سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان داد: خاصیت آنتی توموری موجود در عصاره الکلی زنجبیل تازه، باعث کشندگی سلول‌های سرطان پستان می‌شود.

زنجبیل

نسرین محقی ، کارشناس ارشد ایمنی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مطالعه‌ای را با هدف «بررسی اثر کشندگی سلولی عصاره الکلی زنجبیل تازه بر سلول‌های سرطان پستان» انجام داده است که بر اساس آن بسیاری از ادویه‌ها اثرات بالای مهارکنندگی بر کشت سلول‌های توموری دارند و زنجبیل نیز دارای خواص آنتی توموری، ضد قارچ، حشره کشی و ضد زخم است.

برای انجام این مطالعه تجربی که طی سال‌های 1387 تا 1388 انجام شده، سلول‌های سرطانی و سلول‌های نرمال در محیط DMEM حاوی سرم جنین گاو و آنتی‌بیوتیک کشت داده شدند. سپس این سلول‌ها در معرض دو گانه غلظت‌های5000 تا 78/125 میکروگرم بر میلی‌لیتر از عصاره الکلی زنجبیل به مدت 24، 48 و 72 ساعت قرار داده شدند و میزان زنده بودن سلول‌ها به روش MTT تعیین شد.

به گزارش ایسنا، یافته‌ها حاکی از آن بود که بعد از 48 ساعت در غلظت 1250 میکروگرم بر میلی‌لیتر 50 درصد سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های نرمال زنده بودند، لذا IC50 در حدود غلظت 1250 در نظر گرفته شد. نتایج مرفولوژی نشان داد که سلول‌های نرمال تحت اثر عصاره هیچ‌گونه تغییرات مرفولوژیکی مشخصی نسبت به سلول‌های کنترل (بدون عصاره) ندارند.

طبق این پژوهش سلول‌های سرطانی در روزهای مختلف، تحت اثر غلظت‌های مختلف عصاره، از نظر مورفولوژیک تفاوت‌های بسیار بارز و وابسته به دوزی نشان دادند، بطوریکه به تدریج و با افزایش زمان و در دوزهای بالاتر تغییر شکل سلولی بسیار واضح‌تر بود.مهار رشد سلول‌ها، تحلیل رفتگی و افزایش اندازه واکوئل ، کاهش سیتوپلاسم و پیگمانه شدن هسته قابل مشاهده بود.

نتایج فوق نشان می دهد: عصاره زنجبیل خواص کشندگی سلولی بر روی سلول‌های سرطانی داشته، ولی با این حال اثرات سمی بر سلول‌های نرمال ندارد.

کد خبر 115971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز