زمین یا حدود حصارکشی گرفته تا جرم‌ها و قانون‌شکنی‌های سنگین! مانند قتل و ضرب و جرح.

این شهر کوچک همیشه در معرض رخدادهای پرماجراست مانند: دزدی بانک، تبهکاران فراری، آدم‌ربایی و جنایت‌های گمراه‌کننده. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها، زمانی است که بمبی در کلانتری محل خدمت مأموران، کار گذاشته می‌شود که البته در فصل دوازدهم این ماجرا را خواهیم دید. (به شرطی که پخش این سریال در صدا و سیما به سرنوشت دیگر مجموعه‌های خارجی دچار نشود و نیمه‌کاره متوقف نشود.) اما یکی از پربیننده‌ترین ماجراها روابط عاطفی بین شخصیت‌ها یا مأموران پلیس است.
در میان همهمه و ماجراجویی پلیسی، زندگی شخصی پلیس‌ها هم عاملی برای جذب مخاطب شده است. عشق‌ها، کدورت‌ها و قهرها در این مجموعه، ماجراهایی جذاب را رقم می‌زنند.

«تام کرایدون» و «کریس رایلی» 2شخصیت اصلی هستند که در تمام 13فصل این مجموعه ثابت می‌مانند. (فقط همین 2نفر هستند که از شروع تا پایان آخرین فصل، در این مجموعه نقش‌آفرینی می‌کنند.) تام کرایدون در نقش رئیس گروه و کریس رایلی گرداننده هتل این شهر کوچک است، که مأموران پلیس اوقات بیکاری‌شان را در رستوران آن می‌گذرانند. کریس با بیشتر مأمورها روابط صمیمانه‌ای دارد. اما روابط او با تام کرایدون و پیش از او با همسر متوفایش گرم‌تر از بقیه است. نقش تام کرایدون را «جان وود» بازیگر 63ساله استرالیایی بازی می‌کند که به خاطر این نقش برنده جایزه لاگی طلا می‌شود. جان‌وود در زمان بازی در نخستین قسمت این مجموعه 47ساله بود.

«جولی نی هیل» نقش کریس رایلی را برعهده دارد که در کارنامه هنری‌‌اش یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین نقش‌هاست. نی‌هیل هم مانند بسیاری دیگر از بازیگران مأموران آبی‌پوش شهرتش را مدیون این مجموعه است.
مجری طرح و تهیه‌کننده این مجموعه «هال مک الوری»، زمانی ایده ساختن چنین مجموعه‌ای به ذهنش رسید که داستان یکی از دوستانش را شنید. این دوست به مک‌الوری گفته بود، سال‌ها پیش زمانی که تنها 18سال داشته، تصمیم گرفته پلیس شود. او به شهر دورافتاده‌ای رفته و خدمت خود را در نیروی پلیس آغاز کرده است! یک سال بعد او از خدمت استعفا می‌دهد، چرا که در یک تیراندازی و درگیری یکی از همکارانش کشته می‌شود. این ماجرا مک‌الوری را به فکر فرو می‌برد. چرا یک جوان که به تازگی مدرسه را تمام کرده و همه امکانات برایش فراهم است، تصمیم می‌گیرد پلیس شود؟ و بعد از آن در پی از دست دادن یک دوست نیروی پلیس را ترک می‌کند؟

مک‌الوری تحقیق در این باره را آغاز می‌کند و درمی‌یابد که 60درصد از پلیس‌های کشور هنگام پیوستن به پلیس زیر26سال سن دارند. ایده ورود یک پلیس جوان و شهری به مناطق دورافتاده و روستایی در ذهن مک‌الوری شکل می‌گیرد. او از یک پلیس بازنشسته می‌خواهد تا شرایط یک پلیس جوان و شهری را در منطقه‌ای نیمه روستایی بنویسد. به این ترتیب نخستین قسمت از مجموعه مأموران آبی‌پوش نوشته می‌شود: دختری جوان، که به تازگی پلیس شده، برای خدمت به مانت توماس می‌رود...

زمانی که نخستین قسمت از فصل اول آماده پخش شد، هیچ کدام از منتقدین موفقیت چشمگیری برای آن پیش‌بینی نکردند. چه کسی فکر می‌کرد دل‌نگرانی‌های یک پلیس جوان در شهری کوچک و سبک زندگی عادی و روزمره اهالی این شهر یا کشاورزها و پلیس‌ها، برای بینندگان جذاب باشد؟ یکی از دست‌اندرکاران، درباره موفقیت این مجموعه می‌گوید: مأموران آبی‌پوش، شاید بیشتر موفقیتش را مدیون تیم بازیگری، نویسندگان و کارگردان باشد. همکاری عالی این مجموعه شاید در هر پروژه دیگری باعث موفقیت می‌شد. اما از طرف دیگر، این مجموعه همیشه نیم نگاهی به شرایط انسان‌ها در موقعیت‌های پیچیده دارد. با بهره‌گیری از عادت‌ها و صفات شخصیتی استرالیایی‌ها، عکس‌العمل کاراکترها در موقعیت‌های مختلف، قابل باور و قابل درک به‌نظر می‌رسند.
به هرحال تعداد بینندگان این مجموعه در هر قسمت، هیچ‌وقت به پایین‌تر از یک میلیون نفر نرسید. بازیگران و شخصیت‌هایی که در مأموران آبی‌پوش در حال پخش در ایران می‌بینیم، اتفاق‌ها و ماجراهای بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌اند. مثلا ما «پاتریک جوزف هاشام» مشهور به پی‌جی را بعد از مرگ نامزدش، مگی، که او هم افسر پلیس در همان کلانتری بود، می‌بینیم.

پی‌جی با بازی «مارتین ساکس» یکی از محبوب‌ترین بازیگران این مجموعه است. او بعد از مرگ نامزدش شوکه شده و اندکی نامتعادل است. اما رفته‌رفته به‌ رفتارخودش مسلط می‌شود و به کارش بازمی‌گردد. «تس» یا «ترزا کالاگر» با بازی «کارولین کرگ» بعد از مرگ مگی وارد داستان شده و جایگزین مگی می‌شود. به همین دلیل است که بعضی از مأمورین که رابطه دوستانه‌ای با مگی داشته‌اند، رفتار چندان خوبی با تس ندارند. اما همکاری‌ها و همدلی‌های او با گروه بالاخره باعث پذیرفته شدن او می‌شود و تس جای خودش را پیدا می‌کند. «جو پاریش» با بازی «جین‌آل‌ساپ» یکی دیگر از اعضای گروه است، که کمی لجباز و یک‌دنده است و گاهی اعمال خودسرانه انجام می‌دهد. با این حال در میان گروه تبدیل به مأموری حرفه‌ای و کارکشته می‌شود.

در زمان پخش این مجموعه در استرالیا، زمانی که هر هفته می‌بایست یک قسمت به روی آنتن می‌رفت، دست‌اندرکاران، برنامه‌ریزی خاصی انجام داده بودند تا بتوانند به موقع این مجموعه را به پخش برسانند. طبق این برنامه‌ریزی، در هفته یک روز برای تمرین در نظر گرفته می‌شد، 2روز برای ضبط در لوکیشن و 2روز هم در استودیو مراحل فنی را می‌گذراند. در هر قسمت به‌طور متوسط حدود 30بازیگر دیگر، به غیراز بازیگران همیشگی با مجموعه همکاری می‌کردند و هر هفته حدود 150نفر، به نوعی درگیر با این مجموعه بودند. به هر حال مأموران آبی‌پوش در سال2003 وارد دوران افت خودش شد. در آن زمان مجموعه‌های جذاب دیگری به تلویزیون آمدند و گوی سبقت را از مأموران آبی‌پوش ربودند. به همین دلیل تهیه‌کننده و دیگر عوامل این مجموعه تصمیم گرفتند بعد از پخش 13فصل (510قسمت) به پخش آن پایان دهند.

مأموران آبی‌پوش در ایران دوبله موفقی داشته است. مدیر دوبلاژ این مجموعه مریم شیرزاد است که با توجه به نقش‌ها، صداپیشه‌ها را انتخاب کرده و این انتخاب تا حدودی بر جذابیت مجموعه افزوده است. شاید همه اینها بهانه‌ای شود تا یکشنبه شب‌ها، از شبکه یک، منتظر پخش مأموران آبی‌پوش باشیم. البته باید امیدوار بود که پخش این مجموعه مانند دیگر مجموعه‌های خارجی نیمه‌کاره متوقف نشود.

کد خبر 116556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز