همشهری آنلاین: دادستان تهران از تمدید بازداشت موقت دو متهم آمریکایی دستگیر شده خبر داد و افزود: متهم دیگر که خانم بود به دلیل بیماری شامل رافت اسلامی شده و با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد می‌شود.

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست خبری یکشنبه اظهار داشت: پرونده سه متهم آمریکایی که آذرماه سال 88 در مرز کردستان عراق به دلیل ورود غیرقانونی به ایران بازداشت شده بودند از دادگاه کردستان به دادستانی تهران منتقل شد و پس از مدتی آنها به جرم جاسوسی تحت محاکمه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، وی افزود: در حالی که پرونده متهمان آمریکایی در دادسرای تهران و دادگاه انقلاب اسلامی در حال پیگیری بود متاسفانه برخی از مسئولان دولتی هفته گذشته اعلام کردند که یکی از متهمان آزاد می‌شود.

جعفری گفت: براساس رای قاضی دادگاه دو متهم آمریکایی که جاسوس بودن آنها ثابت شده است به حکم قاضی بازداشت آنها تمدید و متهم دیگر که خانم بود به دلیل بیماری با وثیقه 500 میلیون تومان شامل رافت اسلامی شده و آزاد می‌شود.

مسئولان اجرایی درباره پرونده های قضایی اظهار نظر نکنند

دادستان تهران با بیان اینکه مسئولان باید بدانند که هر پرونده‌ای باید مسیر قضائی خود را طی کند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید توجه کنند که اطلاع رسانی در پرونده‌های قضائی نباید از طریق مسئولان اجرایی کشور انجام شود بلکه باید مسئولان قضائی اطلاع رسانی کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا دلایل جاسوس بودن متهمان آمریکایی برای دادگاه اثبات شده است، گفت: اینکه آنها از طریق مرز کردستان غیرقانونی وارد شده‌اند اثبات شده است در ضمن وسایل و تجهیزاتی که همراه آنها بود تنها برای جاسوسی استفاده می‌شود و دادگاه در حال پیگیری است.

متهم زن آمریکایی باید در زمان دادگاه به ایران بازگردد

جعفری افزود: داشتن وکیل برای متهمان آمریکایی قانونی است و متهم زن آمریکایی نیز با پرداخت وثیقه 500 میلیون تومانی می تواند از ایران خارج شود ولی در زمان برگزاری دادگاه باید در ایران حضور داشته باشد.

برخی مسئولان بر رسانه‌ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنند

دادستان تهران با بیان اینکه پس از اعلام تکذیب خبر آزادی متهمان آمریکایی برخی از رسانه‌ها آن را منتشر نکردند گفت: براساس اخبار رسیده متوجه شدیم که برخی از افراد و مسئولان بر برخی از رسانه‌ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنید در حالی که این اقدام جرم است و تنها در مواردی که دستور از سوی شورای امنیت ملی و یا دستور کتبی مقام قضائی ابلاغ شود مطبوعات حق دارند خبر را منتشر نکنند.

دلایل سکوت رسانه ای دادستان تهران

وی در پاسخ به اینکه چرا دادستان تهران با رسانه‌ها قهر کرده است، گفت: دادستان تهران قهر نکرده است بلکه به دلیل تحریف برخی از اخبار سکوت کرده تا رسانه‌ها بدانند که باید هر خبر قضائی را با مسئولان قضائی منطبق کنند و سپس آن را اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: کار با رسانه ظریف است و من هم در گذشته زیاد مصاحبه کرده ام و برای همین زیاد مصاحبه کردن ها هم به من خرده می‌گرفتند ولی برای دستگاه قضائی ثابت شده است که اطلاع رسانی به موقع مانع از چالش‌های بعدی در جامعه و دستگاه قضائی می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده کهریزک

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وضعیت پرونده سه مقام قضائی که در پرونده کهریزک مشارکت داشتند چه شد؟ گفت: این پرونده هم اکنون به دادسرای تهران وارد شده و روی میز بازپرس است.

کد خبر 115890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز