چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

سعید مروتی: 12 سال پیش «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی به فهرست 5 نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافت؛ افتخاری بزرگ برای سینمای ایران که تا امروز دیگر تکرار نشده‌است.

Oscar

در همه این سال‌ها ما نمایندگانی را به اعضای آکادمی معرفی کرده‌ایم و همواره هم پشت خط مانده‌ایم. گاهی اوقات در انتخاب نماینده سینمای ایران دقت نظر نداشته‌ایم (مانند انتخاب «من، ترانه پانزده سال دارم» یا «نفس عمیق» که فیلم‌های خوبی بودند ولی مناسب اسکار نبودند) یا درگیر احساسات شده‌ایم (مثل برگزیدن «میم مثل مادر» پس از درگذشت ناگهانی رسولی ملاقلی‌پور) ولی بعضی وقت‌ها که گزینه‌های مناسبی چون «رنگ خدا» یا «درباره الی» را به اعضای آکادمی اسکار معرفی کرده‌ایم باز هم شرایط تغییری نکرده‌است.

بخش قابل توجهی از ماجرا به دشواری رقابت در اسکار بازمی‌گردد. بیش از 60 کشور بهترین ساخته‌هایشان را راهی رقابتی می‌کنند که تنها 5 نامزد نهایی دارد و در انتها هم فقط یک فیلم قرار است برگزیده شود. طبیعی است که در چنین رقابت نفسگیری، وقتی تعداد فیلم‌های خوب زیاد باشد، حتی انتخاب مناسب‌ترین نماینده سینمای ایران هم نتواند ماجرای «بچه‌های آسمان» را برایمان تکرار کند؛ ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که چند سالی است سکه سینمای ایران در محافل بین‌المللی خیلی خریدار ندارد.

اینها نکاتی هستند که هر علاقه‌مند و پیگیر جدی سینمای ایران به آن اشراف دارد. در این میان اما اظهارنظر تازه معاون امور سینمایی درباره اسکار شگفت‌انگیز است. شمقدری در گفت‌و‌گویی چنین گفته‌است: «کارگردان «میلیونر زاغه‌نشین»، فیلمی که 2 سال پیش در اسکار توانست به موفقیت دست پیدا کند با تمام اعضای آکادمی جداگانه جلسات توجیهی داشت که فیلمش را ببینند و نظرات دقیق بدهند؛ نهایتاً هم فیلمش در اسکار موفق شد. امسال سینمای ایران هم باید این مقدمات لازم را مدیریت کند.»

در واقع معاون امور سینمایی اعتقاد دارد قدرت «لابی» نقش مهمی در موفقیت برای گرفتن اسکار دارد و اگر دنی بویل با «میلیونر زاغه‌نشین» توانست «مورد عجیب بنجامین باتن» را کنار بزند، به این خاطر بوده که بهتر از دیوید فینچر در مذاکره و جلب نظر اعضای آکادمی توانایی داشته است.

همچنین اینکه این کارگردان جلسات توجیهی جداگانه با بیش از 4 هزار عضو آکادمی اسکار داشته (این تعداد در حال حاضر به بیش از 5 هزار نفر رسیده)‌ هم در نوع خود جالب توجه است. اگر چه از قوانین اسکار آن است که صاحبان یک فیلم حق ندارند با اعضای آکادمی حتی تلفنی صحبت کرده یا آنها را به ضیافتی دعوت کنند.اما جالب‌تر از همه این است که ما هم برای موفقیت در اسکار باید راه دنی بویل را برویم.

این البته فقط یکی از توصیه‌های معاون امور سینمایی است. او به روند انتخاب فیلم‌ها برای معرفی به اسکار هم انتقاد دارد و می‌گوید باید سنت‌شکنی کنیم. تعریف سنت‌شکنی هم گویا دولتی کردن ترکیب هیأت انتخاب است،

چون امسال از 9 عضو هیأت انتخاب، 6 نفر از سوی فارابی و 3 نفر از نمایندگان اصناف سینمایی خواهند بود. اینگونه می‌توان فیلمی که خودمان حضورش را در اسکار موثر می‌دانیم را به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی کنیم و بعد هم مقدمات لازم را برای موفقیت مدیریت کنیم.12 سال به‌گونه‌ای دیگر رفتار کردیم و خیری ندیدیم؛ کسی چه می‌داند شاید این بار روش جواد شمقدری جواب داد و خاطره خوش «بچه‌های آسمان» را تکرار کردیم!

کد خبر 115758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز