همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند، سیاره مریخ دارای مولکول‌های ارگانیک کربن داری است که می‌تواند به عنوان یکی از نشانه‌های حیات در این سیاره به حساب آید

martian chlorine trace

به گزارش بی‌بی‌سی، در سال 1976 زمانی که دو کاوشگر Viking ناسا خاک این سیاره‌ را مورد مطالعه قرار دادند، نشانه‌ای از مولکول‌های کربن دار یافت نشد ولی بعد از کشف پرکلرات در خاک بخش قطبی سیاره سرخ توسط کاوشگر فینکس در سال 2008، دانشمندان تصمیم گرفتند دوباره نتایج تحقیقات خود را مورد بازبینی قرار دهند.

 برای این منظور دانشمندان به صحرای "آتاکاما" در شیلی رفتند، محلی که گفته می‌شود شرایط زیست محیطی شباهت بیشتری به مریخ دارد.

 آن‌ها بعد از ترکیب پرکلرات با خاک این منطقه و گرما دادن به آن، متوجه تولید گازهای کربن دی‌اکسید، کلرومتان و دی‌کلرومتان شدند. این سه ماده همان گازهایی هستند که کاوشگر وایکینگ از گرما دادن به خاک مریخ در 3 دهه گذشته بدست آورده بود.

 یکی دیگر از یافته‌های دانشمندان این بود که این واکنش شیمیایی باعث از بین رفتن تمام ترکیبات ارگانیک در خاک می‌شد.

 رافائل ناوارو گنزالس از دانشگاه ملی مکزیکو سیتی که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: "نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که نه تنها مواد ارگانیک، بلکه پرکلرات نیز احتمالا در محل کار کاوشگر وایکینگ حضور داشته‌است. البته این نتایج نمی‌تواند پاسخی قطعی به وجود حیات در مریخ باشد ولی می‌تواند بر طریقه جستجوی ما برای حیات در این سیاره تأثیر بگذارد."

 وی همچنین می‌گوید مواد ارگانیک هم می‌توانند از منابع بیولوژیکی تولید شوند و هم غیر بیولوژیکی، همانطور که بسیاری از شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد می‌کنند دارای مواد ارگانیک هستند.

 این مطالعات نشان می‌دهد که پرکلرات که یونی از کلرین و اکسیژن است، برای میلیاردها سال در خاک مریخ وجود داشته‌اند ولی تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که گرم شود و در این صورت تمام مواد ارگانیک خاک را نابود می‌سازد.

 جالب اینجاست که دانشمندان در زمان کار کاوشگر وایکینگ در مریخ، تصور می‌کردند مواد دارای کلرینی که در خاک یافت شده‌اند بخشی از مواد شوینده‌ای بوده‌است که برای تمیز کردن سفینه استفاده می‌شده و به صورت فاضلاب از آن خارج شده‌است.

 هنوز معلوم نیست مواد ارگانیک در خاک مریخ وجود داشته‌اند و یا توسط شهاب سنگ از فضا به آن اضافه شده‌اند. ناسا می‌گوید یافتن این امر یکی از اهداف مأموریت مریخ سال 2011 آن‌ها موسوم به "لابراتوار علمی مریخ (MSL)" خواهد بود.


کد خبر 115655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز