گروه اقتصادی: پس از گذشت 24 ساعت از انتشار خبر درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر بازپس‌گیری لایحه برنامه پنجم به‌دلیل تغییرات ایجاد شده از سوی مجلس، هم مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و هم پایگاه اطلاع رسانی دولت و سایت رسمی رئیس‌جمهور هیچ واکنشی نشان نداده‌اند

و سیاست انفعال و سکوت را در دستور کار قرارداده‌اند.

باید منتظر آشکار شدن موضع رسمی از خیابان پاستور بود؛ چرا که به‌نظر می‌رسد شخص رئیس‌جمهور هنوز بر تغییر حداقلی لایحه برنامه پنجم تاکید ویژه دارد اما ساکنان بهارستان این موضع را نمی‌پذیرند. در تازه‌ترین واکنش، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی اظهار کرد: دولت با استرداد لایحه برنامه پنجم می‌خواهد بگوید برنامه‌ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود،

دیدگاه قوه مجریه نیست و دولت آن را قبول ندارد. به گزارش خانه ملت، او با اشاره به اینکه دولت از نظر قانونی حق استرداد لوایح را دارد، گفت: دولت برای استرداد لوایح باید رسما از مجلس تقاضا کند و چنانچه مجلس به استرداد لایحه رای مثبت دهد، می‌تواند آن لایحه را پس بگیرد.

تهدید به ارائه طرح به جای لایحه

نماینده تهران خاطرنشان کرد: چنانچه دولت بتواند لایحه برنامه پنجم را پس بگیرد مجلس برنامه‌ای را که درکمیسیون تلفیق آماده کرده در قالب طرح در مجلس تصویب می‌کند و درصورت تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود و دولت ملزم به اجرای آن است.

مصباحی مقدم اقدام دولت در استرداد برنامه پنجم را بازتاب دادن اختلاف دولت و مجلس دانست و یادآور شد: درخواست استرداد لایحه برنامه پنجم نشان از اختلاف میان مجلس و دولت دارد که در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست.یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: در حال حاضر مذاکراتی با دولت در جریان است تا انصراف خود را از استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه اعلام کند.

استرداد لایحه دلیل منطقی ندارد

اما رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی با اشاره به اینکه استدلال‌های ارائه شده برای استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه، منطقی نیستند، گفت: تغییرات در لایحه چون با نظر یا موافقت دولت صورت گرفته است، نمی‌تواند دلیل استرداد باشد و به‌نظر می‌رسد دولت اهداف دیگری از طرح این موضوع دارد. حمیدرضا فولادگر افزود: ادعای دولت مبنی بر تغییر لایحه براساس نظر مجلس، ادعای درستی نیست و البته شایسته نیست که این زحمات با بی‌توجهی دولت مواجه شود.

مجلس فردا برنامه پنجم را به دولت بازمی‌گرداند

عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه هیأت رئیسه مجلس معتقد است اگر دولت بر استرداد لایحه برنامه پنجم تاکید کند، برنامه چهارم قابل تمدید خواهد بود، اعلام کرد: درصورتی که دولت درخواست استرداد این لایحه را تا صبح فردا پس نگیرد، مجلس لایحه را به دولت پس خواهد داد.

حسین سبحانی نیا با اشاره به جلسه عصر دوشنبه هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور در نامه‌ای که به مجلس ارائه داده است یادآور شده که شاکله و چارچوب کلی برنامه به هم خورده، تعدادی از مواد لایحه حذف شده و مواد هم به آن اضافه شده است.

بنابراین رئیس‌جمهور دلایلی برای استرداد لایحه مطرح کرده که براساس آن هیأت رئیسه مجلس تصمیم گرفت برای اجرای آیین‌نامه، نامه استرداد را در جلسه علنی روز سه‌شنبه قرائت کند. سبحانی نیا یادآور شد: در این میان گروهی از نمایندگان مجلس به‌دنبال رایزنی با رئیس‌جمهور برای حل مشکل ایجاد شده بودند اما به‌دلیل سفر رئیس‌جمهور به قطر این گفت‌وگوها به نتیجه نرسید.

لایحه برنامه پنجم شنبه به مجلس می‌رود؟

آیا بازگشت محمود احمدی‌نژاد از سفر یکروزه به قطر باعث انصراف رئیس‌جمهور می‌شود یا اینکه دولت بر درخواست استرداد خود پافشاری خواهد کرد؟ سکوت رسمی دولت تا ورود رئیس‌جمهور به تهران البته بلاتکلیفی مجلس و تعطیلی نشست کمیسیون تلفیق بودجه را به همراه داشته است، هرچند محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید: این کمیسیون، لایحه را روز شنبه آینده به صحن علنی خواهد برد.

کد خبر 115604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز