یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند: با بهره‌گیری از باکتری‌های قدیمی و باستانی می‌توان راه را برای تولید ضد آفتاب‌های جدیدتر و موثرتر هموار کرد.

Sunscreen

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد: سیانوباکتری‌ها می‌توانند به عنوان منابعی مفید برای تولید کرم‌های ضد آفتاب جدید و بسیار کارآمدتر مورد استفاده قرار گیرند. سیانوباکتری‌ها، ارگانیسم‌هایی هستند که قبل از وجود اکسیژن کافی روی این سیاره برای مسدود کردن نور زیان بخش فرابنفش بر روی زمین رشد و نمو داشته‌اند.
به گزارش ایسنا، اخیرا ژن‌ها و آنزیم‌های قابل استفاده و موثر برای تولید مولکولهای ضد آفتاب در خانواده سیانوباکتری‌ها شناخته شده‌اند و این یافته گامی مهم در جهت تولید محافظ‌های زیستی در برابر اشعه مضر خورشیدی خواهد بود.
سیانوباکتری‌ها که جلبک‌های آبی - سبز نامیده می‌شوند از سه میلیارد و چهار میلیون سال پیش تاکنون روی کره زمین زندگی می‌کنند. آنها انرژی خود را از طریق فتوسنتز از خورشید می‌گیرند. این باکتری‌ها با تغییرات خاص بیولوژیک توانسته‌اند در برابر اشعه مضر ماورا بنفش مقاوم شوند.
به گزارش مجله نیوساینسیت محققان در نظر دارند با الهام از این تغییرات مولکولی بیولوژیک در سیانوباکتری‌ها، ضد آفتاب‌های مرغوبتر و مفیدتر تولید کنند.

 

کد خبر 115453

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز