مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: خودروهای هوشمند درصورت برخورد با موانع و تصادفات جاده‌ای قادر خواهند بود به‌صورت اتوماتیک با اورژانس تماس گرفته و صاحبان خود را از مرگ بر اثر جراحات برهانند.

خودروهای هوشمند

پل برنلی، یکی از کارشناسان شرکت تحقیقاتی بازار خودرو می‌گوید: خودروها، در آینده جزو اولین‌هایی خواهند بود که نسبت به وقوع یک تصادف از خود واکنش نشان می‌دهند.

آنها احتمالا قادر خواهند بود به‌منظور تسریع در ارسال کمک‌های اورژانس، اطلاعاتی را درباره محل وقوع تصادف و تعداد سرنشینان خودرو ارسال کنند. او می‌افزاید: سیستم‌های پیشرفته‌تر نیز قادر خواهند بود اطلاعات بیشتری را از سنسورهایی که در بخش‌های مختلف خودرو نصب شده‌اند، ارسال کنند. در آینده شاید این سنسورها بتوانند امکان ارسال اطلاعات جزئی‌تری را درباره نحوه تصادف و میزان خسارات وارده و میزان خطری که مصدومان ناشی از وقوع حادثه را تهدید می‌کند، از خودروها به مراکز اورژانسی فراهم کنند.

با توجه به این کارایی، خودروهای هوشمند خواهند توانست نقش مهم و ویژه‌ای را در آینده ایفا کنند.در سمپوزیومی که در رابطه با گسترش استفاده از پردازشگرهای هوشمند در خودروها برگزار شده بود، یکی از کارشناسان خودروساز اروپایی گفت که با تعبیه سنسورهای هوشمند در داخل خودروها، سرویس‌های خدمات اورژانس خواهند توانست پس از دریافت درخواست کمک، شدت تصادف و افرادی که در تصادف به آنها آسیب وارد شده را بسنجند.

گسترش روند نصب کامپیوترها داخل خودروها نیز می‌تواند به بهبود نحوه رانندگی افراد کمک کند.استیو واینرایت، مدیر یکی از شرکت‌های سازنده پردازشگرهای هوشمند برای خودروها در اروپا می‌گوید: خودروهای جدید به احتمال زیاد در سطح وسیعی از پردازشگرها استفاده خواهند کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر خودروهای پیشرفته دارای 25‌تا 30 واحد کنترل الکترونیک هستند اما در آینده خودروهای پیشرفته به احتمال زیاد دارای حدود 80‌ واحد کنترل الکترونیک یا پردازشگر خواهند بود.

واینرایت می‌گوید: این واحدهای کنترل الکترونیک به‌منظور ارتقای مهارت رانندگی در افراد و امنیت خودروها تولید می‌شوند و تا زمانی که سیستم‌های راداری مناسب برای استفاده در خودروها طراحی نشوند، این واحدها تولید خواهند شد.

این کارشناس می‌افزاید: بسیاری از ما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که نسبت به 10‌سال قبل بهتر رانندگی می‌کنیم، این ارتقای مهارت را ما بیشتر مرهون پردازشگرهای هوشمندی هستیم که در خودروهای امروزی نصب شده‌اند.

ادعایی جدید: خودروها دیگر تصادف نخواهند کرد

اخیرا نیز اخباری مبنی بر تولید خودروهای فوق هوشمند در سال‌های آتی که قادرند از وقوع تصادفات به‌طور کامل جلوگیری کنند، منتشر شده است. بنا بر ادعا‌های کارشناسان، در این زمینه تا چند سال دیگر می‌توان کاری کرد که اصلاً تصادفی صورت نگیرد و پرونده مرگ در جاده هم بسته شده و تبدیل به خیالی دور بشود. دیگر ترسی از باران کورکننده و حرکت کج و معوج و راننده‌های پریشان احوال نخواهد بود. این آرزو به قدرت فکر و تکنولوژی به دست خواهد آمد.


کارشناسان خودرو می‌گویند: سال‌۲۰۲۶ زمان محقق شدن این آرزوی بشری است. کلید این ماجرا هم در دست پدیده‌ای است به نام ارتباط بین خودروها Vehicle to vehicle com یا V2V.
V2V  سامانه‌ای کاملا هوشمند و مبتنی‌ بر پردازش اطلاعات است که می‌تواند کنترل اوضاع را در دست بگیرد و حتی بر اراده بشر هم فائق آید. از چنین سیستم هوشمندی نمونه‌های آشکاری هم وجود دارد. هم‌اکنون بسیاری از خودروهای جهان با کمک سیستم ناوبری GPS از وضعیت جغرافیایی خودشان نسبت به محیط و همچنین وضعیت راه‌ها و ترافیک شهری و بین شهری مطلع می‌شوند و می‌توانند کم‌خطر‌ترین و سریع‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند. با سیستم ناوبری، طول مسیر، متوسط سرعت و دیگر اطلاعات به سرعت تجزیه و تحلیل می‌شود و در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. اما حکایت V2V چیز دیگری است.

ایده ارتباط بین خودروها مدتی است که ذهن کمیسیون‌های اروپایی و آمریکایی را به‌خود معطوف ساخته و قرار است یک باند تبادل اطلاعاتی به پهنای 95‌گیگاهرتز بین خودروها گشوده شود و به این ترتیب اطلاعات جاده، رانندگان و خودروها به‌صورت آنلاین پردازش شود. در این طرح حتی نقاط خاصی در کناره جاده‌ها و خیابان‌ها طراحی شده‌اند که به‌عنوان یک حسگر و پردازشگر، اطلاعات مورد نیاز را تهیه و ارائه کنند.

چنین شیوه‌ای در مدل آزمایشگاهی اجرا شده و نتایج بسیار جالبی هم به دست آمده است. چندی پیش واحد تحقیقات الکترونیک فولکس واگن با نصب یک سیستم پیشرفته روی یک مدل توارگ، آن را با 2 اتومبیل مدل جت و آئودی A3 همراه ساخت و واکنش‌های هر 3خودرو را به شکل موفقیت‌آمیزی کنترل کرد. البته در آزمایش‌های فعلی باید هر 3 ضلع مثلث یعنی اطلاعات صحیح، عملکرد صحیح هر یک از خودروها و زمان مناسب در تصمیم‌گیری در کنار هم قرار بگیرند تا حاصل کار رضایت بخش باشد.

علاوه بر این، هنوز نظام و الگوریتم پردازش اطلاعات برای بیش از 4‌خودرو تعریف نشده است اما می‌توان حدس زد با توجه به پیشرفت سریع در حوزه IT، اینگونه موفقیت‌ها دور از دسترس نباشد. جنرال موتورز هم در این عرصه بیکار ننشسته و سیستمی طراحی کرده که حتی از سیستم فولکس واگن بهتر است. جنرال موتورز هم نمونه‌ای از سیستم ناوبری موج کوتاه روی کادیلاک CTS ساخته که می‌تواند خودرو را قبل از بروز حوادث جدی متوقف کند. البته این سیستم فقط در شرایطی کار می‌کند که پاسخ امواج ارسالی را از خودروهای دیگر مجهز به این سیستم دریافت کند.

این واکنش بسیار خونسردانه و توأم با اطمینان است. هرگاه احساس شود که وسیله نقلیه با سرعت به سمت دیگری حرکت می‌کند و سرنشین هم قصد کاهش سرعت را ندارد، آنگاه سیستم به سرعت وارد عمل شده و با فعال کردن سیستم ترمز و حتی فرمان، از خطر دوری می‌کند.البته هنوز تا این ادعا راه درازی است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌های گسترده برای پیاده کردن این طرح ،در عرصه‌های ملی و جهانی است.

درصورت اجرای این طرح آموزش رانندگی راحت‌تر شده و حتی شاید دیگر نیاز چندانی به آموزش نباشد و حتی دیگر نیز نیازی به نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهرها و جاده‌ها احساس نشود و دست آخر شاید روزی برسد که دیگر اخبار ناگوار مربوط به تصادفات مرگبار جاده‌ای در نشریات به چاپ نرسد و اساسا بخش اخبار تصادفات از صفحه حوادث روزنامه‌ها حذف شود.

کد خبر 116466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز