گروه اقتصادی: 3 روز پس از درخواست رئیس‌جمهور برای برگرداندن لایحه برنامه پنجم به دولت در اعتراض به تغییرات انجام شده در کمیسیون تلفیق مجلس، نایب رئیس اول مجلس از رد دلایل دولت از سوی مجلس خبر داد

مجلس شورای اسلامی

و اعلام کرد: دولت مواردی را که می‌تواند به انسجام لایحه برنامه پنجم آسیب برساند و در چارچوب مصالح کشور نیست به‌صورت مستدل به مجلس اعلام کند.این موضع‌گیری مجلس در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند برابر آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه دیگر قابل بررسی نیست و باید به دولت برگردانده شود. اما هیات رئیسه مجلس به این استناد که تقاضای استرداد هنوز ثبت نشده است،

تصمیم گرفت تا به رایزنی‌های فشرده با ‌دولت روی آورد بلکه محمود احمدی‌نژاد از درخواست خود منصرف شود، هرچند برخی دیگر از نمایندگان تقاضای دولت برای برگرداندن لایحه را منطقی نمی‌دانند. به گزارش همشهری، هرچند هیات رئیسه مجلس در انتظار اعلام نظر رسمی دولت مانده است اما سکوت رسمی دولت نشان از فشار دولت برای استرداد لایحه برنامه پنجم و اصرار مجلس بر تمکین دولت در برابر قانون دارد.

محمد حسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس‌مجلس که به‌دلیل کسالت علی لاریجانی رئیس مجلس در روزهای اخیر، نقش اول را در پارلمان ایفا می‌کند با تشریح روند بررسی لایحه برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد: در روند بررسی لایحه برنامه پنجم دغدغه‌هایی برای دولت مبنی بر آسیب رسیدن به انسجام لایحه برنامه پنجم و تغییرات معنادار تعداد قابل توجهی از مواد این لایحه مطرح شد و این موضوعات موجب شد تا دولت مباحثی را در زمینه استرداد لایحه مطرح کند که در این راستا با صلاحدید هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق و نظرمحمد رضا باهنر به‌عنوان رئیس این کمیسیون هیأتی با مسئولیت بنده از سوی مجلس با رئیس‌جمهور دیدار کردند و دغدغه‌های دولت را مورد بررسی قرار دادند.

ابوترابی فرد گفت: پس از این بررسی‌ها و این دیدار مجلس با دولت به تصمیم مشترکی رسید که بر این اساس دولت مواردی را که کمیسیون تلفیق قرار داده و از نگاه دولت می‌تواند به انسجام لایحه آسیب برساند و در چارچوب مصالح کشور تلقی نمی‌کند به‌صورت مستدل به مجلس اعلام کند و پس از آن این استدلال‌ها در هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بررسی و نتیجه در کمیسیون تلفیق به نمایندگان اعلام شود و کمیسیون در چارچوب آیین‌نامه در این موارد عمل کند.

وی افزود: نمایندگان در کمیسیون تلفیق در جهت افزایش سطح تعامل و مقبولیت لایحه برنامه پنجم از سعی ممکن دریغ ننمایند و با وفاق و همکاری و تعامل کامل میان دولت و مجلس لایحه پنجم را برای بررسی به صحن علنی تقدیم کنند. وی تاکید کرد: در این چارچوب منتظر دریافت نظرات دولت هستیم.

عدم‌استرداد غیرقانونی است

این در حالی است که الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آنچه اقدام غیرقانونی هیأت رئیسه مجلس در عدم‌استرداد برنامه پنجم به دولت خواند، انتقاد کرد و گفت: آقای ابوترابی پاسخگو باشد که طبق کدام بند آیین‌نامه داخلی، مجلس از استرداد این برنامه خودداری کرده است.

او در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: زمانی که دولت نامه استرداد به مجلس می‌دهد خودبه‌خود برنامه پنجم مسترد شده است و هیچ تصمیمی از ناحیه مجلس متصور نیست. وی افزود: براساس این تقاضا دیگر لایحه برنامه پنجم نمی‌تواند در دستور کار مجلس باشد مگر آنکه دولت تقاضای جدیدی به مجلس بفرستد و خواستار بررسی برنامه شود.

نادران تاکید کرد: مجلس در هماهنگی کامل با نمایندگان دولت تغییراتی را در این لایحه اعمال کرده است و این خلاف عرف و شان مجلس است که در آخرین روز کاری کمیسیون تلفیق چنین نامه‌ای از رئیس‌جمهور مبنی بر استرداد لایحه برسد.

حال که این اتفاق افتاده مجلس راهی جز استرداد ندارد.وی گفت: اگر قرار است رایزنی صورت بگیرد قبل از کار بررسی کمیسیون باید این اتفاق بیفتد؛ پس از اینکه کمیسیون تصمیمی گرفت و موادی را مصوب کرد رایزنی برای تعقیب آن مصوبات درست نیست و در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است بنابراین بهتر است مجلس برنامه را مسترد کند.

تعیین اعضای کارگروه مشترک برای بازکردن گره برنامه پنجم

اعضای کارگروه مشترک بین مجلس و دولت که برای ارزیابی و بررسی تغییرات انجام شده در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور تشکیل شده، معرفی شدند. به گزارش فارس، در جلسه مشترک هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق با رئیس‌جمهور، قرار شد محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور،

سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از طرف دولت ومحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس، محمدرضا باهنر رئیس کمیسیون تلفیق، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ایرادهای دولت نسبت به تغییرات مجلس بر لایحه برنامه پنجم را بررسی کنند.

کد خبر 115691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز