گروه سیاسی: 122 نماینده‌ مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس‌جمهور، پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی و انتخاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در مناطق مختلف جهان را خلاف قانون اعلام کردند و خواستار تبعیت محض از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب شدند

مجلس شورای اسلامی

در مجلس، صدور بیانیه و اطلاعیه با امضای بیش از 100نماینده، رویداد عجیبی نیست اما کمتر دیده شده است که تذکری کتبی با این تعداد امضا از سوی نمایندگان مجلس خطاب به مسئولان اجرایی صادر شود. در واقع مجلسی که چندی پیش به وزیر امور خارجه به‌دلیل ضعف در مدیریت دستگاه دیپلماسی کارت زرد نشان داده بود، دیروز و پس از آنکه منوچهر متکی، اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را تضعیف دستگاه دیپلماسی فرض کرده و آن را مصداق «برشاخه نشستن و بن بریدن» دانسته بود، به حمایت از او برآمد و به رئیس‌جمهور تذکر داد که از انتخاب نمایندگان ویژه در مناطق مختلف جهان پرهیز کند.

منوچهر متکی که تقریبا 10 روز پیش در همین مجلس، غافلگیرانه مجبور شده بود به سؤال الیاس نادران درباره کاهش اختیارات وزارت خارجه و انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری در امور خاورمیانه، آسیا، اروپا و خزر پاسخ گوید در واکنش به اظهارات اخیر حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا گفته بود: مشخص نیست آقای بقایی براساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند، درحالی‌که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است.

آنچه متکی آن را «نسنجیده» دانسته است سخنانی است که حمید بقایی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی عنوان کرده و با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور برای انتصاب 2نفر دیگر به‌عنوان نمایندگانش در حوزه‌های آفریقا و آمریکای جنوبی گفته بود این افراد خارج از مجموعه وزارت خارجه انتخاب می‌شوند.

محمود احمدی‌نژاد چندی پیش، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی، ابوالفضل ظهره‌وند و محمدمهدی آخوندزاده را به‌عنوان نمایندگان ویژه خود در مسائل آسیا، خاورمیانه، افغانستان و امور دریای خزر منصوب کرد. تاثیر انتصاب این نمایندگان در اموری که شاید بدان تسلطی ندارند وقتی خود را نشان داد که حمید بقایی درباره نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی سخن گفت و اعتراض شدید ترکیه را بر انگیخت.

البته این نوع اظهارات باعث شده بود که الیاس نادران نماینده مردم تهران در روزی که متکی برای پاسخگویی به سؤال او در صحن حاضر شده بود انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در مسائل خارجی را غیرقانونی فرض کرده و بگوید اگر این امر به استناد اصل 127 صورت می‌گیرد کدام وضعیت اضطراری وجود دارد؟ به گزارش مهر، نادران گفته بود: «این افراد می‌توانند موضع‌گیری‌هایی را انجام دهند که همچون گذشته منجر به اختلافات میان ما و کشورهای برادر و دوستمان شود و یک مشت خزعبلات تحویل می‌دهند که موضع نظام تلقی می‌شود به این دلیل که اینها نماینده ویژه رئیس‌جمهور هستند.»

درحالی‌که در روزهای اخیر مناقشات مجلس و دولت به‌دلیل آنچه محمود احمدی‌نژاد آن را تحدید اختیارات دولت می‌نامد و در روزهایی که دولت به خاطر اختلافاتش با مجلس خواستار استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه شده است، این بار هم باید منتظر شد و دید که واکنش رئیس‌جمهور به این تذکر 122 نفره نمایندگان چیست؟ آیا آنچنان که حمید بقایی خبر داده است

در روزهای آینده شاهد انتصاب 2 نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آفریقا و آمریکای جنوبی خواهیم بود یا آنکه احمدی‌نژاد حداقل بنا به هزینه‌هایی که سخنان این نماینده‌های ویژه بر نظام تحمیل می‌کند تذکر نمایندگان را وارد دانسته و از انتصاب نمایندگان خود در امور آفریقا و آمریکای جنوبی امتناع می‌کند. رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار کارگزاران نظام با ایشان، پرهیز از کارهای موازی در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی و نیز اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایف‌شان را از نکات مدیریتی هیأت دولت دانستند.

کد خبر 115698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز