همشهری آنلاین: رئیس جمهور در گفتگوی مستقیم با مردم از شبکه خبر گفت: یک بخش از طرح هدفمندسازی یارانه​ها، پشتیبانی از خانواده​هاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای احمدی نژاد درپاسخ به سؤالی درباره افزایش بهای برق مصرفی، افزود: این اشتباه است، مسئول برق هم که آمد به گونه ای صحبت کرد که این اشتباه تقویت شد ، اما این طور نیست.

وی گفت: از قبل قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی که از الگوی مصرف بیشتر برق مصرف می کنند ، پلکانی جریمه خواهند شد.

رئیس جمهور افزود: امسال کولرهای گازی خیلی ارزان به بازار آمد و بسیاری توجه نکردند که این کولرها کیفیت پایینی دارند، تابستان امسال هم گرم بود و برخی 2، 3 و 4 تا کولر گازی نصب کردند.

آقای احمدی نژاد علت افزایش بهای برق مصرفی برخی مشترکان را قانون پلکانی پرداخت بهای برق مصرفی دانست و گفت: این قانون قبلاً ‌بوده، تصویب شده، اعلام هم شده است و در بعضی جاها پشت قبض ها نوشته شده که قیمت ها پلکانی است.

وی افزود: در قبض ها ، عددی نوشته شده است که قیمت بدون یارانه را نشان می دهد یعنی اگر گاز و گازوئیل و سوختی که مصرف نیروگاه هاست به قیمت روز محاسبه شود قیمت نهایی این رقم می شود ، البته ما هم اکنون نمی خواهیم به آنجا برسیم.

رئیس جمهور گفت : برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها می خواهیم کار را در چند مرحله انجام دهیم و البته به آنجا نرسیده ایم.

آقای احمدی نژاد افزود: با توجه به اینکه هر شهری یک شرکت توزیع نیروی برق دارد، وزیر نیرو مسئول پیگیری افزایش بهای برق برخی مشترکان شده است.

وی گفت: ممکن است در برخی از شهرها، نرم افزارها مخدوش شده باشد و یا سیستم اشکال پیدا کرده باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: وزیر نیرو مسئول است تا این اشکال ها (افزایش بهای برق مصرفی برخی مشترکان) را برطرف کند منتهی این موارد ربطی به هدفمند کردن یارانه ها ندارد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان دقیق اجرای طرح گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها آغاز شده است، همه این کارهایی که می شود و منابعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین بخش کشاورزی است که نشان می دهد کار آغاز شده و مثلاً‌ این وزارتخانه موظف است سیستم آبیاری را تغییر دهد.

وی افزود: در بخش صنعت هم همین طور است، کارخانه ها باید سیستمشان را عوض کنند تا هزینه های تولید پایین بیاید.

رئیس جمهور گفت: پرداخت نقدی یارانه به خانوارها، زمانی آغاز خواهد شد که قیمت ها تغییر کند، البته این تغییر به گونه ای تنظیم شده است که همراهی مردم را داشته باشیم و ما هم همراه مردم خواهیم بود.


آقای احمدی نژاد افزود: در مهر سال جاری، یارانه نقدی به حساب ها واریز می شود و هر زمان که بسته اجرایی بنزین و گازوئیل آماده شد، همان موقع ما اجرا خواهیم کرد.

وی در باره اینکه چرا روز دقیق اجرای طرح اعلام نمی شود ، گفت: وقتی ما می گوییم مثلاًَ از فردا صبح قیمت بنزین 150 تومان می شود ممکن است عده ای بروند دو تا باک بنزین بزنند به این منظور که بنزین ارزان است، صف درست شود و مردم به زحمت بیفتند.

رئیس جمهور افزود: عده ای شاید بخواهند دو تا 20 لیتری بنزین ببرند در خانه بگذارند و در گذشته وقتی این اقدامات از قبل اعلام می شود، بعضی با ذخیره بنزین موجب آتش سوزی و انفجار می شدند.

آقای احمدی نژاد گفت: وقتی شما 4 تا 20 لیتری پشت ماشین قرار می دهید، آن طرف تر ماشین از پشت به این وسیله برخورد می کند‌ موجب انفجار می شود که برای مردم خطرناک است، به همین دلیل در اعلام زمان اجرای طرح قدری مدیریت شده است.

وی افزود: پمپ بنزین ها، کارتی می شود تا افراد با کارت بانکی بتوانند هزینه بنزین را بپردازند و ما نیز همان کارت بانکی را شارژ می کنیم تا اگر راننده در جاده قرار دارد و ساعت 12 ظهر اعلام شد قیمت بنزین 20 تومان افزایش پیدا کرده است مشکلی برای او ایجاد نشود، چون اگر به اندازه قیمت 100 تومان پول همراه داشته باشد وقتی که 120 تومان شد ، مشکلی پیدا نشود.

رئیس جمهور گفت: کارهایی در حال انجام است تا مردم مشکلی پیدا نکنند.

همراهی خوب مردم در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها

رییس جمهور گفت: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گسترده‌ترین طرح اقتصادی است که اجرا می‌شود و تقریبا همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه خبر افزود: معنای این تاثیر مطلقا منفی بودن نیست، بلکه فرصتی را فراهم می کند تا همه ظرفیت‌های اقتصادی ما بتواند فعال شود.

وی گفت: در یک جمله کوتاه، این طرح به معنای باز کردن گره ها از پیش پای مردم و شفاف سازی در اقتصاد برای رفع موانع به منظور حرکت با شتاب بیشتر است.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به تصویب این قانون گفت: این کار گسترده‌ای است. مقدمات از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل آماده شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت بسته‌های گوناگون برای بخش صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و خدمات در اختیار دارد، ادامه داد: برنامه اجرایی هدفمند کردن یارانه ها در این بسته‌ها تهیه شده و با تشکل‌ها و مدیران هماهنگی لازم انجام گرفته است تا گام به گام تکلیف بخش‌های مختلف مثلا فولاد، سیمان، لوازم خانگی و ... مشخص باشد و هماهنگ جلو برویم.

وی با بیان اینکه یک بخش از هدفمندسازی یارانه‌ها، پشتیبانی از خانوارها است و کار عظیمی است، ادامه داد: هفت دهک از جامعه 75 میلیونی ما در گام اول اجرای این قانون زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند.

آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: در گام‌های بعد هر کس مایل است، می‌تواند از این قانون استفاده کند.

رییس جمهور با بیان اینکه کار عظیمی پیش روی دولت برای تهیه مقدمات به منظور اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داشت، تصریح کرد: همکاری مردم همکاری خیلی خوبی است.

وی افزود: الان اطلاعاتی را برای برنامه‌ریزی‌های آینده درباره وضع اقتصادی خانوارها در اختیار داریم که هیچگاه در اختیار مدیران اقتصادی کشور نبوده است.

رییس جمهور گفت: الان 65 میلیون نفر در گام اول ثبت نام کردند و هم اکنون 57 میلیون حساب باز کرده‌اند که اتفاق بزرگی است، یعنی بیش از 70 درصد مردم همراهی و کمک کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه همراهی بخش اقتصادی کشور نیز با این قانون خوب است، ادامه داد: اصحاب صنعت، انجمن‌ها و اصناف خیلی خوب با این طرح همکاری کردند.

آقای احمدی‌نژاد یکی از اتفاقات خوب در جریان تهیه مقدمات برای اجرای این قانون را تثبیت شرایط بازار دانست و گفت: هرگاه در گذشته حتی تغییر جزیی در شرایط اقتصادی اعلام می‌شد، نوسانات شدیدی را در بازار شاهد بودیم.

وی افزود: اما چون مردم و بخش‌های گوناگون اقتصادی در حال همکاری هستند، حتی اگر نوسانی هم وجود دارد، به نفع مردم و اقتصاد است.

آقای احمدی‌نژاد گفت: برای نمونه منحنی تورم نزولی است، در حالی که برخی برعکس چنین حالتی را انتظار داشتند، اما چون توده‌های مردم و بخش‌های مردمی در اقتصاد اهمیت این موضوع را دریافته اند، می‌دانند در صورت همراهی همه تبعات مثبت خواهد بود.

دولت کالاهای اساسی را برای تنظیم بازار ذخیره می کند

در ادامه برنامه زنده شبکه خبر مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید که برخی معتقدند اجرای هدفمند سازی یارانه ها ممکن است منجر به تورم بویژه در حاملهای انرژی یا کالاهای اساسی می شود آیا شما به این موضوع معتقد هستید و چه سیاستهای ضد تورمی در این دو موضوع دارید؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: طبیعی است که ما یک تغییر قیمتی داریم تا قیمتها در چند گام ، واقعی شود و این مسلماً تبعاتی دارد؛ یکی افزایش قیمت در انرژی خواهد بود و این طبیعی است اما اگر دو اتفاق نیفتد این افزایش منفی است و حتماً تبعات نامناسبی را خواهد داشت.

وی افزود: اگر دولت جبران نکند مسلماً منفی است ، فرض کنید بنزین 100 تومان گرانتر شود هزینه خانواده ها اضافه خواهد شد و این در صورتی است که دولت آن اضافه را جبران نکند ، چون هزینه اضافه ای به مردم تحمیل می شود به ویژه دهک های پایین درآمدی مشکل پیدا می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع دوم همراهی و هماهنگی مردم است، گفت: افزایش قیمت قابل محاسبه است اما وقتی مردم همراهی می کنند همان مقدار است اما اگر خدای ناکرده این اتفاق نیفتد یک افزایش قیمت انتظاری و یک مسابقه ای برای افزایش قیمت ها پیدا می شود که آن مخرب است.

وی افزود: در غیر اینصورت اگر 10 تومان گران شود ماهی 12 تومان به حساب خانواده ها واریز شود ، مشکل پیدا نمی شود و حتی اگر همان 10 تومان را ما به حساب خانواده واریز کنیم باز هم مشکلی پیدا نمی شود اما اگر فضای بی اعتمادی و سر و صدا درست شود در این صورت مشکل پیدا می شود.

آقای احمدی نژاد گفت: خوشبختانه متن مردم و بخشهای گوناگون اقتصاد ، اهمیت طرح و اثر مثبت ان در آینده اقتصاد را به خوبی لمس می کنند و همراهی کرده اند ، البته رسانه ملی نیز در این زمینه خیلی خوب کار کرد و اطلاع رسانی خوب انجام داد و اکنون مردم هم دریافت شفاف و روشنی دارند و همراهی دارند و ما از این جهت از همه مردم تشکر می کنیم.

وی افزود: اما یک بحث هم احتیاطی است و احتیاطاً دولت یک سری کارها را انجام داده است و در تمام بخشها تکلیف معلوم است ، یعنی معلوم است اگر بنزین 20 تومان گران شد آهن یا سیمان چه مقدار باید گران شود؟ و این نکته کلیدی است و رها نیست که هر کس برای خود هر کاری که دلش خواست انجام دهد.

رئیس جمهور گفت: دولت بسته های سیاستی را تنظیم کرده و با صنعت ( مورد به مورد ) قرارداد می بندد که اگر قیمت گازوئیل افزایش یافت قیمت کالای شما باید متناسب باشد و من پشتیبانی ها را انجام می دهم یارانه می دهم و وام ارزان می دهم شما هم سیستم خود را عوض کنید تا مصرف گازوئیل پایین بیاید ، بنا بر این باید قیمت تمام شده نیز پایین بیاید یا افزایش پیدا نکند یا در آن حدی که دولت حساب کرده است می تواند افزایش پیدا کند و بیش از آن نمی تواند.

وی افزود: بخشی دیگر ذخیره سازی کالاست که دولت کالاهای اساسی را ذخیره می کند و اعتبار خیلی خوبی در اختیار وزارت بازرگانی است و کالاهایی را که مردم روزمره نیاز دارند و عمدتاً مواد غذایی و شوینده هاست ، دولت به اندازه کافی ذخیره می کند تا بتواند بازار را تنظیم کند.

احمدی نژاد گفت: علاوه بر اینها به کمک خود اصناف برنامه نظارت و کنترل گسترده ای در بازار تنظیم و چند بار نیز تمرین شده است و در شب عید نوروز در واقع خود اصناف بودند که بازار را تنظیم کردند و وزارت بازرگانی از نظر حجمی 10 درصد نیز دخالتی نداشت در 90 درصد ، خود اصناف بودند که همراهی ، مدیریت و کالاها را توزیع و نرخ گذاری کردند و دولت نیز نظارت عالیه دارد و جایی که خلأ است دولت پشتیبانی می کند.

رئیس جمهور گفت: کار دیگری که دولت طراحی کرده اجرای اصل 49 قانون اساسی است که دولت را مکلف می کند تمام ثروتهای ناشی از کار خلاف را کنترل کند و اگر کسی احتکار یا رباخواری و سوء استفاده کرده یا بازار را به هم زده و تقلب کرده است باید برخورد و جلوگیری کند.

وی افزود: دولت به محض اینکه هدفمند کردن یارانه ها ، نهایی شود این بخش نیز کار خود را اغاز می کند و ممکن است افرادی باشند که منابع زیادی در اختیار داشته باشند و خدای ناکرده بخواهند گوشه ای از بازار را آسیب بزنند مثلاً در بازار خودرو یا در گوشه ای مشکل ایجاد کنند ، در ان صورت بلافاصله اصل 49 به سراغ آنان می رود و از آنان می پرسد که شما این پول را از کجا آورده اید و ابتدا باید حساب و کتاب پول خود را بدهد.

احمدی نژاد گفت: یکی از عوامل مشکل ساز در برنامه های اقتصادی کشور ما همیشه همین گروهی بود که یک منابع بادآورده ای در اختیارشان بود و هر گاه یک کار تحولی در اقتصاد می خواست انجام شود، اینها وارد می شدند و در آنجا مشکل ایجاد می کردند مانند همان هایی که چند سال پیش در مسکن دیدید و هر چند سال یک بار در مسکن این کار را انجام می دادند و بی جهت بدون اینکه قیمت کارگر یا مصالح افزایش یافته باشد قیمت ها را افزایش می دادند و سوء استفاده می کردند.

وی افزود: برای این بخش نیز دولت برنامه ریزی کرده است که اگر کسانی خدای ناکرده بخواهند تخلف کنند ،جلوگیری کند و البته دولت در بخش بورس ، مسکن و سکه ، مسیر روشنی را برنامه ریزی کرده است و پیش می رود و اکنون مشاهده می کنیم که فعالترین آن بورس است اما ممکن است در گوشه و کنار افرادی باشند و بخواهند برای مردم مشکل ایجاد کنند که انشاء‌الله دولت با آنها برخورد قاطع خواهد کرد تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

ملت ایران ظرفیت بالایی برای پیشرفت دارد

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص رشد و توسعه و عدالت اقتصادی گفت: ظرفیت ملت و سرزمین ایران برای پیشرفت خیلی بالاست ، مشروط به اینکه در سایه عدالت باشد.

محمود احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با مردم از شبکه خبر افزود: ایران سرزمین وسیعی با یک میلیون و 750 هزار کیلومتر مربع وسعت با مرزهای آبی است و گرچه در منطقه خشک قرار گرفته ایم اما زمین های حاصلخیز داریم و کشاورزان بسیار ورزیده ای که در طبیعت خشک و نیمه خشک کویری می توانند تولید کنند ، معادن و صنعت داریم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در این چند سال خوشبختانه زیرساختها ( شبکه های آب رسانی ، راه ، گاز ، شبکه های گوناگون انرژی و برق) در همه جا گسترش یافته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کشور آماده جهش اقتصادی است گفت: تجربه هم کردیم و دیدیم که می توانیم رشد بالا داشته باشیم مثلاً در صنعت رشد 8 تا 9 درصد ، در بخش ساختمان که اعم از مسکن و شامل راهسازی ، پل و سدسازی است رشد

13 تا 14 درصدی را تجربه کردیم،‌ در کشاورزی رشد 6 تا 7 درصدی داشتیم که معنای آن این است که می توانیم رشد بالا را به طور مستمر داشته باشیم.

احمدی نژاد افزود: هر قدر ما در جهت عدالت حرکت کنیم این رشد افزایش می یابد، یک وقتی است که ما بار اقتصاد را بر دوش یک قشر خاص و تعداد معدودی از افراد کشور می گذاریم، اینها ظرفیتهایشان محدود است اما این بار را در سطح کشور

توزیع می کنیم و می گوییم در هر جای کشور هر استعدادی هست حرکت کند، معلوم است که یک اتفاق بزرگی می افتد، کسی که لب مرز یا در روستاست خودش را در اقتصاد کشور شریک بداند و کیفیت و تولید را بالا ببرد تا مراکز و شهرهای بزرگ هم گسترش پیدا کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه فرصت باید در اختیار همه قرار بگیرد گفت: الان خوشبختانه دولت هم منابع خود و هم مجوزها را در آمایش صنعت و کشاورزی در سراسر کشور توزیع کرده است و به استانی که می رویم تصمیم می گیریم که 20 تا صنعت در انجا ایجاد شود ، این عدالت با توجه به شرایط هر شهرستان باید توزیع شود و فرصت دهیم همه استعدادها و توانمندیها شکوفا شود، این یعنی عدالت، ما می خواهیم پیشرفت کنیم همراه عدالت ، وقتی عدالت هست سرعت پیشرفت هم بالا می رود.

وی افزود: انشاء الله در برنامه پنجم اگر قدری تمرکز در مدیریت اقتصادی ایجاد شود و برنامه ها و طراحی ها به طور کامل جنبه عملیاتی به خود بگیرد حتماً رشد بالای 8 درصد را دنبال خواهیم کرد، بعد از برنامه پنجم پیش بینی ما این است که 4 تا 5 پله جایگاه اقتصادی ایران در جهان ارتقاء خواهد یافت.

مجری از رئیس جمهور پرسید شما اعلام کردید که هر قدر تحریمها زیاد باشد ما نگرانی نداریم و اخیراً در گفتگو با یکی از رسانه های خارجی تأکید کردید اگر تحریمها چند برابر شود خللی در اراده ما ایجاد نخواهد شد و تأثیری ندارد می خواستم شما این را باز کنید که در کنار آن موفقیت ها چه چشم انداز دیگری از موفقیتها دارید؟


احمدی نژاد در پاسخ گفت : اول باید ببینیم تحریم یعنی چه ، دولت آمریکا که 31 سال است با ما رابطه اقتصادی ندارد و می خواهد دیگران را وادار کند که با ما کار نکنند ، دولت آمریکا می خواهد برود به سایر دولتها بگوید با ایران کار نکنید این که خیلی سخت است ، خودش رابطه ندارد می گوید شما نداشته باشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه کل مبادلات اقتصادی ما با کشورهای اروپایی 23 میلیارد دلار در سال است گفت: 5 تا 6 میلیارد دلار را ما صادر می کنیم و 19 میلیارد دلار را آنها صادر می کنند که از این مقدار 4 تا 5 میلیارد دلار ماشین آلات و تجهیزات است که برای ما مهم است.

وی با تأکید بر اینکه گردش اقتصادی ما اکنون در داخل 800 تا 900 میلیارد دلار است ، گفت: اینها می گویند 5 تا 6 میلیارد دلار را می خواهیم ببندیم ما می گوییم همه اش را ببندند، 19 میلیارد ضرب در 2 ، ضرب در 3 می شود 50 تا که در مقایسه با 800 تا 900 میلیارد دلار رقمی نیست ضمن اینکه 2 فرصت بسیار خوب در اختیار ماست یکی اینکه خودمان بسازیم دوم اینکه جایگزین کنیم.

رئیس جمهور گفت: این قدر کشورها هستند که به ما بفروشند و می گویند ما با این تحریمها کاری نداریم منتها رسماً نمی توانیم کالا به ایران بدهیم، دور می زنیم و تحویل می دهیم ، گفتیم خیلی خوب شما به گمرک ما می آیید نمی توانید حقوق گمرکی بدهید اما باید ارزانتر به ما بفروشید.

تحریم نشانه ضعف دشمنان ایران است

رئیس جمهور گفت: دشمنان ایران به غیر از صدور قطعنامه، کار دیگری نمی توانند بکنند و قطعنامه و تحریم نشانه ضعف آنهاست.

احمدی نژاد در ادامه گفتگو با شبکه خبر افزود: امشب خبری می دهم که مردم خوشحال شوند؛ چند سال پیش ما درباره میزان تولید داخلی صنعت نفت گزارشی دریافت کردیم که در آن زمان میزان تولید 10 تا 20 درصد مصرف داخل را تأمین می کرد.

وی گفت: اخیراً گزارش دیگری گرفتیم و جای خوشحالی دارد که اکنون بالای 70 درصد نیاز داخل تولید می شود.

رئیس جمهور افزود: دانشمندان و صنعتگران ما یک گام دیگر بر می دارند و ما صد درصد نیاز خود را مرتفع می کنیم.

احمدی نژاد گفت: ما کالایی نداریم که دانشگاهیان و صنعتگران ما نتوانند آن را بسازند و کالایی که مورد نیاز حیاتی اقتصاد ما باشد و کشورهای غربی ما را تحریم کرده باشند، نداریم.

وی افزود: ما هم اکنون در حال پیشرفت هستیم و مسأله تحریم ربطی به زندگی مردم و جریان عمومی اقتصاد ندارد و تحریم ها نمی تواند بر اقتصاد ما اثر بگذارد.

رئیس جمهور گفت: البته در موارد خاصی است که شاید به ما قطعه ای را ندهند، ممکن است 2، 3 ماه طول بکشد تا دانشگاه های ما آن را بسازند و یا از جای دیگر دنیا پیدا کنیم.

احمدی نژاد افزود: دشمنان ایران، حرف هایی زدند و با صدور 4، 5 قطعنامه سر و صدا کردند اما ایران مثل یک شیر نشسته است و اینها مثل موش هِی معلق می زنند کک ایران هم نمی گزد؛ گفتند تحریم می کنیم که البته هدف آنها عمدتاً اثرگذاری روانی است، الآن هم راه افتادند به این و آن کشور تا برخی کشورها به ایران کالا ندهند اما ایران نیاز خود را تأمین می کند.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران و تمام دنیا افزود: من با صراحت می گویم آن مقدار از ارتباط اقتصادی و اجتماعی که آنها کنترل می کنند در برابر آن مقداری که قادر به کنترل کردن آن نیستند، یک نقطه است.

احمدی نژاد گفت: ایران یک کشور بزرگ است و خیلی ها نیاز دارند که با ایران ارتباط داشته باشند؛ آینده مال ایران است زیرا ایران اقتصاد، بازار بزرگ و روابط دیرینه اقتصادی دارد.

وی افزود: البته ممکن است گوشه هایی را ویشگون بگیرند و کارهای خیلی سطح پایین انجام دهند، مثل آنکه در نقطه ای به هواپیماهای ما سوخت ندهند که آسیبی به اقتصاد ما نمی زند.

رئیس جمهور تحریم ها را فرصتی برای تقویت انگیزه های داخلی به منظور پیشرفت برشمرد و گفت: در جلساتی که با گروه های مختلف داشتیم، آنها بسیار هوشیار، با انگیزه و مصمم بودند و صنعتگران، بازرگانان و تجار به ما می گفتند که ما این تحریم ها را در هم می شکنیم.

احمدی نژاد افزود: دیدید که در این 5، 6 ماه صادرات غیر نفتی ما افزایش نیز پیدا کرد و این خیلی مهم است ضمن آنکه واردات ما نیز کمتر شده است.

وی گفت: این در حالی است که تحریم کنندگان فکر می کردند ظرف پنج، شش ماه بحران به وجود می آید، البته آنها بیشتر به دنبال جنگ روانی بودند و آن جنگ روانی در واقع باعث اخلال می شد.

مجری برنامه درباره خبر سه برابر شدن حجم مبادلات ایران و ترکیه صحبت کرد که رئیس جمهور افزود: خیلی کشورهای دیگر نیز هستند که دارند با ما کار می کنند ولی می گویند خبرش را ندهید و قراردادهای سنگینی منعقد شده است.

احمدی نژاد گفت: طبق آمار، ما رتبه ششم را در جذب سرمایه خارجی داشته ایم و امسال هم حجم جذب سرمایه خارجی، اضافه می شود؛ الآن سرمایه دارد وارد ایران می شود و ما این مسائل را رصد می کنیم که البته عامل این رشد آن است که اقتصاد ما در حال رشد است.

وی افزود: سرمایه گذاران خارجی می دانند که اگر پولشان را وارد ایران کنند، سود می برند، اگر پولشان وارد بورس شود یا کارخانه بزنند، بیش از نقاط دیگر دنیا سود می برند و این در حالی است که دنیا هنوز در حال رکود ولی ایران در حال رشد است.

رئیس جمهور گفت: اکنون پول ها کَنده می شود و به ایران می آید و پول های جدید و سرمایه هایی که از ایران خارج شده بود، الآن وارد می شود، این در حالی است که کشورهای اطراف ما نیز در رکود کامل هستند.

احمدی نژاد افزود: در دوره ای که همه فریاد اقتصاد آزاد سرمی دهند و همه مقررات در این جهت اصلاح می شود و مسابقه میلی متری برای جذب، تسلط و قاپیدن مشتری وجود دارد، تحریم یعنی چه؟

وی گفت: همه تحریم ها برای آن بود که بتوانند از نظر روانی اثر بگذارند اما اکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، به خیابان ها بروید و بپرسید همه می گویند تحریم یعنی چه؟

اهل گفتگو هستیم

مجری برنامه در ادامه درباره تأثیر تحریمها و همچنین نشست 1+5 در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرسید که رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما همیشه اهل گفتگو بودیم و ملت ایران یک ملت منطقی است، منتهی گفتگو در چارچوب احترام ، عدالت و قانون.

آقای احمدی نژاد افزود: گفتگویی که آنها می گویند بیا گفتگو کن و این را بپذیر، گفتگو لازم ندارد؛ گفتگو برای رسیدن به تفاهم است.

رئیس جمهور افزود: باید حرف بزنیم همدیگر را قانع کنیم و به تصمیم مشترک برسیم، این می شود گفتگو.

وی گفت: ما همواره آماده بودیم و همیشه قانون را رعایت کردیم هیچ وقت خلاف قانون عمل نکردیم.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: ما اهل گفتگو هستیم، دارند مقدماتش را فراهم می کنند برای اینکه با 1+5 و بقیه ای هم که هستند بنشینیم دوباره گفتگو کنیم، راجع به تبادل هم داریم صحبت می کنیم، بنشینیم بحث تبادل را جلو ببریم.

وی افزود: روند کار هسته ای ما از این مسائل تأثیر نمی پذیرد و ما در چارچوب قانون کار می کنیم، دوربینهای آژانس بین المللی انرژی اتمی هست ، مأموران آژانس هستند و نظارت می کنند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه البته لطیفه ای هم این وسط اتفاق می افتد و یک جوک است گفت: آژانس تحت فشار دولتهای غربی است و آنها مسلط اند و فشار می آورند.

وی افزود: وقتی می خواهند گزارش تهیه کنند دو تا گیر دارند یکی اینکه نمی دانند وقتی که می خواهند علیه ما حرف بزنند به کدام بند قانون استناد کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: نمی گویند ما کدام بند از قانون را زیر پا گذاشتیم و در گزارش نیز هیچ وقت نمی گویند طبق ماده و تبصره فلان ، و کلی حرفی می زنند دیگر اینکه سندی بدهند که ما تخلف کردیم، این دو تا گیر را دارند.

آقای احمدی نژاد گفت: بعد برای اینکه یک حرفی بزنند می آیند و می گویند ما راجع به آن چیزهایی که ایران اظهار کرده است انحرافی ندیدیم اما آنهایی که اظهار نکرده است، ما نمی توانیم قضاوت کنیم.

وی افزود: می گوییم خوب،‌ ما هر چه که داشتیم گذاشتیم روی میز، چیزی وجود ندارد.

آقای احمدی نژاد گفت: می گویند نه ؛ اظهار نشده ؛ می گوییم ما اظهار نشده نداریم ؛ می گویند نه دارید.

وی افزود: می گوییم خوب شما یک سندی بدهید که ما اظهار نشده داریم، می گویند؛ نه خودتان بگویید که اظهار نشده دارید و نمی گویید.

آقای احمدی نژاد گفت: واقعاً این نظام سلطه چقدر به سقوط رسیده است.

وی افزود: می گویند خود شما بیایید اسنادی به ما بدهید که اظهار نشده دارید تا ما برویم و رسیدگی کنیم.

آقای احمدی نژاد گفت: می گوییم ما اظهار نشده نداریم؛ می گویند نه دارید ولی خودتان باید به ما سند بدهید.

وی افزود: اگر نظام حقوقی غرب این باشد باید به حال بشریت گریست و معلوم است که چقدر جنگ ، تجاوز ، اشغال و آدم کشی اتفاق می افتد.

آقای احمدی نژاد گفت: می آیند کسی را متهم می کنند و می گویند تو تخلف کردی ، می گوید سندت کو؟ می گویند خودت سند بده، اصلاً‌ راجع به این چیزی که می نویسند فکر می کنند؟

تجلیل از کورش ملی‌گرایی نیست

رییس جمهور در ادامه سخنان خود به خاطره‌ای از مصاحبه با یکی از خبرنگاران آمریکایی اشاره کرد و گفت: این خبرنگار از من پرسید، هنگامی که ما با مسئولان متعدد برخورد می کنیم و می‌خواهیم طرح سئوال کنیم، آنها از مواجهه با خبرنگاران واهمه دارند، اما در هنگام برخورد با شما ما خبرنگاران از شما واهمه داریم.

آقای احمدی‌نژاد در بیان علت این امر گفت: به آن خبرنگار گفتم ما هر چه را که می‌فهمیم، صادقانه بیان می‌کنیم، برای همین تناقضی در سخنان ما پیدا نمی‌شود. همان حرف 30 سال پیش امام (ره) یا پنج سال پیش را می‌زنیم؛ فریبکاری در کار ما نیست، پس واهمه‌ای از سئوال و توضیح دادن نداریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شاید تنها وی و سه چهار نفر دیگر از دوستان ایران در دنیا باشند که از مواجهه با خبرنگاران واهمه‌ای ندارند، ادامه داد: ما در مجامع گسترده خبری، تعیین نمی‌کنیم خبرنگاران چه بپرسند، هر سئوالی مطرح شود، توضیح می‌دهیم؛ تا صداقت نباشد، کارها درست نمی‌شود.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به نمایش منشور حقوق بشر کورش در ایران گفت: باید دید داستان این منشور چیست.

رییس جمهور ادامه داد: دو هزار و چند صد سال قبل در عراق حکومت دیکتاتوری حاکم بود که پا و سر مردم را قطع می‌کرد و چشم در می‌آورد.

وی افزود: در آن زمان عده‌ای از مردم پیرو دین حضرت موسی (ع) بودند که تنها گروه موحد در این منطقه محسوب می‌شدند، اما آنها اقلیت و در اسارت حکومت دیکتاتوری بودند.

آقای احمدی‌نژاد با بیان تاریخچه‌ای از چگونگی به حکومت رسیدن کورش گفت: او حکومتی نسبتا مردمی بر پا کرد؛ و مردم بابل آن زمان از وی تقاضای کمک کردند.

رییس جمهور اضافه کرد: کورش حرکت و بابل را فتح می‌کند و مردم را از دست حکومتی جبار نجات می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این رفتن و نجات دادن، خون از دماغ کسی نمی‌آید، بلکه با کار فرهنگی مردم به استقبال او آمدند و حکومت جبار ساقط شد.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به بخش‌هایی از منشور کورش همچون احترام به ملت‌ها، تحمیل نکردن سلطنت خود بر دیگر ملت‌ها از طریق جنگ، جلوگیری از ظلم، مجازات ظالم، منع بیگاری، آزاد بودن همه ابناء بشر، حق انتخاب محل سکونت برای مردم، حق انتخاب در اشتغال و منع برده‌داری گفت: تخصصی در این باره ندارم که بگویم کورش ذوالقرنین یا پیامبر بوده، اما مشخص است که او آدم خوبی بود.

رییس جمهور ادامه داد: تجلیل از کورش ملی‌گرایی نیست. او یک شخصیت برجسته است که البته افتخار می‌کنیم او هم ایرانی بود.

وی در ادامه تصریح کرد: این اظهارات تایید نظام شاهنشاهی هم نیست، قاجار و پهلوی آبروی همه ایران را بردند؛ معنایش این هم نیست که در حکومت کورش خلاف و جرم نبوده است.

آقای احمدی‌نژاد افزود: مثل جمهوری اسلامی که حکومتی عادل است و می‌خواهد معنویت را پیاده کند، ولی غفلت هم گاهی دیده می‌شود.

رییس جمهور با مقایسه‌ای میان عصر حاضر و دوران کورش گفت: کورش هنگام حرکت به عراق امروزی که تحت حاکمیت ظالمی قرار داشت، بدون خونریزی و تخریب مزارع ، مردم را نجات داد.

وی افزود: او در آن زمان فرمان لغو برده‌داری و اجازه خداپرستی را می‌دهد، اما شاهدیم که در دهه اول هزاره سوم میلادی که سازمان ملل آن را دهه صلح اعلام کرده است، حکومتی به نام آمریکا و دستیارش انگلیس می‌گویند حاکمی جبار در عراق است که باید مردم را از دست او نجات داد.

آقای احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: آنها با شعار آزاد کردن مردم به افغانستان و عراق حمله کردند، اما می‌بینید که وضع چگونه است.

رییس جمهور گفت: امروز در دنیا تقریبا همه عقلا و سیاستمداران به این نتیجه رسیده‌اند که دو قدرت و مدیریت در جهان است که یکی آمریکا و دیگری ایران است.

وی افزود: مدیریت آمریکایی تجربه شد. سوال دارند که مدیریت ایرانی چگونه است و اگر بخواهد در دنیا مناسبات را تنظیم کند، چگونه تنظیم خواهد کرد؟

آقای احمدی‌نژاد نوع حکمرانی کورش را نمونه‌ای از مدیریت ایرانی بر جهان خواند و افزود: این نوع حکومت متعلق به 2000 سال پیش و قبل از اسلام است.

رییس جمهور ادامه داد: پس از اسلام و آشنایی ملت ایران با قرآن، پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) این نوع مدیریت بسیار بهتر شده است.

وی افزود: اینها فکر کردند 70 سال پیش است، استعمار هست و همه چیز دست اینهاست و همه مردم هم چشمشان به دهن اینهاست.

آقای احمدی نژاد گفت: نمی دانند که مردم دنیا به اینها بی اعتمادند و اینها هر حرفی که بزنند مردم صدتا سؤال جلویش می گذارند و تا مطمئن نشوند نمی پذیرند.

وی افزود: همین طوری دهن را باز می کنند و حرف می زنند و فکر می کنند هیچ اتفاقی نمی افتد.

ایرانی یعنی ارزشهای الهی و عشق و محبت

رئیس جمهور در ادامه گفتگو با شبکه خبر گفت: کورش همه دنیا را گرفته است اما می گوید احدی حق ندارد ظلم کند و اگر ظلم کرد با آن برخورد می کنم و خدا را شکر و دعا می کند و از خدا می خواهد که به او کمک کند تا به تعهدات خود عمل کند و معتقد است خدا وی را یاری داده و تا اینجا آورده است.

وی افزود : او یک آدم موحد و معتقد است هر چند که بچه های وی منحرف شدند و سیستم را به هم زدند و کورش از بزرگان تاریخ بود و این واقعیتی است که اتفاق افتاد.

احمدی نژاد افزود: اکنون آمریکا جلوی چشم ماست و اینها می خواهند بگویند ایران اگر بیاید چه می شود، ما در دنیا می گوییم که نگران چه هستید؟ ایران اگر بنا باشد در رأس مدیریت دنیا مشارکت و روابط را تنظیم کند اولاً همه را به مشارکت خواهد خواست و احترام همه را حفظ و در راستای عدالت حرکت می کند و اجازه نمی دهد ظلم شود و دنبال سلطه بر دنیا نیست همان طور که کورش می گوید ما نمی خواهیم بر دنیا سلطنت کنیم بلکه ما می خواهیم کمک کنیم .

رییس جمهور اضافه کرد: این یک فرهنگ است و اکنون اسلام نیز به آن اضافه شده است و می خواهیم ارزش های نهفته در فرهنگ ملت ایران را به دنیا معرفی کنیم که دیگر کسی در مقابل آن مقاومت نمی کند و همه عاشق آن هستند.

وی گفت: حالا این فرهنگ را به فرهنگ انتظار گره بزنید که البته آنها نیز از همین ناراحت هستند.

رئیس جمهور افزود: منشور کورش در 130 سال قبل کشف شد که در موزه لندن نگهداری می شد، ترجمه شد و همان موقع چند نسخه از روی آن نوشتند که این منشور در زیر دیواری در بابل بین النهرین دفن بوده است.

احمدی نژاد گفت: البته حکومت طاغوت می خواست خود را به آن وصل کند و امام رضا و مکه می رفت و می گفت کورش تو بخواب که ما بیداریم در حالی که آبروی همه را برده بود و کورش اگر زنده بود به حساب نخستین کسی که می رسید خود این حکومت بود و روح کورش را آزرده کردند.

وی افزود: 10 روز این منشور را به ایران آوردند و 5 میلیون پوند به انگلیس دادند اما این دولت رفت و گفت شما که می دانید اصل این منشور متعلق به کجاست، هر چند که آن را از بابل درآوردید ولی باید به ایران بیاید و یک ریال نیز بابت آن نپرداختیم و خود رئیس موزه لندن آن را به اینجا آورد و تحویل داد و صحبت هایی شده و 4 ماه تمدید شده است که مردم آن را ببینند و با گذشته خودشان آشنا شوند.

رئیس جمهور گفت: بعضی ها نگران می شوند در حالی که تاریخ و گذشته هویت است.

احمدی نژاد افزود: برخی ملت ها در تاریخ خود می گردند تا یک نفر را پیدا کنند که یک جمله ارزشمند انسانی گفته باشد و این هویت و آرمانشان می شود اما ما ملت بزرگ، حق طلب و موحدی هستیم و در آن موقع چنین انسان هایی تربیت شده اند ببینید اکنون چه خبر است، و اکنون که اسلام آمده نگاه ها عوض شده است.

وی گفت: می خواهم به سازمان ملل بروم اما به نمایندگی از که می روم، یک ملت، تاریخ، آرمان، خداپرستی، عدالت خواهی، عشق و محبت، انسانیت، با اینها که اتفاقاتی در عالم می افتد.

رئیس جمهور افزود: همین ملت ایران حقیقت اسلام را گرفت، تقویت و معرفی کرد و پای آن ایستاد و چقدر دانشمندان و علما و بزرگان ما تولید، ایجاد و معرفی کردند، اکنون بعضی ها معتقدند که اگر ملت ایران پای اسلام نمی ایستاد، اسلام زیر چرخ های تعصب های قومی له می شد، اما ایران با یک نگاه باز آن را حفظ کرد.

احمدی نژاد گفت: ایرانی ها نگاه ملی گرایی نداشتند به همین دلیل هر جا رفتند آثار خوبی از خود بر جای گذاشتند و آثار فرهنگی، بنا، مدرسه، مسجد، دانشگاه، حمام و بازار ساختند و هر جای دنیا بروی همین است و در دنیا جایی نیست که بگویند ایرانی آمد و از بین برد، این طور نیست.

وی افزود: امروز ایرانی یعنی ارزش های الهی، عشق و محبت، عدالت، برادری، خداپرستی، تبعیت از راه انبیای الهی، تبعیت از راه پیامبر اسلام.

رئیس جمهور گفت: حالا من می خواهم به سازمان ملل بروم، واقعاً‌ کار ما خیلی سخت است، بعضی معتقدند یک سفری می رویم و می آییم، در حالی که یکی از سخت ترین کارها نه از لحاظ فیزیکی بلکه از لحاظ روحی است و توقع دنیا هم این است.

احمدی نژاد افزود: خیلی از رؤسای جمهور به ما می گویند شما می خواهید تمدن ایران را بازسازی کنید و این موضوع اکنون مسأله روز دنیا شده و دارند انتخاب می کنند، آمریکا، ایران؟ منحنی آمریکا رو به پایین است، ایران رو به بالاست که آینده چه خواهد شد؟

وی گفت: ما تشریح می کنیم که ایران این است و هیچگاه چشم طمع نداشته و نگاه ما نگاه انسانی است نه نگاه سلطه و باید برویم دیدگاه های ملت ایران را تشریح کنیم.

3 سخنرانی رسمی برایم در سازمان ملل پیش بینی شده است

رئیس جمهور در ادامه مصاحبه با شبکه خبر گفت: دنیا امروز مشکل شدید دارد و عمده آن نیز به همین نظام حاکم بر می گردد که واقعاً خراب کرده اند و خیلی آسیب زدند و جای سالم نگذاشتند و همه چیز را آلوده کردند.

وی افزود: امروز نیز پیامی ندارند و اگر پیام داشتند تحریم نمی کردند و چنگ و دندان نشان نمی دادند و لشکرکشی نمی کردند.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر آمریکا واقعاً محبوب مردم عراق بود، کشت و کشتاری نمی شد، اگر نیتش خیر بود می آمد می گفت مردم صدام را برداشتیم و ادامه کار دست خودتان و تمام می شد در حالی که اکنون منفورترین نام در عراق و افغانستان نام دولتمردان و تابعان آمریکاست.

وی گفت: اما اکنون اگر به تاریخ مراجعه کنیم هر که اهل تاریخ باشد به کورش احترام می گذارد و جالب است بدانید زندگی کورش توسط دشمنان کورش تنظیم شده است یعنی اسنادی که ما امروز راجع به زندگی کورش داریم توسط یونانی ها و غربی هایی که دشمن ایران بودند تنظیم شده است و انها نمی خواستند این عظمت ها را بگویند ولی مجبور بودند بگویند.

رئیس جمهور افزود: امروز ما یک تاریخیم، فرهنگیم، آرمانیم و مکتب ناب اسلامیم و دنیا هم منتظر و نیازمند است و می طلبد، آن طرف را خراب کردند اما با پر رویی و زور دارند اداره می کنند.

مجری برنامه پرسید: آیا در ادامه سفرهای گذشته تان بر ضرورت تغییر در مناسبات ناعادلانه حاکم بر جهان تأکید می کنید؟

آقای احمدی نژاد گفت: کسانی که باید به خاطر جنایت های خود محاکمه شوند پرچم حقوق بشر را بلند می کنند، این خیلی پررویی است.

وی افزود: همه می دانند آنها خشن هستند، می زنند، داغان می کنند، کودتا می کنند، اما یکی از جنایات انها را کسی جرأت ندارد بگوید، آنها خودشان آخر دیکتاتوری و جنایت هستند و در افغانستان تاکنون 110 هزار آدم کشته شده و این آمارها بیشتر از آنهاست.

رئیس جمهور گفت: در عراق گفته اند 330 هزار اما گزارشی وجود داشت که بیش از یک میلیون نفر کشته شده اند و می گویند بله اشتباه کردیم باید بیشتر می کشتیم تا شکست نخوریم و نمی گویند چون کشتیم اشتباه کردیم بلکه می گویند بعضی عوامل را ندیدیم و اگر بیشتر می کشتیم درست می شد.

آقای احمدی نژاد افزود: دنیا منتظر جایگزین است و به غیر از ایران هم کسی ظرفیت معرفی جایگزین را ندارد و واقعاً نیست نه اینکه طرفدار این اندیشه ها در دنیا کم است بلکه دولت هایی هستند، همراهند اما مجموعاً ظرفیت این را ندارند که وارد عرصه شوند.

مجری برنامه از هدف رئیس جمهور درباره سفر به سوریه و الجزایر پرسید که رئیس جمهور گفت: ما هم با سوریه و هم الجزایر روابط خوبی داریم و درباره مسائل منطقه، فلسطین، لبنان، و عراق رایزنی می کنیم و با اقای بشار اسد که از دوستان خیلی خوب ما است انشاء الله فردا صبح در دمشق با او مذاکراتی داریم و در سفر الجزایر نیز همین طور و دولت هر دو کشور از دوستان صمیمی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: همیشه ما رایزنی و مشورت داریم و ان شاء الله این رایزنی ها را با این دو کشور ادامه می دهیم و بعد به سازمان ملل می رویم.

آقای احمدی نژاد گفت: در سازمان ملل نیز سه سخنرانی رسمی پیش بینی شده است که یکی در اجلاس هزاره، یکی در اجلاس مجمع عمومی و یکی نیز گفتگو برای صلح و تقریب مذاهب است که این سخنرانی ها رسمی است البته اجلاس آب و هوا نیز هست که قطعی نشده که من خودم شرکت و در آن سخنرانی کنم.

وی افزود: همچنین تعداد زیادی مصاحبه و گفتگو و دیدار با ایرانی ها داریم، دیدار با مسئولان سایر کشورها داریم و یک گفتگو از طریق شبکه ارتباطی ویدئو کنفرانسی با یکی از دانشگاه ها، دانشجویان و استادان در آنجا داریم.

انتظار افکار عمومی ، آزادی ایرانیان زندانی در امریکاست

مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید: تغییراتی در منطقه اتفاق می افتد، آیا سفر شما به سوریه در راستای این تحرکات است و آیا حامل پیامی برای کشورهای غربی که در منطقه فعالیت می کنند خواهد بود؟

رئیس جمهور گفت: ما همیشه تقریباً هماهنگ حرکت می کنیم، در کل منطقه ایران و سوریه تقریباً هماهنگ هستند در مسائل منطقه و مسائل بین المللی دائماً‌ باهم مشورت و هماهنگ می کنیم؛ یکی فلسطین، لبنان، عراق و یکی تحرکات غربی ها در منطقه است و کارهایی که می خواهند در آینده انجام دهند.

وی افزود: آنها شیطنت هایی را در منطقه طراحی می کنند که ما باید آماده و هماهنگ باشیم و خنثی و تدبیر کنیم و دائماً یا اقای اسد می آیند یا من می روم و افراد دو طرف یا وزرای خارجه دو طرف می آیند و می روند و دائماًً در تماس نزدیک با سوریه هستیم و به روز کارهای خود را مشورت می کنیم.

همچنین مجری برنامه از رئیس جمهور درباره آزادی تبعه آمریکایی پرسید و اینکه جمهوری اسلامی ایران با رأفت اسلامی با این موضوع برخورد کرد و اتفاقی که افتاد ابراز خرسندی و استقبالی است که مقامات آمریکایی از این اتفاق داشتند، آیا فکر می کنید این اقدام با پاسخ مثبتی از طرف مقابل مواجه خواهد شد یا خیر و فکر می کنید پاسخ طرف مقابل چه خواهد بود؟

آقای احمدی نژاد افزود: امیدوارم. یک سال پیش تقریباً سه نفر به مرز ما تجاوز کردند، در تمام کشورها مجازات تجاوز به مرز خیلی سنگین است به ویژه که وقتی به کارهایی غیر از تجاوز متهم شوند، اینکه می خواستند اطلاعی کسب کنند و کارهای دیگری ازجمله جاسوسی انجام دهند این اخلاق آمریکایی هاست و شلوغ کاری کردند در حالی که آمده بودند داخل مرز ما.

وی گفت: خیلی ها آمدند و مراجعه کردند که آنها آزاد شوند، به خانواده آنها اجازه داده شد و با آنها ملاقات کردند، تقریباً همه وسایل رفاهی برای آنها فراهم بود و سیر قانونی را در قوه قضائیه طی کردند اما یکی از آنها خانم بود که ایرانی ها نیز به واسطه فرهنگ اسلامی و ایرانی برای خانم ها احترام ویژه ای قائل هستند و اگر به یاد داشته باشید در جریان گروگان گیری سفارت آمریکا نیز خانم ها را ایران زودتر رها کرد.

رئیس جمهور افزود: نگاه ملت ایران به خانم ها، نگاه با کرامت و احترام بیشتری است.

آقای احمدی نژاد گفت: از طرف جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد که این خانم یک طرفه آزاد شود و قوه قضائیه نیز همراهی خیلی خوبی کرد و شرایط را فراهم کرد تا این آزاد شود و ما در مقابل این کار توقعی نداریم اما به طور طبیعی و از نظر اخلاقی، انتظار هست دولت آمریکا نیز گامی بردارد.

رییس جمهور اضافه کرد: چند نفر از ایرانی ها را از کشورهای مختلف ازجمله مثلاً ایرانی به تایلند رفته و یا گرجستان اینها آمدند و دستگیر کردند و به آمریکا بردند و یا یک ایرانی در آمریکا بوده، به بهانه صدور یک جنس به ایران زندانی کردند و هیچگونه حقوق بشری را رعایت نکردند، طبیعی است که در افکار عمومی این انتظار وجود دارد که آنها نیز برخی ایرانی ها را آزاد کنند.

برنامه های بسیار خوب و متنوعی برای تولید فرهنگی داریم

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از وی درباره قدرناشناسی مقامات آمریکایی در خصوص آزادی یکی از زندانیان آمریکایی در ایران پرسید گفت: برخی تشکر و قدرشناسی کردندکه دو نفر دیگر را نیز آزاد کنید بالاخره اخلاق استکباری است اما در کل تشکر کردند.

احمدی نژاد افزود: خود آن فرد خیلی از رهبری نظام تشکر کرد و این طوری که می گفتند خیلی خوشحال بوده و اصلاً‌ از اینکه در ایران بوده ناراحت نبوده است.

وی گفت: این کاری بود که جمهوری اسلامی به لحاظ انسانی یک طرفه انجام داد حالا باید ببینیم آنها چه کار می کنند و امیدواریم قدر این کار جمهوری اسلامی را بدانند و آنها هم یک کار انسانی انجام دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: البته ما فهرست اسامی زندانیان ایرانی را برای آنها فرستادیم و هنگامی که نماینده پادشاه عمان آمد برای بردن آن خانم که در این خصوص هم خیلی زحمت کشیدند تلاش کردند و چند بار پیغام دادند.

احمدی نژاد گفت: همکاری ما با عمان همکاری خیلی خوب و دوستانه ای است بالاخره کشور دوست ماست و پادشاه عمان شخصیت بسیار محترمی است و گفتند صحبتهایی کرده اند با‌ آن طرف و از ما خواسته اند اسامی را بدهیم تا آنها برای آزادی ایرانیان دربند در آمریکا تلاشهایشان را آغاز کنند.

وی افزود: ما اسامی را داده ایم و امیدواریم که ایرانیهای عزیز ما که واقعاً به ناحق زندانی هستند آزاد شوند و به خانواده شان برگردند.

مجری برنامه در ادامه پرسید: در نیمه دوم سال با آغاز سال تحصیلی دانشگاهها رویدادهای فرهنگی مهمی در کشور اتفاق می افتد و با توجه به دیداری که با اهالی فرهنگ و هنر و سینما داشتید خبر خوشی برای اهالی این رشته از هنر اعلام کنید.

رئیس جمهور پاسخ داد: این دوره را دولت دوره فرهنگی اعلام کرده و بودجه خوبی هم تعیین شده است ما برنامه های بسیار خوب و متنوعی برای تولید فرهنگی ، ارتقا و گسترش فرهنگ داریم.

احمدی نژاد گفت: من فکر می کنم که هر کس در کشور اهل کار فرهنگی و هنری باشد و ته دلش عشق به ایران و ارزشهای ملت ایران باشد در این دوره فرصت شکوفایی ، خلاقیت و کار پیدا می کند.

وی افزود: این افراد بیایند در زمینه خوبی ها و عزت ملت ایران همین هایی که همه به دنبال آن هستند کار کنند.

رئیس جمهور گفت: این افراد می توانند برای اصلاح شرایط زندگی در ایران کار و تولید کنند.

وی افزود: یکی از این بخشها سینماست و سینما امروز یک هنر بسیار تأثیرگذار است و فیلم و سینما قابل مقایسه با بخشهای دیگر نیست.

احمدی نژاد گفت: تقریباً همه ملتها به طور مستمر در طول شبانه روز ساعات قابل توجهی را صرف تماشای فیلم می کنند.

وی افزود: ما هم در ایران کارگردانان ، بازیگران و ذخیره فرهنگی بسیار خوبی داریم.

رئیس جمهور گفت: در تاریخ ایران انقلاب ، سنت ها ، فرهنگ و اعتقادات ، عظمت ها و افتخارات ما هزاران سوژه است و ما امروز امام (ره) را داریم امام یک شخصیت جهانی است عظیم ، تاریخی و اثرگذار در محیط بین المللی و ما اندیشه های ایشان را در اختیار داریم.

احمدی نژاد با بیان اینکه در امور مربوط به سینما نواقصی وجود دارد افزود: قدری اختلاف در میان اهالی هنر است که ریشه ندارد و آنان باید منسجم شوند و یک مقدار باید افق آینده صحیح تر تنظیم شود.

وی گفت: بالاخره باید دید هدف از کار چیست می خواهیم مردم را به کجا ببریم و چه آینده ای با کار هنری ترسیم خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: مقداری باید بحث و گفتگو و هم نظری ایجاد شود.

احمدی نژاد گفت: یک مقدار کار تبدیل ذخایر فرهنگی به سناریو و فیلم نامه است که مقدمه اش نوشتن رمانهای بلند ، و داستانهای خوب است تا به سناریو تبدیل شود.

وی افزود: البته امکانات و تجهیزات هم می خواهد الان سینما در دنیا خیلی پیشرفت کرده و تجهیزاتی آمده است که در یک اتاق و سالن می نشینند جنگها ، تاریخ و مناظر گوناگون را طراحی می کنند بدون اینکه کاخی و یا ساختمانی ساخته شود .

رئیس جمهور ادامه داد: در حقیقت هزینه را پایین آوردند و سرعت و کیفیت را بالا برده اند ما از این جهت هم باید تجهیز کنیم.

احمدی نژاد گفت: قرار شده است شورای عالی سینما تشکیل شود و بنده هم در این شورا شرکت کنم و برخی از صاحبنظران و نمایندگان و بخشهای گوناگون سینما بیایند و چند تا تصمیم بگیریم، موانع را برداریم و حلقه های قطع شده را به هم وصل کنیم.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت تولید سالانه 400 تا 500 فیلم را که حداقل 100 فیلم آن قابل عرضه به دنیا باشد داریم افزود: انشاء الله این توان عظیمی که در ایران است به روی غلطک بیفتد و واقعاً این ظرفیت در ایران است.

رئیس جمهور گفت: اگر اینگونه باشد هیچ کس در عرصه سینما بیکار نخواهد شد و همه کار خواهند داشت منتها کار ارزشمند در عرصه هنر و سینما و قابل عرضه.

وی افزود: دولت هم پشتیبانی خواهد کرد بودجه خوبی هم قرار داده ایم و در آینده نزدیک بعد از این سفر شورای عالی سینما تشکیل می شود و کار را شروع خواهیم کرد.

مسئولیت های ملت ایران خیلی سنگین است

رئیس جمهور گفت: امروز مسئولیت های ملت ایران خیلی سنگین است و شرایط دنیا نیز شرایط ویژه ای است.

آقای محمود احمدی نژاد در پایان سخنانش در گفتگو با شبکه خبر افزود: ما در یک پیچ تند تغییرات گسترده بین المللی که البته به نفع آرمانها و فرهنگ ملت ایران ، یگانه پرستی ، عدالت و اسلام عزیز است قرار داریم.

وی گفت: ما که فرزند و کوچک ملتیم ، باید برویم توی غوغاها و بتوانیم در آنجا حرف بزنیم و این حرف اثر بگذارد و جای خودش را باز کند.

آقای احمدی نژاد افزود: انشاء الله ملت عزیز ایران دعا کنند بتوانیم این مسئولیت را آن جوری که هست و آن جوری که شایسته ملت ایران است، بشناسیم و بتوانیم ایفا کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که معمولاً چقدر شبکه خبر را نگاه می کنید؟ گفت: معمولاً بنده شبکه خبر را می بینم و اخبار را پیگیری می کنم و بیرون از کشور هم که می رویم عمدتاً شبکه خبر را می بینم.

کد خبر 116245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز