عباس ثابتی راد: همزمان با حضور ایران در بزرگ‌ترین‌ نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای اروپا، با عنوان Gamescom2010 و عرضه 10‌بازی جدید ایرانی در این نمایشگاه، موضوع بررسی قانون حق مالکیت معنوی بازی‌های رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت جدی مطرح شده‌است.

طرح


هر چند در سال گذشته و در روزهای گرم تابستان دوباره حمایت از حقوق معنوی بسیاری از ابزارهای نوین ارتباطی مورد بحث و نقد و نظر قرار گرفته و مدیر مرکز توسعه فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اسلامی خبر از حمایت جدی از پدید‌آورندگان نرم‌افزارهای فرهنگی و سرگرمی داده‌ بود اما تا به امروز تمامی اظهارنظرها، جلسه‌ها و سمینارها نتیجه‌ای در بر نداشته است.سال گذشته عیسی زارع‌پور گفته بود: فناوری اطلاعات تأثیرات عمیقی در عرصه اجتماع و فرهنگ می‌تواند داشته‌باشد.

فناوری اطلاعات باعث تغییر در شکل تولید، عرضه، نشر آثار و محصولات دیجیتالی در عرصه فرهنگ شده است.به گفته وی فناوری اطلاعات سبب ظهور پدیده‌های جدیدی از اطلاع‌رسانی نوین همچون چت و بازی‌های رایانه‌ای شده که این امر تبدیل به مهم‌ترین ابزار فرهنگی برای تمامی سنین شده است.

به گفته عیسی زارع‌پور رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک صحیح از تأثیرات IT در فرهنگ کشور و همچنین نگاه ویژه دولت نهم، اقدام به تأسیس این مرکز کرده است.

به گفته وی این مرکز برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای را به‌عنوان نخستین برنامه خود، با هدف حمایت از تولید‌کنندگان محتوای فارسی و بسترسازی مناسب در جهت شکوفایی استعدادهای موجود در کشور در دستور کار خود قرار داده است.

شاید در پی این اظهارنظرها و فعالیت مرکز توسعه فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و اقدامات این مرکز ، مجلس شورای اسلامی از چندی پیش اقدام به فعالیت برای ساماندهی ابزارهای نوین کرده‌است. یکی از این اقدامات لایحه‌ای است که مجلس شورای اسلامی اقدام به بررسی آن کرده‌است؛ لایحه‌ای که با تصویب آن این امید می‌رود فعالان عرصه فناوری‌ها و بازی‌های رایانه‌ای بسیار دلگرم شوند و تولید محصولات خود را با کیفیت‌ بهتر در برنامه‌هایشان دنبال کنند.

بر همین اساس چندی پیش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه که در حاضر به‌صورت یک قانون در دست تدوین است گفت: قانون مالکیت معنوی در فناوری‌های نوین الکترونیک، بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی در مجلس بررسی می‌شود.
اگرچه سید رمضان شجاعی کیاسری زمان مشخصی برای تصویب این قانون مشخص نکرد و تنها اعلام کرد که امیدوار است این قانون در نیمه دوم سال به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد اما ابراز امیدواری کرد: تصویب این قانون، دربرگیرنده دغدغه‌های تمامی تولید‌کنندگان آثار فرهنگی و هنری به‌ویژه تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که آیین‌نامه حق مالکیت معنوی در کمیسیون فرهنگی مطرح است، ادامه داد: این قانون بیشتر به رعایت حق مالکیت معنوی در فناوری‌های نوین الکترونیک، بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی می‌پردازد چرا که صاحبان آثار فرهنگی در این موارد از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

وی با تأکید بر اینکه رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار فرهنگی در فضاهای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به ضابطه جدیدی نیاز دارد، گفت: با قوانین قدیمی نمی‌توان امنیت شغلی صاحبان آثار فرهنگی را تأمین کرد و خالقان آثار فرهنگی برای اینکه مالکان اصلی آثار خود باشند، نیاز به یک ضابطه جدید دارند که قانون حق مالکیت معنوی این ضابطه را فراهم می‌کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه کپی‌برداری از آثار فرهنگی در ایران بسیار آسان است، افزود: همین امر موجب شده، تولیدکنندگان آثار فرهنگی همچون بازی‌های رایانه‌ای، احساس امنیت شغلی نکنند و هر لحظه خود را در خطر ورشکستگی ببینند.

به گفته وی، بخشی از مواد قانون حق مالکیت معنوی پیش تر برای طرح در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال شد که به‌دلیل برخی ایرادات بازگردانده شد و هم‌اکنون در حال بازنگری در کمیسیون فرهنگی است.

شجاعی کیاسری ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال‌جاری، آیین‌نامه حق مالکیت معنوی برای طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تأثیر اجرای قانون حق مالکیت معنوی در رشد و شکوفایی بازار بازی‌های رایانه‌ای، اضافه کرد: این قانون به‌طور حتم موجب ایجاد اعتماد در میان تولیدکنندگان بازی‌ها می‌شود و آنها را برای تولید بازی‌های
با کیفیت بالا تشویق می‌کند.

کیاسری همچنین به جشنواره بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تعداد بازی‌های تولیدی داخلی اکنون به حدی رسیده که می‌توان برای آن نمایشگاه و جشنواره ترتیب داد و این نشانگر اهتمام دولت و بخش خصوصی برای تقویت صنعت سرگرمی در کشور است.

هم‌اکنون ایران با ارائه 10 بازی در‌ نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای اروپا با عنوان (Gamescom2010) در آلمان حضور دارد. بازی‌های ازی‌های گرشاسپ، رویین تن، سیاره میترا، آسمان دژ، میرمهنا، سیاوش، قلب سیمرغ، گاندو و طلای سیاه در این دوره از برگزاری نمایشگاه معرفی خواهند شد.

همچنین نمایندگانی از استودیوهای فن‌افزار شریف، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رأس گیم، سورنا گیم، اسپریس پویانما، دنیای بازی، توسعه‌گر شبیه‌ساز و استودیو رسا با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

کد خبر 115353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز