همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی گفت: این وزارتخانه در تازه ترین تصمیم برای تسهیل اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، تدوین چند بسته حمایتی از جمله بسته حمایت از صادرات غیرنفتی، ذخیره سازی، نظارت و بازرسی و بسته حمایت از نان و اصناف را نهایی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از کمیته ملی اطلاع‌رسانی قانون هدفمند کردن یارانه‌ ها، 'محمود دودانگه' افزود: هدف از تهیه این بسته‌ها تنظیم بازار و حمایت از اصناف در برابر تاثیرات احتمالی قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

رئیس ستاد هدفمندسازی یارانه های وزارت بازرگانی، مجموعه اقدامات دولت و دستگاه های ذیربط در خصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سه ماه تابستان اقدامات چشمگیری در حوزه تولید، کشاورزی، حمل و نقل، بازرگانی و صنایع پیرامون طرح هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکید رئیس جمهور و اعضای ستاد تحول اقتصادی این است که این طرح با برنامه‌ریزی منسجم و به شکل مطلوب در دوره زمانی که همه تمهیدات پیش بینی شده باشد به مرحله اجرا درآید.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی کامل و دقیق در زمینه مراحل و نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اطلاع رسانی از این جهت که به رفع ابهام‌های جامعه در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌کند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دودانگه ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر آمادگی‌های لازم در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شود.

وی گفت: در آستانه اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها مسئولان، این اطمینان را به مردم می‌دهند که با تلاش متولیان اجرای طرح و نیز تمهیدات پیش‌بینی شده تولیدکنندگان و مردم دچار مشکل نخواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در وزارت بازرگانی، اظهار داشت: دولت از زمانی که بحث اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها قوت گرفت. ستادهای ویژه‌ای را در دستگاه‌های مرتبط با هدف اجرای دقیق طرح مذکور تشکیل داده که متولی آن هم عمدتاً معاونت برنامه‌ریزی است. در وزارت بازرگانی نیز که اهمیت موضوع هدفمندسازی بیش از سایر نهادهاست این امر اجرایی شده است.

وی با اشاره به وظایف و نقش وزارت بازرگانی در این طرح گفت: بخش بازرگانی پیشانی طرح هدفمندسازی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بازرگانی برای کاهش تاثیرات ناشی از هدفمندسازی یارانه ها در بخش‌های مختلف بسته‌های گوناگونی را تهیه و بخشی از آنها را در کارگروه تحول اقتصادی به تصویب رسانده است که شامل بسته‌های ذخیره‌سازی، حمایت از صادرات غیرنفتی، نظارت و بازرسی، بسته حمایتی نان و حمایت از اصناف تولیدی است.

دودانگه توضیح داد: وزارت بازرگانی در قالب بسته ذخیره‌سازی که در حال حاضر وارد فاز عملیاتی شده است تمهیداتی را برای ذخیره سازی حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با کمک بخش خصوصی پیش بینی کرده است تا هر زمان که مورد نیاز بود کالای مورد نظر به بازار تزریق شود.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها 2 هزار میلیارد تومان ذخیره سازی در حال انجام است، گفت: با پشتوانه این ذخیره سازی در صورت کمبود و یا افزایش کاذب، قطعا مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد.

وی درمورد بسته حمایتی صادرات غیرنفتی اظهار داشت: با توجه به اینکه حوزه صادرات غیرنفتی یکی از بخش‌هایی خواهد بود که در معرض تبعات احتمالی هدفمندی یارانه ها قرار دارد، وزارت بازرگانی بسته ویژه‌ای را به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی پیش‌بینی کرده است تا روند صادرات، شتاب و جهش خود را حفظ کند.

به گفته او در این راستا حدود 390 میلیارد تومان در قالب مکانیزم جوایز صادراتی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اختصاص می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد وزارت بازرگانی بسته نظارت و بازرسی را برای بازرسی قوی و نظام مند آماده کرده که به تقویت ظرفیت بازرسی در حوزه اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منجر خواهد شد البته در کنار این بسته، بسته حمایتی نان و اصناف تولیدی هم تدوین شده است.

در بسته حمایتی نان تمهیداتی اتخاذ شده که قرار است در ستاد تحول اقتصادی با حضور رئیس جمهور مصوب شود.

دودانگه با اشاره به تعامل مثبت وزارت بازرگانی با اصناف در خصوص اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها، گفت: برای این بخش نیز یک بسته حمایتی با همکاری اصناف تولیدی نهایی شده است که بزودی برای تصویب نهائی به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه خواهد شد.

کد خبر 115903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز