همشهری آنلاین: دکتر مصطفی محقق داماد در نشست بررسی تفسیر‌های قرآن امام موسی صدر از شیوه تفسیر او تقدیر کرد و گفت که این کتاب‌ها گوشه‌ای خرد از ذهنیت آیت‌الله صدر را نشان می‌دهد.

محقق داماد

به گزارش همشهری آنلاین ، دکتر مصطفی محقق داماد که عصر سه شنبه،9 شهریور در نشست شهر کتاب مرکزی ، به اتفاق مهدی فیروزان سخن می‌گفت درباره جایگاه امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر در خانواده‌ای اصیل از اصیل‌ترین خاندان‌های تاریخ شیعه به دنیا آمدند و خود ایشان هم نزد اساتید بزرگ و نامداری درس‌های مختلف حوزوی را گذراند که از جمله‌ آنها آیت‌الله بروجردی و مرحوم پدرم بودند.

tafsir

محقق داماد با تشریح فضای حوزه علمیه قم در سال‌های دهه 30 به بعد گفت: آن زمان واقعا فضا طلبگی بود و طلاب به معنی دقیق کلمه با کمترین‌ها می‌ساختنند و تمامی ذکر و فکر آنها درس و تحصیل بود.

به گفته محقق داماد، استاد فقه آقای صدر مرحوم پدرش بود و او به یاد دارد که امام موسی صدر با چه جدیت و دقتی درس می‌گرفت و از آن سو با چه علاقه‌مندی و شوقی به تدریس در حوزه علمیه می‌پرداخت.

محقق داماد درباره تفسیر قرآن در میان روحانیون قم به تفسیر مکتب قم اشاره کرد که امام خمینی و امام موسی صدر از جمله پیشروان آن به شمار می‌رفتند که سعی کردند مسائل عرفانی و یا اجتماعی را در تفسیر خود لحاظ کنند.

به گفته این فقیه و حقوق‌دان نامی آنچه به نام تفاسیر قرآن از آقای صدر منتشر شده است( از جمله همین پنج کتاب جزوه مانند) بیانگر بخشی کوچک و خرد از بضاعت ودانش و آگاهی امام موسی‌ صدر در تفسیر قرآن است.

او ضمن ابراز تاسف از ربودن امام موسی صدر گفت: در این روز عزیز از خداوند می‌خواهیم که این عزیز بزرگوار و مجاهد نستوه را به دامان فقه شیعه بازگرداند.

پیش از سخنان محقق داماد، مهدی فیروزان،مدیرشهر کتاب و خواهرزاده امام موسی صدر درباره جایگاه او در تفسیر قرآن گفت که از نگاه امام موسی صدر ، دین برای بهبود زندگی آدمیان آمده است و امام موسی صدر هیچ چیزی را مهمتر از خود انسان نمی‌دانست و معتقد بود که هدف دین دادن روش د رست زندگی به انسان است و اگر دینی هدفی جز این داشته باشد، از جوهر وگوهر اصلی خود دور شده است.

فیروزان در ادامه درباره وضعیت کنونی امام موسی صدر گفت:‌اخرین اطلاعاتی که ما از امام موسی‌صدر داریم این است که یکی از وزرای دولت لیبی در سال 1986 ، 9 سال بعد از ربوده شدن آن بزرگوار، از زنده بودن ایشان اطلاع داد و اخیرا هم قذافی سخنانی را گفت که نشان می‌دهد همچنان نمی‌خواهد بپذیرد که امام موسی صدر در لیبی است، در حالی که تمامی قراین و شواهد از حضور آقای صدر در لیبی خبر می‌دهد.

به گزارش همشهر‌ِآنلاین اخیرا انتشارات موسسه فرهنگی،تحقیقاتی صدر، پنج کتاب جزوه مانند از سخنرانی‌های امام موسی صدر درباره چند سوره کوچک قرآن را به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش همشهری آنلاین قرار بود دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در این نشست حضور داشته باشند که به گفته آقای محمدخانی در جلسه حضور نیافت

کد خبر 115242
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز