جمعه ۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین : عباس کیارستمی تاملاتش در دیوان حافظ را در قالب کتاب به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش همشهری آنلاین این کتاب که حافظ به روایت کیارستمی نام دارد  در قطع جیبی کوچک تنظیم شده است و کیارستمی فیلمساز شهیر ایرانی سال‌ها همنشینی خود با حافظ را به صورت تک مصرع در فصول مختلف گرد آورده و در قابی خاص وبا طرح اسلیمی آورده است.

بهاء الدین خرمشاهی که کتاب حافظ پژوهی اش برگزیده بهترین کتاب سال شده است نیز بر کتاب مقدمه‌ای نگاشته و آورده است که پیش از دیدن این کتاب اعتقادی به کارهایی از این دست ( برجسته سازی مصرع به مصرع) نداشته  اما «بنده حافظ پژوه دست کم دویست بار حافظ را خوانده ام و این بار و این جداسازی و فاصله گذاری و قالب گیری و برجسته سازی شما ( کیارستمی ) به نحوی بود که بر عادت پنجاه ساله من و انسم - به همین مدت - با شعر حافظ غلبه کرد... حسن کار شما این است که به قیمت برجسته سازی ابیات کمتر مشهور، کمتر از اشعار خیلی معروف و ضرب المثل شده حافظ استفاده کرده اید. حاصل کار شما یک تنوع هنری مهم در کار و بار شعر و حافظ پژوهی است.»

برخلاف حافظ به روایت شاملو که انتقادات فراوانی رابر انگیخت و شاملو نیز در ابتدای این کتاب دلایل خود برای چنین گزینشی را روایت کرده بود ، از کیارستمی هیچ مقدمه و مطلبی در توضییح و تشریح کارش نیامده است و تنها در ابتدای کتاب در ابتدای کتاب این جمله از آرتور رمبو (1854-1891) آمده است؛ «باید مطلقا مدرن بود.»

حافظ کیارستمی در 693 صفحه جیبی کوچک از سوی انتشارات فرزان روز و در 18 فصل زیر انتشار یافته است: 

عشق و شباب، در مدحت معشوق، تمنای وصال، نسیم بهشت، در رفتن جان از بدن، شب فراق، شراب تلخ، عیب و هنر می، گفت وگو در غیاب، غم عشق، اسرار عشق و مستی، پیام به معشوق، مژده وصل و .... باید منتظر بود و دید منتقدین چگونه نسبت به این اثر واکنش نشان می‌دهند.

کد خبر 11562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز