همشهری‌آنلاین: جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان این آلاینده‌ها 10 برابر استانداردهای جهانی است از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد به دلیل استاندارد شدن خودروها از آلاینده منوکسیدکربن در تهران کاسته شده ولی آلودگی هوای تهران بر روی اوزون و هیدروکربن‌های ناشی از تبخیر بنزین متمرکز شده است.

کنترل آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، دکتر یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با هشدار نسبت به افزایش آلاینده‌های هیدروکربنی در هوای پایتخت گفت: شاید وقتی صحبت از آلودگی هوا به میان می‌آید تمام ذهن‌ها به سوی آلاینده‌هایی نظیر منوکسیدکربن، ذرات معلق، اکسیدهای ازت و گوگرد و اوزون معطوف شود، اما در میان این آلاینده‌ها، بحث آلاینده‌های خاص بسیار مهم است چرا که این آلاینده‌ها از نظر سلامتی اثرات بسیار سوئی بر انسان دارند.

وی اعلام کرد: اغلب آلاینده‌های خاص قابلیت تجمع در بافت‌های بدن را دارند و به همان سرعت که جذب بدن می‌شوند، قابل دفع نیستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که در تهران نیز در حال حاضر برخی از آلاینده‌های خاص نظیر هیدروکربنهای آلاینده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در حال اندازه‌گیری است بر لزوم توجه، اندازه‌گیری و کنترل این آلاینده‌ها تاکید کرد و افزود: 1 و 2 بوتادین نیز یکی از آلاینده‌هایی است که معمولا در مناطق صنعتی (صنایع پتروشیمی) وجود دارد، اما در مناطق شهری نیز در صورتی که کنترل برای بخارات بنزین صورت نگیرد و به دلیل احتراق‌های ناقص وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که اندازه‌گیری هیدروکربن‌های خاص در هوای تهران نشان می‌دهد وضعیت اصلا مناسب نیست گفت: اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که سرطان‌زایی بنزن در دنیا به اثبات رسیده است، افزود: این ماده برای افزایش عدد اکتان و بهسوزی بنزین اضافه می‌شود که علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارات بنزین و ترافیک است.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارات بنزین را کنترل می‌کنند به شکلی که بنزین تولیدی علی‌رغم دارا بودن عدد اکتان 95 تا 98 فراریت بسیار کمی دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به اثرات بهداشتی بنزن اشاره کرد و گفت: عوارض عصبی مؤثر از استنشاق بنزن شامل خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بیهوشی و رعشه از اثرات حاد این آلاینده است از سوی دیگر بلع مقدار زیادی بنزن باعث سرگیجه، تهوع ، تشنج ، بی‌خوابی، تحریک معده و افزایش ضربان قلب، اغما و مرگ می‌شود و تنفس بخارات آن نیز باعث سوزش پوست، چشم و مشکلات شدید تنفسی شده، همچنین تماس مستقیم با بنزن موجب قرمزی، تورم و تاول‌های پوستی می‌شود.

وی استنشاق مقدار مشخصی بنزن را در طولانی مدت یکی از عوامل اصلی اختلالات خونی در انسان عنوان و تصریح کرد: آزمایشات علمی نشان می‌دهد تماس طولانی مدت با بنزن، تأثیرات مخربی را بر روی بافت‌های سازنده سلول‌های خون خصوصا سلولهای مغز استخوان می‌گذارد و مهمتر از همه در معرض بنزن قرار گرفتن به صورت طولانی موجب سرطان خون می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش قابل توجه آلاینده اوزون و ذرات معلق در سال جاری گفت: در حالی که هیچ روز ناسالمی در سال 86 به لحاظ این آلاینده در تهران نداشتیم، این رقم در سال 87 به 14 روز و 88 به 17 روز افزایش یافته و در سال جاری نیز در حالی که نیمی از سال هنوز سپری نشده است 8 روز در شرایط ناسالم داشتیم. این در حالیست که استاندارد این آلاینده تنها یک روز ناسالم در سال است.

رشیدی به آلاینده ذرات معلق اشاره کرد و گفت: روند این آلاینده نیز در رو به صعود بوده به شکلی که در سال 88 تعداد 20 روز در شرایط ناسالم و یک روز در شرایط بسیار ناسالم قرار داشتیم و در سال جاری نیز تا کنون 11 روز شرایط ناسالم و یک روز در شرایط بسیار ناسالم داشتیم که استاندارد این آلاینده نیز یک روز ناسالم در سال است.

کد خبر 116128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز