سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه حوادث: مرد جوان تصور نمی‌کرد کارت پایان خدمتی که بابت آن 2 میلیون تومان پرداخت کرده بود، جعلی باشد.

مدارک جعل

این مرد وقتی به دام پلیس افتاد، راهی خدمت سربازی شد اما بعد از پایان خدمت راز باند بزرگ جعل را فاش کرد.
2 سال پیش مرد جوانی به نام علی که از مدت‌ها قبل به‌دنبال راهی برای فرار از خدمت سربازی بود، خیلی اتفاقی با مرد میانسالی به نام نادر آشنا شد.

نادر مدعی بود که می‌تواند برای مرد جوان کارت پایان‌خدمت واقعی تهیه کند اما برای این کار به 2 میلیون تومان پول نقد نیاز دارد. علی مبلغ مورد نظر را به مرد میانسال پرداخت و چند روز بعد، کارت پایان خدمت را تحویل گرفت. او که تصور می‌کرد دیگر نیازی به گذراندن خدمت سربازی ندارد برای گرفتن گذرنامه به یکی از ادارات پلیس + 10 رفت اما وقتی معلوم شد کارت پایان‌خدمت او جعلی است، از سوی پلیس دستگیر شد.

مرد جوان که باورش نمی‌شد کارتش جعلی باشد، بعد از بازجویی‌های انجام‌شده مشخصات نادر را به ماموران داد و پس از آن، راهی خدمت سربازی شد. با گذشت 2 سال از این ماجرا درحالی‌که پلیس نتوانسته بود ردی از نادر پیدا کند، علی خدمت سربازی‌اش را به اتمام رساند و یک روز که از خیابانی در مرکز تهران می‌گذشت چشمش به نادر افتاد. مرد جوان از اینکه متهم او را فریب داده و به وی کارت جعلی فروخته بود، هنوز عصبانی بود و به همین دلیل با پلیس تماس گرفت و ماموران را در جریان قرار داد.

راز باند جعل

نادر همان روز توسط ماموران دستگیر شد و به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 11، در اختیار اداره 13 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. او در بازجویی‌های اولیه به ماموران گفت: من فقط یک واسطه بودم و کارت جعلی را از 2 مرد میانسال به نام‌های مهدی و فرهاد گرفتم. من در سطح شهر می‌گشتم و آنهایی را که دنبال کارت معافیت یا پایان خدمت بودند شناسایی می‌کردم.

بعد به بهانه اینکه می‌توانم برایشان کارت واقعی تهیه کنم، آنها را به جاعلان اصلی معرفی می‌کردم و در ازای این کار مبلغی به‌عنوان دستمزد می‌گرفتم. جاعلان اصلی هم کارت جعلی را به جای کارت واقعی به این افراد می‌فروختند و سرشان کلاه می‌گذاشتند.

اطلاعاتی که نادر به پلیس داد، تیم تحقیق را به محل کار 2 جاعل حرفه‌ای در نزدیکی میدان فردوسی رساند و این دو متهم در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. در بازرسی محل کار آنها علاوه بر تعدادی کارت پایان خدمت جعلی، مدارک تحصیلی دانشگاهی و مهرهای جعلی هم کشف شد که نشان می‌داد آنها در سطحی گسترده دست به جعل و فروش مدارک جعلی می‌زنند.

مهدی و فرهاد در اعترافات خود گفتند: مشتریان ما افرادی بودند که قصد شرکت در مناقصه یا مزایده‌های دولتی را داشتند چون برای این کار به مدرک دانشگاهی نیاز بود. ما در ازای دریافت مبالغی میلیونی برایشان مدرک جعل می‌کردیم و آنها هم با خیال راحت در مزایده یا مناقصه شرکت می‌کردند.

ساختمان مرگ

وقتی متهمان گفتند که با همدستی چند نفر دیگر دست به جعل‌های گسترده‌ زده اند، تحقیقات پلیسی برای دستگیری بقیه اعضای باند ادامه یافت و با شناسایی چند دفتر، متهمان دیگر پرونده هم دستگیر شدند. یکی از این جاعلان که خودش فارغ‌التحصیل رشته مهندسی بود، فریدون نام داشت.

این مرد یکی از مهندسانی بودکه در احداث یک ساختمان که چند سال پیش فروریخت و باعث مرگ تعداد زیادی کارگر شد، نقش داشت. این مرد نیز به همراه دیگر همدستانش دستگیر شد و به عضویت در باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی و کارت پایان خدمت اعتراف کرد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: اعضای این باند در حال حاضر به جعل‌های گسترده در سطح تهران اعتراف کرده‌اند و تحقیقات تکمیلی درخصوص شناسایی خریداران مدارک جعلی و دیگر اقدامات مجرمانه این باند ادامه دارد.

کد خبر 116121

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز