گروه شهری : پیمانکاران وابسته به وزارت راه و ترابری براساس مجوزهای صادر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی با انجام انفجار و استفاده از ماشین‌های سنگین در حال احداث یک خط جاده ترانزیتی بزرگ در ورودی شمالی تنگه تاریخی چوگان و محل مجسمه بزرگ و تاریخی غار شاهپور در نزدیکی شهر باستانی و بزرگ بیشاپور هستند.

جاده سازی

به گزارش همشهری، آنگونه که اعلام شده است متقاضیان اصلی احداث این جاده، برخی از روستاییان ساکن در تنگه هستند و سازمان میراث فرهنگی نیز انتقال خطوط نیرو برای اهالی روستاها و ایجاد زیرساخت گردشگری را به‌عنوان توجیهات خود برای صدور مجوز احداث این جاده اعلام کرده است.

محسن عباسپور از اعضای شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان وابسته به سازمان ملی جوانان درباره اجرای این پروژه به همشهری گفت: از زمان آغاز به کار این پروژه تاکنون انفجارهای متعددی برای شکافتن کوه و باز شدن مسیر در این ضلع از تنگه صورت گرفته است که بدون تردید این انفجارها و تکان‌های ناشی از آن و همچنین تردد فراوان ماشین‌های سنگین راه‌سازی‌ در کوتاه مدت تاثیر مخربی بر آثار تاریخی موجود در این تنگه خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این افتتاح این مسیر و تبدیل شدن این جاده روستایی و کم تردد به یک جاده ترانزیتی و محلی برای عبور ماشین‌های سنگین باری و مسافری، در درازمدت موجب وارد آمدن آسیب جدی به آثار تاریخی موجود در این تنگه خواهد شد.

این جاده از سمت شمال به بزرگراه شیراز - قائمیه - کازرون متصل می‌شود و موجب ایجاد یک میانبر در این مسیر خواهد شد که در نهایت به کوتاه شدن مسیر شیراز به کازرون خواهد انجامید. جاده‌ای که هم‌اکنون در تنگه چوگان وجود دارد به‌عنوان جاده دسترسی برای اهالی روستاهای موجود در این تنگه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنگه چوگان به‌صورت دایره بوده و دارای 2 دهانه اصلی است که آثار تاریخی پراهمیتی را در دل خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به مجسمه شاهپور (بزرگ‌ترین مجسمه پادشاهان دوران تاریخی ایران)، 6 نقش برجسته منحصربه فرد ساسانی، دژ نظامی شهر تاریخی بیشاپور (به نام قلعه دختر)، چند غار پیش از تاریخ و... اشاره کرد.

از سال‌ها پیش تنها راه دسترسی به درون این تنگه باستانی، دهانه جنوبی آن بوده که به شهر باستانی بیشاپور منتهی می‌شود و علاوه بر استفاده توسط اهالی منطقه، به‌عنوان مسیری برای دسترسی به غار شاهپور توسط گردشگران نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کد خبر 116533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز