گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سال گذشته در آیین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی مقاومت اعلام شد که جشنواره ‌آتی پربارتر برگزار خواهد شد.

موسیقی جشنواره

 برقراری دبیرخانه دائمی در شهر کرمانشاه از مواردی بود که در آیین اختتامیه سال گذشته اعلام شد. اما دومین جشنواره موسیقی مقاومت ‌ به شکل غیررقابتی آن هم با تشکیل دیرهنگام دبیرخانه در فصل بهار، برگزار می‌شود.

محمد میرزمانی، دبیر این جشنواره روز گذشته در نشستی خبری به مشکلات برگزاری آن اشاره کرد و گفت: از ابتدا قرار بر این بود که برای این جشنواره یک دبیرخانه دائمی شکل بگیرد. همچنین بخش بین‌المللی برای این جشنواره طراحی شد اما هیچ کدام از این دو تامین نشد. امیدوارم که این تاخیرها تاثیر منفی روی جشنواره نگذارد.

میرزمانی سخنان خود را با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم آغاز و سپس از هنرمندان فعال عرصه موسیقی دفاع مقدس تشکر و قدردانی کرد. او در مورد حذف بخش رقابتی از جشنواره امسال به این نکته اشاره کرد که آثار تولید شده در زمینه دفاع مقدس در کشور در سال گذشته محدود بوده‌ و به همین دلیل امسال، بخش رقابتی از جشنواره حذف شده‌است.

سال گذشته 275 قطعه و 75 گروه برای شرکت در نخستین جشنواره با نخستین فراخوان اعلام آمادگی کردند اما امسال خبری از فراخوان جشنواره نبود. او اصرار مسئولان برای بزرگداشت سی‌امین سالگرد جنگ تحمیلی را دلیل اصلی برای برگزاری جشنواره‌ای دانست که شاید در مقایسه با دوره قبلی خود یک قدم به عقب برداشته است اما با این حال اعلام کرد که حذف بخش رقابتی به معنی پایین بودن کیفیت جشنواره نیست.

این آهنگساز در این نشست اعلام کرد که جشنواره فقط جای تقدیر و تشکر نیست و اجرای 3 قطعه جدید توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما در جشنواره را از برنامه‌های آن اعلام کرد. در اختتامیه دومین دوره جشنواره ارکستر سمفونیک صدا و سیما 3 قطعه از ساخته‌های سعید شریفیان، محمد بیگلری‌پور و محمد میرزمانی را به رهبری محمد بیگلری‌پور اجرا خواهد کرد. قطعه دالاهو به آهنگسازی محمد میرزمانی به زبان فارسی و کردی و به خوانندگی جمشید عزیزخوانی اجرا خواهد شد.

خوانندگی قطعات بیگلری‌پور و شریفیان را وحید تاج و علی تفرشی برعهده دارند.او انتخاب استان کرمانشاه را به‌عنوان مکان برگزاری این جشنواره در نقش این استان در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس‌ لطمات زیادی دیده‌است؛

به شکلی که هنوز آثار آن باقی است. به علاوه این استان از ظرفیت‌های خوبی به لحاظ موسیقی برخوردار است و‌ تنوع موسیقایی قابل توجهی در این استان وجود دارد.‌ میرزمانی در ادامه با گلایه از به‌هم خوردن کنسرت قبلی حسام الدین سراج که در حوزه موسیقی دفاع مقدس آثار خوبی ساخته است اظهار امیدواری کرد که مشکلی پیش نیاید.

او همچنین این نوید را داد که مسئولان استان وعده داده‌اند که امنیت لازم را تامین خواهند کرد.سال گذشته نزدیک به 40 گروه در نخستین جشنواره موسیقی مقاومت با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ مشکلات این گروه‌ها عدم‌اختصاص کمک هزینه مالی مناسب بود. میرزمانی در مورد بودجه این دوره از جشنواره اعلام کرد که این دوره مشکلی از نظر بودجه نداشته‌اند خصوصا اینکه با حذف بخش رقابتی به بودجه‌ای برای جوایز نیز نیاز نبوده است.

او در ادامه به مشکل پرداخت بودجه اشاره کرد و گفت: همان‌طوری که می‌دانید در سیستم اداری مشکل پرداخت وجود دارد اما استان کرمانشاه از نظر اسکان، پذیرایی و سالن، هزینه‌ها را تقبل کرده و ما نیز هزینه‌های مربوط به دبیرخانه را پرداخت می‌کنیم. او اعلام کرد که در دبیرخانه این جشنواره آرشیو موسیقی دفاع مقدس شکل خواهد گرفت و معاونت پژوهش و امور فرهنگی بنیاد شهید اعلام کرده است که جشنواره را در این امر همراهی می‌کند. دومین جشنواره موسیقی مقاومت ‌ در روز 3 مهر‌ از مزار شهدای کرمانشاه آغاز می‌شود و اختتامیه این جشنواره نیز در روز 6 مهر‌ با اجرای 3 قطعه ارکستر سمفونیک صداوسیما برگزار خواهد شد.

جشنواره‌ای برای تقدیرها

محور اصلی دومین جشنواره موسیقی مقاومت تقدیر از هنرمندان فعال این عرصه است. شاید اختصاص یک سالن به این جشنواره بر این مبنا باشد، خصوصا که در مقایسه با دوره قبلی 2 سالن کمتر شده‌است.در بخش تجلیل، از رشید وطن دوست، مهرداد کاظمی (به‌دلیل حضور و آثارشان در دوران دفاع مقدس)، محمدرضا جعفری (صدابردار موسیقی به خاطر حضور فعالش در عرصه این هنر)، مرحوم کیومرث میردادیان و منوچهر پناهی‌نژاد (نوازنده)، مهدی شمس نیک‌نام (خواننده برجسته آواز جمعی)،

حاج غلام کویتی‌پور (خواننده)، محمد میرزاوندی (خواننده موسیقی محلی و مقامی و خواننده قطعه دایه دایه وقت جنگه)، در بخش آهنگسازی از حشمت سنجری (سازنده قطعه «جنگ جنگ تا پیروزی»)، ابراهیم نظری (تنظیم‌کننده آهنگ‌های جنگی)، مهیار فیروزبخت (آهنگساز قطعه «ای بسیجی») تقدیر به عمل می‌آید. در بخش شعر نیز از شاعران فقید سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور و نصر‌الله مردانی به‌عنوان شاعران فعال و تأثیرگذار دفاع مقدس تجلیل خواهد شد.

کد خبر 116522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز