همشهری آنلاین: حمید علیخانی، معاون وزیر بازرگانی درباره قیمت نان با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ابراز کرد: قیمت نان با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را واقعا نمی‌دانم و فقط رییس جمهوری این قیمت را می‌داند.

نان

به گزارش ایسنا، علیخانی در یک نشست خبری با اعلام این که میزان خرید گندم از مرز 11 میلیون تن عبور کرده است گفت:‌ میزان خرید گندم طی 10 سال گذشته این گونه بوده که در سال 78 چهار میلیون تن، سال 79 به میزان چهار میلیون و 600 هزار تن، سال 80 به میزان پنج میلیون و 600 هزار تن، سال 81 هشت میلیون و 600 هزار تن، سال 82 به میزان 10 میلیون و 200 هزار تن، سال 83 به میزان 10 میلیون و 900 هزار تن، سال 84 به میزان 10 میلیون و 900 هزار تن، سال 85 به میزان 11 میلیون و 410 هزار تن، سال 86 به میزان 10 میلیون و970 هزار تن، سال 87 به میزان 10 میلیون و 800 هزار تن و سال 88 به میزان 9 میلیون و 400 هزار تن بوده که امسال تاکنون از مرز 11 میلیون تن عبور کرده است.

 وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور ماه امسال نیز 300 هزار تن دیگر خرید کنیم که این خرید در ماه‌های مهر و آبان کاهش خواهد یافت اما با خرید در شهریور ماه امیدواریم که رکورد میزان خرید در سال 85 را بشکنیم.

 علیخانی در ادامه در مورد خرید برنج نیز اظهار کرد:‌ هر چند در خرید گندم همه موارد آن بر عهده ماست اما در برنج بیشتر شبیه به یک قیمت خرید تضمینی است. ما سال گذشته به میزان 71 هزار تن برنج خریداری کرده‌ بودیم.

 وی اضافه کرد:‌ ما علاقمند هستیم که کشاورز بتواند برنج‌ خود را در بازار آزاد بفروشد و اگر نتوانست با قیمتی که تعیین شده است آن را از کشاورز بخریم. تاکنون نیز در امسال پنج هزار و 300 تن برنج خریداری شده است که از اواخر شهریور ماه امسال سرعت خرید برنج افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش ظرفیت‌های سیلو

 معاون وزیر بازرگانی در ادامه با اشاره ظرفیت هفت میلیون و 100 هزار تنی سیلوهای کشور در حال حاضر عنوان کرد: ‌قرار است در 35 نقطه و شهرستان در 12 استان با ظرفیت یک میلیون و 355 هزار تن سیلوهای جدیدی راه اندازی کنیم که حتما در شهریور ماه عملی خواهد شد و با این سیلوهای جدید ظرفیت‌ سیلوهای کشور به 8.5 میلیون تن می‌رسد.

 به گفته وی میزان ظرفیت سیلوهای کشور در سال 57 به میزان 708 هزار تن بود که در سال 83 به 2.5 میلیون تن و در سال 84 به 3.2 میلیون تن رسیده بود.

نان صنعتی برای تقابل با نان سنتی نیست

 علیخانی در ادامه در مورد نان صنعتی بیان کرد:‌ نان صنعتی برای تقابل با نان سنتی نیست. در همه دنیا نان صنعتی و سنتی با همدیگر وجود دارند. امروز در ایران چهار کارخانه نان صنعتی به نام‌های سنان با ظرفیت 50 تن، اومت با ظرفیت 50 تن، حور آذر با ظرفیت 30 تن و امیر نان مازندران با ظرفیت 30 تن وجود دارد. این در حالی است که هدف 12 هزار تن در سال است.

 وی تصریح کرد: تا سه ماه آینده نیز هفت کارخانه نان صنعتی با ظرفیت 537 تن راه‌اندازی خواهد شد که در مجموع میزان ظرفیت در این بخش به بیش از 700 تن می‌رسد.

 کاهش موجودی گندم در یک ماه آتی

 علیخانی در ادامه در مورد موجودی گندم اظهار کرد: هیچ گاه در 30 سال گذشته موجودی گندم به 12 میلیون تن نرسیده بود که امروز 12.5 میلیون تن ذخیره گندم داریم که سه میلیون تن آن ذخیره استراتژیک است.

 معاون وزیر بازرگانی در همین مورد هنگامی که با سوال یکی از خبرنگاران در مورد اعلام ذخیره استراتژیک گندم مطرح شد عنوان کرد:‌ میزان موجودی گندم کشور تا یک ماه دیگر کاهش خواهد یابد که 800 هزار تن آن مصرف خواهد شد بنابراین این میزان موجودی در نوسان است اما ما این رقم را به این دلیل اعلام کردیم که امروز بیش از نیاز تولید داریم.

 وی تاکید کرد: ما در گندم بیش از مصرف مورد نیاز تولید کرده‌ایم که با توجه به شرایط حال حاضر و پیش بینی که از سال گذشته برای صادرات گندم داشتیم در برنامه خود صادرات دو میلیون تن گندم را مدنظر داریم که تاکنون 706 هزار تن آن محقق شده است.

 کارخانه‌های آرد با 45 درصد ظرفیت کار می‌کنند

 معاون وزیر بازرگانی همچنین میزان ظرفیت کارخانه‌های آرد کشور را 18 میلیون تن اعلام کرد که به گفته وی هم اکنون با 45 درصد ظرفیت کار می‌کند.

فقط رئیس جمهوری قیمت نان با هدفمند شدن یارانه‌ها را می‌داند

 علیخانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قیمت نان و آرد بعد از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:‌ فقط شخص رییس جمهوری است که می‌داند چه زمانی این کار شروع می‌شود و با شروع آن قیمت آرد و نان با هدفمند کردن یارانه‌ها چه خواهد بود.

 وی ادامه داد:‌ در این مورد ما سه سناریو ارائه کردیم که اولین آن ادامه وضع موجود بود و رای نیاورد. به دلیل این‌که در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان می‌دهیم اما رضایت حاصل نمی‌شود.

 وی اضافه کرد: سناریوی دوم این بود که هر چهار هزار میلیارد تومان را به مصرف‌کننده بدهیم که خودش در این مورد تصمیم‌گیری کند اما این هم رای نیاورد.

 علیخانی خاطر نشان کرد: ‌سومین سناریو سناریوی بینابین است که یارانه حمایت از کشاورز در خرید گندم از یارانه آرد و نان جدا شود در حال حاضر حدود هزار و 300 میلیارد تومان از مجموع یارانه آرد و نان برای حمایت از کشاورز است که دو هزار و 500 میلیارد تا دو هزار و 700 میلیارد تومان باید به مردم داده شود به هر حال این سناریو رای آورده که بتوانیم قیمت جهانی مبنا قرار دهیم تا مشکلات قاچاق و این گونه مباحث بوجود نیاید.

 وی متذکر شد:‌ اصلا در هدفمند کردن یارانه‌ها حذف یارانه نداریم چرا که همان طور که از عنوان آن هم مشخص است قرار است یارانه‌ها هدفمند شود.

 او در پایان از برگزاری جشن نان در 22 آبان ماه سال جاری نیز خبر داد.

کد خبر 115665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز