همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون انرژی مجلس به دولت پیشنهاد کرد برای ادامه واردات بنزین از طریق برداشت از حساب ذخیره ارزی به مجلس لایحه بدهد.

به گزارش ایسنا، کمال دانشیار امروز در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: اگر دولت چنین لایحه‌ای به مجلس بدهد، فضای مجلس برای رأی دادن به آن مثبت است.

پیشنهاد دانشیار به معنی بازگشت به شیوه قبلی دولت در تأمین سالیانه حدود سی‌میلیون لیتر کمبود تولید بنزین در کشور از طریق پرداخت یارانه است. مصرف سالانه بنزین در ایران حدود 70 میلیون لیتر است در حالی که تولید پالایشگاه‌های داخلی تنها 40 میلیون لیتر آن را تأمین می‌کند. دولت تاکنون کمبود بنزین را با پرداخت یارانه‌ای سنگین و از طریق واردات، تأمین می‌کرد. اما مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1385 اعتبار واردات بنزین را به شدت کاهش داد و دولت را مجاز کرد تولید داخلی این محصول را سهمیه‌بندی کند.

اما رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است شرایط و مقدمات در حال حاضر برای اجرای سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین آماده نیست. به گفته او زمان شش ماهه برای انجام فعالیت‌هایی که برای انجام سهمیه‌بندی مشخص شده کافی نیست و این اقدامات به یک یا دو سال زمان نیاز دارد.

مجلس در قانون بودجه سال 1385 دولت را موظف کرده است پیش از سهمیه‌بندی کردن بنزین به توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی و ترویج گازسوزکردن خودروها بپردازد.

گروهی از نمایندگان مجلس و کارشناسان حمل‌ونقل پیشنهاد می‌کنند دولت بنزین تولید داخل را سهمیه‌بندی کند و مازاد نیاز را نیز از طریق واردات تأمین و با قیمت بین‌المللی یا منطقه‌ای ارائه کند. گفته می‌شود در این صورت بهای بنزین وارداتی به حدود لیتری 500 تومان خواهد رسید.

تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین تصمیم‌گیری در مورد آن را دشوار کرده است.

شش عضو کابینه احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر خواهند شد تا برنامه مدیریت بنزین را نهایی کنند.

کد خبر 1163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز