همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: دولت به دلیل حساسیت و بالا بودن یارانه‌های مصرفی در بخش انرژی‌، کار را از برق شروع کرده ضمن اینکه ما بسته پیشنهادی قیمت خود را هم به دولت داده‌ایم احتمالا پس از جمع و جور کردن بسته انرژی و برق نوبت به آب هم می‌رسد.

electricity

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مجید نامجو درباره علت افزایش صورتحساب‌های برخی از مشترکان برق در شهریورماه اظهار داشت: افزایش قیمتی در کار نبود، امسال هوا به شدت گرم شد و حجم استفاده از کولرهای گازی به طور عجیبی افزایش پیدا کرد، همان طور که می‌دانید کولر گازی چهار برابر کولر آبی برق مصرف می‌ کند، این دو عامل باعث شد تا اثر مضاعفی روی میزان مصرف برق در کشور گذاشته شود، تعرفه‌های برق منحنی است که هرچه به سوی افزایش مصرف حرکت کند افزایش قیمت هم به همان نسبت بالا می‌رود، به همین دلیل وقتی که مصرف بالا رفته قیمت هم به شکل پلکانی افزایش پیدا می‌کند، اما نکته‌ای که برخی رسانه‌ها به آن اشاره نمی ‌کنند این است که این افزایش مصرف در چه دهکی اتفاق افتاده است.

وی افزود: دهک دهم بیشترین میزان مصرف برق را داشته است، قطعاً این رقم در دو ماه بعدی کاهش پیدا می‌کند، این اتفاق را هر ساله داریم به ویژه در تیر و مرداد که این اعتراض‌ها به اوج خود می‌رسد، از نظر اینکه برق اجازه داشته باشد تعرفه و قیمت را تغییر دهد چنین چیزی صحیح نیست که متأسفانه یرخی‌ها سعی دارند این ابهام را در جامعه به وجود بیاورند،مردم فکر می‌کنند که قرار است از ماه آینده و با اجرای قانون هدفمند شدن‌، محاسبه کردن قیمت تمام شده برق در دستور کار قرار ‌گیرد که اشتباه است.

نامجو درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: در سناریوهای ما چنین چیزی وجود ندارد که بخواهیم قیمت واقعی برق را به یکباره از مردم اخذ کنیم چرا که قانون این اجازه را به ما نداده است قانون از دیگر سو به ما گفته که اگر قرار است قیمت را واقعی کنید، راندمان نیروگاه‌های خود را افزایش دهید. تلفات را کاهش دهید پیش بینی شده است که از محل صرفه‌جویی‌های حاصل شده از هدفمند شدن یارانه‌ها‌، بتوانیم این امور را انجام دهیم.

وی درباره قیمت برق اظهار داشت: مردم فکر می‌کنند که قرار است از ماه آینده و با اجرای قانون هدفمند شدن‌، محاسبه کردن قیمت تمام شده برق در دستور کار قرار ‌گیرد که اشتباه است این خانواده‌ها زیاد مصرف کردند و بر اساس قانون تکلیفی سال 87 برای آنها قبض صادر شد. طبق آخرین بررسی‌ها 26 صدم درصد کل مصرف‌کنندگان برق کشور شامل این گروه می‌شوند قرار نیست این درصد ‌اندک نماینده کل مردم باشند. اگر هوا گرم شده است و استفاده از وسایل سرمایشی رشد کرده است پس چرا برای 70 درصد مشترکان برق کشور اتفاقی رخ نداده است. 

کد خبر 116351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز