گروه بورس: با اظهار نظر جدید مسئولان سازمان خصوصی‌سازی بر ابهامات موجود در مورد عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس افزوده شد.

در حالی که از اوایل پاییز به این سو مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی وعده عرضه سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه را ظرف دو هفته آینده‌ می‌دهند، بار دیگر یکی از معاونان سازمان خصوصی‌سازی در آغاز زمستان با تکرار این وعده به ایسنا توضیح داده، یکی از دلایل تأخیر در واگذاری سهام شرکت ملی مس کاستی‌های این شرکت در بخش گزارش‌دهی و اطلاعات مالی بوده، البته این مشکلات تا «دو هفته آینده» برطرف می‌شود.
اما در عین حال،  خبرگزاری فارس، در گزارشی متفاوت از وجود برخی اختلاف نظرها در مورد قیمت‌گذاری سهام این شرکت خبر داده است.  آخرین اخبار واصله حاکی است، افزایش سرمایه ملی مس ایران بالاخره مورد توافق سازمان بورس قرار گرفته که با این اوصاف و با توجه به ثبت سرمایه 580 میلیارد تومانی این شرکت باید گفت عنوان بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه از سایپا با سرمایه 525 میلیارد تومان به این شرکت می‌رسد.
این افزایش سرمایه در حالی اعمال شده که سود هر سهم این شرکت برای سال مالی جدید 150 تومان اعلام شده که چنین سودی می‌‌تواند قابل توجه باشد.
با توجه‌ به وضعیت شرکت ملی مس از لحاظ میزان تولید، صادرات، انحصار معادن، رقبا، روند سودآوری و... مدیران این شرکت اصرار دارند که قیمت اولیه سهام این شرکت بیش از 700 تومان رقم بخورد اما مسئولین سازمان خصوصی و کارگزاری بانک صنعت و معدن معتقدند به منظور ایجاد جاذبه در نزد فعالان قیمت‌های اولیه سهام این شرکت باید کمتر از 500 تومان باشد. این اختلاف نظر در حالی ادامه دارد که سازمان بورس و اوراق بهادار از این شرکت اطلاعات جدیدی را در خصوص میزان تسهیلات دریافتی، فاینانس‌ها، پروژه‌های در دست اجرا و آخرین وضعیت تولید و فروش درخواست کرده است.
واقعی بودن
اما در عین حال اسماعیل غلامی‌در گفت‌وگو با ایسنا، قیمت‌ را یکی از فاکتور‌های مهم برای ورود سهام شرکت‌ها در بورس قلمداد کرد و افزود:  قیمت‌ها نباید به صورت کاذب رشد کرده و 2 تا 3  برابر بیش‌تر از قیمت سهام مورد معامله قرار گیرند، زیرا این کار موجب ضرر‌های هنگفتی به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ بنابراین اگر سهامی‌به قیمت واقعی بر روی تابلوی بورس قرار گیرد،  مردم هم از سود سهام و قیمت سهم سود خواهند برد و هم پول‌های سرگردان به بخش بازار سرمایه سوق پیدا خواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به این که فولاد مبارکه و مس دارای بازارهای جهانی هستند، بنابراین با ورود این شرکت‌ها به تابلوی بورس، نقدینگی به سمت بخش خاصی همچون بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند،  ادامه داد:  این شرکت‌ها دارای سهام جان‌داری هستند که ورود آنها به بورس می‌تواند کمک زیادی به بازار سرمایه کند.
کد خبر 11581

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز