همشهری آنلاین: در پی تصمیم بعضی از کشور های عضو ناتو مبنی بر کاهش نیرو یا فراخوان کامل واحدهای نظامی خود از کوزوو، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' از اعضای این پیمان نظامی دعوت کرد که در اقدامی یک جانبه نیروهای خود از کوزوو را فرا نخوانند

لوگوی ناتو

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، آندرس فوگ راسموس با توجه به وجود امنیت نسبی در کوزوو گفت: هیچ یک از اعضای ناتو نمی بایستی بدون اتخاذ تصمیم مشترک تمامی اعضا، نیروهای خود را از کوزوو فرا بخوانند.

برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' از جمله جمهوری چک و فرانسه بخاطر حضور نیروهای خود در عملیات بین المللی در افغانستان و کاهش بودجه نظامی به دلایل بحران اقتصادی در صدد کاهش نیرو و یا فراخواندن کامل واحدهای نظامی خود از کوزوو هستند.

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' از تمامی اعضای ناتو خواستار شد که قبل از توافق و تصویب تصمیم مشترک تمامی اعضا، هیچ یک از اعضای ناتو در خصوص فراخواندن نیروهای خود از کوزوو تصمیمی را اتخاذ نکنند.

روزنامه آلبانیایی زبان 'کوخا دیتوره' چاپ پریشتینا نیز در این رابطه گزارش داد: دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی با اشاره به بهبود موقعیت امنیتی در کوزوو تاکید کرد که کاهش نیروهای ناتو بصورتی که موجب به خطر افتادن امنیت کوزوو شود، صورت نخواهد گرفت.

نیروهای ناتو در اوائل سال جاری میلادی از 15 هزار به 10 هزار نیرو کاهش یافته است. بر اساس برخی از طرح های ناتو احتمال می رود که ناتو نیروهای خود در کوزوو را به 5700 سرباز کاهش دهد. آلبانیایی تباران کوزوو در فوریه سال 2008 ، بطور یکجانبه استقلال کوزوو از صربستان را اعلام کردند.

حکومت صربستان که کوزوو را استان جنوبی خود می داند، با اعلام استقلال آن مخالف است و خواهان ابطال سند استقلال آن از راه های صلح آمیز و شروع مذاکرات جدید برای موقعیت سیاسی کوزوو است.

بعد از تصویب قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 که منجر به پایان بمباران هوایی صربستان از سوی نیروهای ناتو و اخراج نیروهای نظامی صربستان از کوزوو گردید، هیات غیر نظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفت و نیروهای ناتو جهت برقراری امنیت در کوزوو مستقر شدند

کد خبر 116415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز