مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشتری امشب پس از 50 سال به نزدیک‌ترین فاصله به زمین می‌رسد و از 592 میلیون کیلومتری سیاره ما عبور می‌کند

سیاره مشتری

امشب 20 سپتامبر (29 شهریور) بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی تنها در فاصله 592 میلیون کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد این سیاره غول پیکر که ابعاد آن می‌تواند به هزار و 300 برابر زمین برسد از 50 سال قبل هرگز به این فاصله نزدیک به زمین نرسیده بود.

به گفته دانشمندان ناسا امشب سیاره مشتری با قطر 143 هزار کیلومتر در فاصله‌ای قرار خواهد گرفت که حدود 75 میلیون کیلومتر نزدیک‌تر از ملاقات‌های گذشته‌اش با زمین است به این ترتیب امکان رصد آن با چشم غیرمسلح نیز وجود دارد.

آخرین عبور نزدیک مشتری به زمین در سال 1963 اتفاق افتاد. اکنون مشتری همانند یک ستاره درخشان می‌درخشد و نور آن سه برابر درخشان‌تر از "ستاره کاروان کش"، نورانی‌ترین ستاره آسمان شب است.

مشتری اولین بار در سال 1973 توسط کاوشگر پایونر 10 رصد شد و درحال حاضر کاوشگر گالیله در مدار این سیاره قرار دارد و تا دو سال آینده به ارسال اطلاعات مربوط به آن ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این خصوص تونی فیلیپس، ستاره شناس ناسا توضیح داد: "مشتری درحال حاضر به حدی درخشان شده است که برای پیدا کردن آن در آسمان نیازی به نقشه نیست و یک رصدگر ماهر به راحتی می‌تواند آن را تشخیص دهد."

امشب سیاره اورانوس نیز به زمین نزدیک می‌شود اما رصد آن با چشم غیرمسلح بسیار دشوار است با وجود این با استفاده از یک تلسکوپ معمولی می‌توان آن را رصد کرد.

این دانشمند ناسا افزود: "این دو حادثه هم‌زمان تنها یک‌بار در زندگی هر فردی می‌تواند رصد شود مشتری تا پایان ماه سپتامبر درخشان باقی می‌ماند."

 

کد خبر 116469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز